2013-12-25, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Ja saken är "ganska" klar om det går upp till HD. Men det var en oenig HD som beviljade resning, det ska man komma ihåg. I andra fall där HD beviljat resning till nackdel för åtalad har man väl varit enig? Jag har ingen fakta som stödjer detta utan tänker på fall i nutid som beviljats resning. Jag tror inte man ska ta ut allt i förskott bara. Det är mycket jobb kvar att göra.
Kanske det du, 1 sak iaf 100 %------helt omöjl med annan gm än den åtalade !
Citera
2013-12-25, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Okej, jag tror på fällande dom på 100% och griftefrid äts upp av mordrubriceringen.
RÅ nöjer sig inte med en friande dom eller ett brott mot griftefriden. Åklagaren överklagar om man nu får en hjärnblödning i HR. Då tar eventuellt HD upp det och då är saken ganska klar.

Man ska ha klart för sig att då HD beviljar resning till men för tilltalad anser man att resningsgrunderna finns för att fallet ska tas om. Men samtidigt är man inne på att det man har i dag räcker, så det innebär att HR bör lusläsa resningsbeslutet.

Om FS inte fälls behövs nya bevis i paritet med kroppen för att få resning.
Betänk att lögnhalsen och rättshaveristen Lambertz är ute ur bilden.

FS kommer isf. gå fri för alltid, någon ny resning blir inte aktuell.
Citera
2013-12-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om FS inte fälls behövs nya bevis i paritet med kroppen för att få resning.
Betänk att lögnhalsen och rättshaveristen Lambertz är ute ur bilden.

FS kommer isf. gå fri för alltid, någon ny resning blir inte aktuell.

The smoking gun är kvar att hitta och marinas mobil.
Med din konspiratoriska/misstänksamma syn på rättsväsendet, kommer de säkert ersattas med andra lögnare.
Då blir det ju 3-2 igen

Barnsligt att skylla på gl, bara för att resultatet uppenbarligen inte passade din agenda.
Citera
2013-12-25, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
ALt GM är färdig runt 10 med bestyren, han vet också att FS skall vara borta till minst 10.

Då, för att FS inte skall springa runt och snoka eller börja undra - skickar han SMSet i övertygelsen att FS vet om att MJ är på dejt av något slag.

Det finns ingen logik för FS att skicka SMSet till sig själv, hade han varit mördaren hade han skickat det till systern.

Om dejten och marina varit i hennes hus och FS därför hållit sig borta, finns ingen anledning för dejten att tro att FS skulle tro att marina skulle bort på dejt, tvärtom. Dejten utgår från att FS vet om att marina tillbringat natten hemma. ett sms med texten jag blir kvar en natt till pekar mot att hon blir kvar en natt till hemma. Det finns bara anledning för dejten att skicka det om han vill hålla FS borta, för att röjningen inte är klar. Men det är den vid den tidpunkten.
Citera
2013-12-25, 10:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om dejten och marina varit i hennes hus och FS därför hållit sig borta, finns ingen anledning för dejten att tro att FS skulle tro att marina skulle bort på dejt, tvärtom. Dejten utgår från att FS vet om att marina tillbringat natten hemma. ett sms med texten jag blir kvar en natt till pekar mot att hon blir kvar en natt till hemma. Det finns bara anledning för dejten att skicka det om han vill hålla FS borta, för att röjningen inte är klar. Men det är den vid den tidpunkten.
Övergår inte en osanning till lögn om man blir rättad och ändå vidhåller den?
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
"Jag blir borta en natt TILL". Varför skulle marina be Fredrik hålla sig hemifrån natten innan, om hon själv inte hade tänkt vara hemma?
Det stod inte så. "Jag blir kvar tills i morgon".
Citera
2013-12-25, 10:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns anledning alltid anledning att skjuta upp upptäckten av ett brott. Mord är färskvara, säger GW. Spår försvinner, iakttagelser glöms bort.

Kroppen kanske inte var gömd ännu, så GM ville ha en natt till på sig att fullborda brottet. Därför skickade han SMS.
Citera
2013-12-25, 10:50
Medlem
Citat:
JE påstår att han åt middag med NF på sid 559. Uppgiften är inte bekräftad i FUP.

Det hade varit jäkligt klädsamt att nu kontrollera JE:s telefon, om det går. Även att kontrollera alibi m.m.

FS har i efterhand flera gånger riktat sitt pekfinger mot denna man, och det är viktigt att han kan uteslutas totalt.
Citera
2013-12-25, 10:51
Avslutad
Citat:
Bra tänkt. Tur att fridens högtid har infallit så att jag nöjer mig med att konstatera att du borde ha tänkt tanken att Marina raderade SMS allt eftersom, precis som FS säger sig ha gjort.
Så kan det givetvis vara. Iså fall har en alt gm endast inkommande sms o samtal att utgå från. Inga såna har kommit från FS under den tiden. Alt gm visste att FS utgick från att marina skulle vara hemma. Sms:ets betydelse för FS blir då att hon blir kvar hemma. Ett sånt sms håller då FS borta från hemma, vilket är logiskt om alt gm behöver tid att röja. Men röjet var klart.
Citera
2013-12-25, 10:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det hade varit jäkligt klädsamt att nu kontrollera JE:s telefon, om det går. Även att kontrollera alibi m.m.

FS har i efterhand flera gånger riktat sitt pekfinger mot denna man, och det är viktigt att han kan uteslutas totalt.
Det går knappast att kontrollera mobilen nu, SMS har säkert skrivits över flera gånger. Naturligtvis kan alibit förhöras, men det har gått 3,5 år...
Citera
2013-12-25, 10:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så kan det givetvis vara. Iså fall har en alt gm endast inkommande sms o samtal att utgå från. Inga såna har kommit från FS under den tiden. Alt gm visste att FS utgick från att marina skulle vara hemma. Sms:ets betydelse för FS blir då att hon blir kvar hemma. Ett sånt sms håller då FS borta från hemma, vilket är logiskt om alt gm behöver tid att röja. Men röjet var klart.
Varför skulle inkommande SMS finnas kvar om Marina raderade SMS allteftersom?
Citera
2013-12-25, 10:55
Avslutad
Citat:
Det finns anledning alltid anledning att skjuta upp upptäckten av ett brott. Mord är färskvara, säger GW. Spår försvinner, iakttagelser glöms bort.

Kroppen kanske inte var gömd ännu, så GM ville ha en natt till på sig att fullborda brottet. Därför skickade han SMS.
Kroppen var ju inte kvar i marinas hem, så varför skulle FS hållas borta från hemmet?
Citera
2013-12-25, 10:56
Avslutad
Citat:
Varför skulle inkommande SMS finnas kvar om Marina raderade SMS allteftersom?
Inkommande sms o samtal efter den tidpunkt då hon blev mördad, givetvis. Eller raderade hon dem efter sin död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in