Citat:
Ursprungligen postat av
AsAc
Jag är fullkomligt övertygad om att FS är skyldig, men det ska bevisas i domstol också. Det är jag inte fullt lika övertygad om att man kommer kunna göra. Om FS går fri är det ett kapitalt misslyckande för polis och åklagare, man har då klantat sig ännu en gång.
Med all fakta som finns på bordet tycker jag att en alternativ GM är utesluten och FS "bortom allt rimligt tvivel" är skyldig. Men vad jag tycker och domstolen beslutar brukar inte alltid gå hand i hand. Jag säger 60/40 att han fälls för mord. Brott mot griftefriden 80/20.
Okej, jag tror på fällande dom på 100% och griftefrid äts upp av mordrubriceringen.
RÅ nöjer sig inte med en friande dom eller ett brott mot griftefriden. Åklagaren överklagar om man nu får en hjärnblödning i HR. Då tar eventuellt HD upp det och då är saken ganska klar.
Man ska ha klart för sig att då HD beviljar resning till men för tilltalad anser man att resningsgrunderna finns för att fallet ska tas om. Men samtidigt är man inne på att det man har i dag räcker, så det innebär att HR bör lusläsa resningsbeslutet.