2013-12-25, 01:11
Medlem
Bor själv på Kämnärsvägen men är just nu och firar jul med släkten. Är det någon som vet vilket nummer eller vilken gård detta skedde på?

För övrigt så är hela kämnärsvägen endast studentlägenheter precis som området Delphi som ligger väster om kämnärsvägen. Väster om Delphi ligger i sin tur ett lite mer "ghetto"-liknande område men så jävla farligt är det ju inte.
Citera
2013-12-25, 01:14
Medlem
Trist att det ska hända på just julafton. Lund brukar vara en ganska lugn stad bortsett från stölder, inbrott och en del narkotikabrott. Ibland förekommer också rån men jag har aldrig känt mig osäker när jag gått genom staden mitt i natten. Är nog inte mord varje år, knappt ens vart femte år i Lund om jag skulle gissa rätt.
Citera
2013-12-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasisten
Bor själv på Kämnärsvägen men är just nu och firar jul med släkten. Är det någon som vet vilket nummer eller vilken gård detta skedde på?

För övrigt så är hela kämnärsvägen endast studentlägenheter precis som området Delphi som ligger väster om kämnärsvägen. Väster om Delphi ligger i sin tur ett lite mer "ghetto"-liknande område men så jävla farligt är det ju inte.

Verkar röra sig om tegelettorna vid infarten mot delphi, så nummer 12-34. Med tanke på läget, tidpunkten och det faktum att expressen beskriver inblandade att vara i medelåldern så tycker jag att det tyder på att det inte är studenter som är inblandade.
Citera
2013-12-25, 01:20
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jvbp
Trist att det ska hända på just julafton. Lund brukar vara en ganska lugn stad bortsett från stölder, inbrott och en del narkotikabrott. Ibland förekommer också rån men jag har aldrig känt mig osäker när jag gått genom staden mitt i natten. Är nog inte mord varje år, knappt ens vart femte år i Lund om jag skulle gissa rätt.

Va?? Detta är väl det tredje eller fjärde mordet i år i stan?
Citera
2013-12-25, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vesh
Verkar röra sig om tegelettorna vid infarten mot delphi, så nummer 12-34. Med tanke på läget, tidpunkten och det faktum att expressen beskriver inblandade att vara i medelåldern så tycker jag att det tyder på att det inte är studenter som är inblandade.

Skylten som syns på bilden på aftonbladet är väl den som är precis vid infarten till kämnärsvägen? Men isåfall är det troligtvis vid de röda ettorna precis som du säger.
Citera
2013-12-25, 01:25
Medlem
Körde förbi av ren nyfikenhet kl 00:57, bor i närheten.

Står två målade polisbilar och två st silverfärgade skåpbilar (tekniker?) här:
https://maps.google.se/maps?saddr=%2B55%C2%B0+43'+16.02%22,+%2B13%C2%B0+1 3'+0.94%22+(55.721116,+13.216927)&hl=sv&ie=UTF8&sl l=55.721116,13.216927&sspn=0.007529,0.021136&geoco de=CUdHIPhIPAFsFZw8UgMdn6zJAA&mra=mift&t=m&z=16

Blått och vitt polisband runt en stor del av det området.
Där bor bara studenter, just den vägen är ingen väg man passerar "som genväg" eller liknande heller. Den ledar bara in i området med massa studentlägenheter.

Området som anses vara "farligt" av vissa är Magistratsvägen lite längre vänster ut på kartan (söder om Borgarparken), men jag är uppväxt på just Magistratsvägen tills jag var ca 25 år. Är i dag nästan 40 och flyttade tillbaka till Norra Fäladen för fyra år sedan. Magistratsvägen är inte ett problemområde längre, det var på 1970 och 1980 talet... Zigenarklanerna dominerade där då, men de finns där längre, undantaget någon enstaka familj som inte gör något väsen av sig.
Finns lite småbus kvar, men de finns överallt i alla områden, typ snor cyklar och går och gormar för att få uppmärksamhet...

Däremot skulle jag aldrig i livet sätta min fot på Linero, dit skiten flyttat.
Nåväl, back to topic!
Citera
2013-12-25, 01:26
Medlem
Flor-Idas avatar
Kämnärsvägen, vilket jäkla namn på en gata. Vad är en kämnär?

OnT: Inte många svenska namn på den gatan... (Ratsit)
Citera
2013-12-25, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Väldigt många utbytesstudenter bor där.
Citera
2013-12-25, 01:34
Medlem
Hörde två rätt kraftiga smällar tidigare ikväll, brukar normalt inte reagera på sådant men dessa lät annorlunda på något vis och därför så kikade faktiskt ut genom fönstret för att se om det var fyrverkerier vilket det inte lät som. Vilken tid inträffade skottlossningen? De smällarna jag hörde var uppskattningsvis omkring klockan 20-21 på kvällen och jag var då en bit ifrån området. Det har blåst kraftigt ikväll, tänker på hur ljudet färdas/förtydligas i vindriktningen.
Citera
2013-12-25, 01:37
Medlem
blodpests avatar
Citat:

Området heter kämnärsrätten som gatan löper genom, vilken är en gammal underdomstol i Sverige, läs mer här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kämnärsrätt
Citera
2013-12-25, 01:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Väldigt onödig omskrivning för Kamrersvägen. Lund är Lund.
Citat:
Kämnärsrätt (i äldre svenska kæmenær, tyska kämmerer, av medeltidslatin camerarius, av camera, skattkammare, kassa; således ursprungligen detsamma som kamrerare) är en numera upphävd underdomstol i Sveriges städer.
Citera
2013-12-25, 01:40
Medlem
Citat:

Alla boendes på Kämnärsvägen är studenter och medlemmar i AF Bostäder. I övrigt är det ett lugnt område med mestadels teknologer.
Senast redigerad av cseh 2013-12-25 kl. 01:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in