Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-24, 13:50
Avslutad
Nu råkar det vara så att jag krypterat hela disken med TrueCrypt, vilket gjorde det hela ännu mer komplicerat.

Det börjar med att jag inte kan starta datorn. Den fastnar på windowsflaggan. Jag försöker gå in och fixa så jag kan återställa till ett tidigare datum, men i och med att disken var krypterad så gick inte det heller. Som tur var så hade jag en TrueCrypt Rescue Disc, vilket visserligen skulle ta cirka 18 timmar. Oturligt nog så stängde datorn av sig innan den hann köra färdigt, vilket jag tror resulterade i att skadan blev permanent.

Jag kan inte formatera hårddisken. Jag försökte återställa den till fabriksinställningar, men det funkar inte.
Jag kan inte starta datorn med Windows 7 Live CD.
Jag kan dock starta det med Ubuntu från USB-minne, vilket var till en hjälp i början då jag kunde mounta hårddisken i TrueCrypt därifrån(hittade dock inte hur man skulle dekryptera). Nu funkar det inte att mounta längre.

Det är möjligt att Windows 7 Live CD:n jag har inte funkar.

Frågan är då: Hur ska jag fixa den?
Citera
2013-12-24, 14:13
Avslutad
Nu var det ungefär 2 månader sedan jag köpte den. Tycker det borde i alla fall att gå att byta ut hårddisken. Dock så är det en laptop, och aldrig provat byta ut hårddisken i en sådan.
Senast redigerad av fluffhaj 2013-12-24 kl. 14:57.
Citera
2013-12-24, 14:13
Medlem
.Chloes avatar
I Truecrypt, kolla i menyn: System > Permanent Decrypt System/Partition

Annars formatera med Gparted.
Citera
2013-12-24, 14:15
Medlem
Skadat godss avatar
  1. Byt hårddisk
  2. Nyinstallera ditt Win
  3. Strula inte med kryptering framöver
Citera
2013-12-24, 14:19
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Strula inte med kryptering framöver

Kryptering är en rättighet. Ska du också säga "rösta inte i nästkommande val"? Truecrypt är dessutom väldigt enkelt och straight-forward.

Det spelar ingen roll om TS inte är så bra på datorer, TS har rätt till att skydda sin data från oauktoriserad användning.
Citera
2013-12-24, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
I Truecrypt, kolla i menyn: System > Permanent Decrypt System/Partition

Annars formatera med Gparted.
Finns ingen sådan meny i Ubuntu av någon anledning. Kan inte boota windows.

Hur använder jag Gparted? Har laddat ner ISO:n nu
Citera
2013-12-24, 14:24
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Finns ingen sådan meny i Ubuntu av någon anledning. Kan inte boota windows.

Hur använder jag Gparted? Har laddat ner ISO:n nu

Aja, den finns där. Men Gparted var det ja. Gparted finns även till Ubuntu som program så du behöver egentligen inte någon ISO, men att boota Gparted från ett USB är ingen svår grej. Nu har jag ingen aning om i vilket operativsystem du sitter i men, detta finns till mac, linux och win: http://unetbootin.sourceforge.net/

GParted tutorial: http://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html

Det du ska göra är att formatera om hela din hårddisk. Det är väl det du vill? Eller ska du försöka rädda alla filer?
Citera
2013-12-24, 14:25
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Kryptering är en rättighet. Ska du också säga "rösta inte i nästkommande val"? Truecrypt är dessutom väldigt enkelt och straight-forward.
  1. Ja det skulle jag, om TS ställde frågor om att denne hade misslyckats med att utföra röstning
  2. Tydligen inte för TS.
Citera
2013-12-24, 14:29
Avslutad
Citat:
  1. Ja det skulle jag, om TS ställde frågor om att denne hade misslyckats med att utföra röstning
  2. Tydligen inte för TS.
Fast det var inte krypteringen jag misslyckades med. Det var dekrypteringen. Hade inte datorn stängt av sig så hade jag inte haft sådana bekymmer.
Men du har i övrigt helt rätt i det du säger. Nästa gång ska jag inte kryptera hela systemet. Precis som med allt annat så är det lätt att vara efterklok.
Citat:
Aja, den finns där. Men Gparted var det ja. Gparted finns även till Ubuntu som program så du behöver egentligen inte någon ISO, men att boota Gparted från ett USB är ingen svår grej. Nu har jag ingen aning om i vilket operativsystem du sitter i men, detta finns till mac, linux och win: http://unetbootin.sourceforge.net/

GParted tutorial: http://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html

Det du ska göra är att formatera om hela din hårddisk. Det är väl det du vill? Eller ska du försöka rädda alla filer?
Jag hade föredragit att rädda filerna. Fast jag blir osäker på om det faktiskt går.
Citera
2013-12-24, 14:39
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
  2. Tydligen inte för TS.
Så istället för att hjälpa TS så ger du tipset att "lägga av"? Det är väldigt negativ energi du sprider, samt okunskap. Läs TS andra tråd så kanske du förstå varför han vill ha Truecrypt.

Citat:
Jag hade föredragit att rädda filerna. Fast jag blir osäker på om det faktiskt går.
Om du kan lösenordet till Truecrypt. Du sa ju även att du kunde montera disken i Ubuntu, varför fungerar inte det längre?

Om det inte fungerar då är ju formatering ditt enda alternativ, hela Truecrypt-partitionen lär vara skadad, givetvis går detta att laga men är en bökig process som tar timmar.
Citera
2013-12-24, 14:49
Avslutad
Citat:
Om du kan lösenordet till Truecrypt. Du sa ju även att du kunde montera disken i Ubuntu, varför fungerar inte det längre?

Om det inte fungerar då är ju formatering ditt enda alternativ, hela Truecrypt-partitionen lär vara skadad, givetvis går detta att laga men är en bökig process som tar timmar.
Det står att det är fel lösenord. Jag tror, som du säger, att Truecrypt partitionen är skadad sedan datorn stängde av sig under dekrypterings-processen.

Men jag är inne i GParted nu. Brände det på en skiva.

Jag ser 200MB som inte är allokerat. Jag antar det är här TrueCrypt boot-filen lägger sig? Jag ser också en som heter /dev/sda1 på 76GB som är flaggad som "boot". Sedan ser jag också min primära hårddisk som inte är allokerat, och även en partition på 4gb som är likadan.

Men det går alltså att laga? Kan du förklara kort hur detta går till så kan jag överväga om det är värt det. Är egentligen bara .dat-filen till min litecoinklient jag vill komma åt. Är synd om dom hundralapparna ska gå till spillo.
Senast redigerad av fluffhaj 2013-12-24 kl. 14:51.
Citera
2013-12-24, 14:59
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Det står att det är fel lösenord. Jag tror, som du säger, att Truecrypt partitionen är skadad sedan datorn stängde av sig under dekrypterings-processen.
Fast du borde kunna laga detta med Truecrypt´s Rescue CD. Fungerar det inte så blir det som sagt bökigt. Lite svårt att förklara detta i en text, men det finns ju tjänster som utför denna typ av reparation.
Annars läs detta: http://www.cgsecurity.org/wiki/Recover_a_TrueCrypt_Volume - Läs Recovery under Linux om du har bootat upp Ubuntu i livemiljö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in