• 1
  • 2
2013-12-24, 15:40
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Fast du borde kunna laga detta med Truecrypt´s Rescue CD. Fungerar det inte så blir det som sagt bökigt. Lite svårt att förklara detta i en text, men det finns ju tjänster som utför denna typ av reparation.
Annars läs detta: http://www.cgsecurity.org/wiki/Recov...ueCrypt_Volume - Läs Recovery under Linux om du har bootat upp Ubuntu i livemiljö.
Gick in i ubuntu och försökte mounta partitionen, men det står att krypteringen inte är färdig eller något liknande.

Med testdisk så blir jag inte riktigt klok på det. Är inte van linux användare.
Citera
2013-12-24, 23:48
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Så istället för att hjälpa TS så ger du tipset att "lägga av"? Det är väldigt negativ energi du sprider, samt okunskap. Läs TS andra tråd så kanske du förstå varför han vill ha Truecrypt.
Nope, men krypterar men så får man räkna med extra svårigheter vid hårdvarufel osv. Man bör då räkna med att mista allt vid sådana här scenarier, men det tror jag nog TS är införstådd med.

Jag behöver inte förstå varför kryptera, ovanstående reella fakta föreligger likt förbannat liksom

Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Fast det var inte krypteringen jag misslyckades med. Det var dekrypteringen. Hade inte datorn stängt av sig så hade jag inte haft sådana bekymmer.
Men du har i övrigt helt rätt i det du säger. Nästa gång ska jag inte kryptera hela systemet. Precis som med allt annat så är det lätt att vara efterklok.
Man lär så länge man lever, ska man ha data man värderar och vill ha kvar så får man skaffa sig kunskap om lösningar för det. Kryptering är onekligen en egen sfär, speciellt när det kommer till såna här situationer. Hoppas att det löser sig för dig.

Att byta hårddisk i laptop är inga problem, dock är det olika hur mycket du måste plocka ner för att komma åt, men sökning på modellen på Youtube lönar sig oftast. Vad är det för modell och märke?
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-24 kl. 23:51.
Citera
2013-12-25, 00:20
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Nope, men krypterar men så får man räkna med extra svårigheter vid hårdvarufel osv. Man bör då räkna med att mista allt vid sådana här scenarier, men det tror jag nog TS är införstådd med.

Jag behöver inte förstå varför kryptera, ovanstående reella fakta föreligger likt förbannat liksom

Man lär så länge man lever, ska man ha data man värderar och vill ha kvar så får man skaffa sig kunskap om lösningar för det. Kryptering är onekligen en egen sfär, speciellt när det kommer till såna här situationer. Hoppas att det löser sig för dig.

Att byta hårddisk i laptop är inga problem, dock är det olika hur mycket du måste plocka ner för att komma åt, men sökning på modellen på Youtube lönar sig oftast. Vad är det för modell och märke?
HP Pavillon dm4-3005eo Beats Edition.

Situationen förvärrades ytterligare. Skulle formatera datorn. Proppen råkade av en händelse gå(och naturligtvis hade jag inte batteriet i ), och nu kommer jag inte ens in i systemåterställning och datorn vill inte boota alls.

Hur får jag förresten bort TrueCrypt screenen innan operativsystemet bootar? Försökt med "Restore Original System Loader", men vill inte funka.
Citera
2013-12-25, 02:28
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
HP Pavillon dm4-3005eo Beats Edition.

Situationen förvärrades ytterligare. Skulle formatera datorn. Proppen råkade av en händelse gå(och naturligtvis hade jag inte batteriet i ), och nu kommer jag inte ens in i systemåterställning och datorn vill inte boota alls.

Hur får jag förresten bort TrueCrypt screenen innan operativsystemet bootar? Försökt med "Restore Original System Loader", men vill inte funka.
Har du garanti kvar på den så lämna in, jag tycker att det lutar åt att hårddisken eller annan hårdvara är anledningen till problemet iom att du inte lyckas återställa original boot/system loadern.

Eller prova att sätta i en annan hårddisk (2,5" SATA) och försök nyinstallera valfritt Win och se om det funkar. Gör det det så har du hårddiskfel (som går på garanti). Om du inte vill lämna in datorn på garanti med känslig data på hårddisken är väl detta alternativ det som gäller för dig. Så här tar du ur hårddisken, inte alls omständigt http://www.youtube.com/watch?v=eTH53kUSUiI
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-25 kl. 02:31.
Citera
2013-12-25, 14:56
Citat:
Har du garanti kvar på den så lämna in, jag tycker att det lutar åt att hårddisken eller annan hårdvara är anledningen till problemet iom att du inte lyckas återställa original boot/system loadern.

Eller prova att sätta i en annan hårddisk (2,5" SATA) och försök nyinstallera valfritt Win och se om det funkar. Gör det det så har du hårddiskfel (som går på garanti). Om du inte vill lämna in datorn på garanti med känslig data på hårddisken är väl detta alternativ det som gäller för dig. Så här tar du ur hårddisken, inte alls omständigt http://www.youtube.com/watch?v=eTH53kUSUiI
Fast garantin gäller väl inte längre om man tar ut hårddisken? Köpte datorn för ett par månader sedan, så garantin gäller ett par år till.
Citera
2013-12-25, 16:04
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Fast garantin gäller väl inte längre om man tar ut hårddisken? Köpte datorn för ett par månader sedan, så garantin gäller ett par år till.
Jag är osäker på om ett hårddiskbyte på just den här modellen äventyrar garantin, iom att den sitter så lättåtkomligt.Om det inte finns någon segillklistermärke eller liknande och du använder bra verktyg som inte lämnar spår på skruvhuvuden osv så kan ingen veta att du skruvat.

Hårddisken sitter under andra plastluckan som avlägsnas i videon. Du tar ur den inkl släden den sitter i, sätter i annan hårddisk utan släden och testar.

Eller också så frågar du hur du ska göra med detta där du köpte den.
Citera
2013-12-25, 16:19
Citat:
Jag är osäker på om ett hårddiskbyte på just den här modellen äventyrar garantin, iom att den sitter så lättåtkomligt.Om det inte finns någon segillklistermärke eller liknande och du använder bra verktyg som inte lämnar spår på skruvhuvuden osv så kan ingen veta att du skruvat.

Hårddisken sitter under andra plastluckan som avlägsnas i videon. Du tar ur den inkl släden den sitter i, sätter i annan hårddisk utan släden och testar.

Eller också så frågar du hur du ska göra med detta där du köpte den.
Det står "HP ProtectSmart" på plastluckan och är gummiproppar för skruvarna.

Tror faktiskt jag gör som så att jag provar installera om med skiva innan jag försöker med något annat. Hittade av en händelse både skiva, och upptäckte dessutom att jag av en händelse hade skrivit ned W7 CD-Key:n.
Senast redigerad av fluffhaj 2013-12-25 kl. 16:21.
Citera
2013-12-25, 16:40
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Tror faktiskt jag gör som så att jag provar installera om med skiva innan jag försöker med något annat. Hittade av en händelse både skiva, och upptäckte dessutom att jag av en händelse hade skrivit ned W7 CD-Key:n.
Låter bra att börja så.

Datorns W7 CD-Key sitter på datorns undersida, under batteriet eller så, lite olika på modellerna. Dock ska den finnas fysiskt någonstans för just såna här händelser. Om du snokat redan på CD-Key i ditt Win tidigare så är det säkerligen inte samma som sitter fysiskt då märkestillverkarna använder masslicenser, nyinstallera du med fri win-installskiva så ska du använda den fysiska licensnyckeln. Återställer du så behöver du inte göra detta själv.

Om det är datorns originalskiva du hittat så kan du kanske återställa med den. Läs i manualen om vad du har för möjligheter, den finns här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...&lang=sv&cc=se
Citera
2013-12-28, 14:39
Provade att installera om Windows med CD(fick bränna ut en från hemsidan). Det var några timmar helt i onödan, för datorn blev utan drivrutiner. Den kunde inte ens ansluta till internet eller läsa USB sticka, så kunde inte ens föra över säkerhetskopian.

Tips?

Kontaktar annars HP på måndag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här