• 1
  • 2
2013-12-24, 12:08
Medlem
Fick en smäll igår. Örat blev varmt o svullet o rött, idag är det fortf svullet. Det är inte extremt men det står ut lite mer än det andra örat och är svullet. Är detta något som kommer bli bättre eller är det ett permanent blomkålsöra nu om jag inte går och tömmer det?? Vet inte ens om de är tillräckligt med vätska för att tömma.
Citera
2013-12-24, 12:16
Medlem
Yes! Som gammal brottare kan jag tala om för dig att tömmer du inte det inom ett par dagar, då hinner blodet stelna och då är det kört!
Citera
2013-12-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-2-0
Yes! Som gammal brottare kan jag tala om för dig att tömmer du inte det inom ett par dagar, då hinner blodet stelna och då är det kört!
Fan va drygt, då får ja fixa det imorgon. Du tror inte att det bara är svullet nu nåra dagar o sen lägger sig?
Citera
2013-12-24, 13:45
Medlem
Jag visste inte att de va så lätt att få blomkålsöra, trodde det kom efter många hårda smällar under lång tid, inte bara en smäll sådär, även om den va rätt så rejäl. Inget blod dock.
Citera
2013-12-24, 13:51
Medlem
Blomkålsöron tar en lång tid att få med upprepade smällar. En smäll ska inte vara någon fara.
Citera
2013-12-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Blomkålsöron tar en lång tid att få med upprepade smällar. En smäll ska inte vara någon fara.
Ja det va det jag alltid har trott tills jag började läsa lite om det men utefter vad folk skrivit så har jag uppfattat det som att man får en smäll så örat svullnar upp med vätska. Gör man inget åt det så stelnar det och blir bråsk. Slaget jag fick va hård knytnäve utan handskar.
Citera
2013-12-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1337-5P34K3R
Ja det va det jag alltid har trott tills jag började läsa lite om det men utefter vad folk skrivit så har jag uppfattat det som att man får en smäll så örat svullnar upp med vätska. Gör man inget åt det så stelnar det och blir bråsk. Slaget jag fick va hård knytnäve utan handskar.
Är du orolig så bege dig till vårdcentralen.
Akuten känns överdrivet.
Citera
2013-12-24, 18:48
Moderator
Protons avatar
Citat:
Fick en smäll igår. Örat blev varmt o svullet o rött, idag är det fortf svullet. Det är inte extremt men det står ut lite mer än det andra örat och är svullet. Är detta något som kommer bli bättre eller är det ett permanent blomkålsöra nu om jag inte går och tömmer det?? Vet inte ens om de är tillräckligt med vätska för att tömma.
Ser du inte till att få örat tömt så snabbt det bara går kan jag nästan utlova dig ett buckligt öra. Vill du ha det undviker du att tömma, är du inte sugen på det gör du bäst i att få det tömt per omgående.
Citera
2013-12-24, 18:50
Bannlyst
Blomkålsöra?
Citera
2013-12-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ser du inte till att få örat tömt så snabbt det bara går kan jag nästan utlova dig ett buckligt öra. Vill du ha det undviker du att tömma, är du inte sugen på det gör du bäst i att få det tömt per omgående.
Saken är den att det inte är någon speciell knöl på det utan mer allmänt svullet o mjukt. Vet inte om man hade kunnat suga ut något. Hur lång tid har man på sig? Det hände igår.
Citera
2013-12-24, 20:26
Medlem
Nej du har inte fått ett sk blomkålsöra. Ditt öra kan säkert vara skadat, men en smäll, hur hård den än är, orsakar inte blomkål, de kommer av mycket gnet och kopplingar över öronen.

Att ha ett svullet öra är inte detsamma som att det är var/blodfyllt.
Citera
2013-12-24, 21:12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Saken är den att det inte är någon speciell knöl på det utan mer allmänt svullet o mjukt. Vet inte om man hade kunnat suga ut något. Hur lång tid har man på sig? Det hände igår.
Läsning (på engelska) om blomkålsöron:

http://www.medicinenet.com/cauliflower_ear/article.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här