Citat:
Det du nämner är intressant men tyvär så verkar inte det stämma heller. I princip alla vittnen som är en bit från händelsen hör första skottet och tittar då självklart mot platsen. Skott 2 både ser dom och hör och ser även då att Palme faller ihop. Vi kan nog räkna med att döma av vittnesmålen att det tog 2-3 sekunder mellan skott 1 och 2. Palme står alltså fortfarande upp efter skott 1 i 2-3 sekunder, det går inte ihop med det fetmarkerade eller hur tänker du?
Edit: Jo jag har lyssnat på det där tidigare och det är väldigt intressant att höra vad Björkman säger. Framförallt att han upplever ett sällskap som verkar ha trevligt och så skjuter någon bara och går därifrån...
Edit: Jo jag har lyssnat på det där tidigare och det är väldigt intressant att höra vad Björkman säger. Framförallt att han upplever ett sällskap som verkar ha trevligt och så skjuter någon bara och går därifrån...
Det är ju ett oerhört snabbt händelseförlopp, benen viker sig på någon sekund och sedan faller du framåt och det tar väl ytterligare en sekund innan du är i backen. Det är så små marginaler så det går inte dra skarpa växlar på det enligt mitt tycke.
Jo det är ju vad han uppfattader innan skotten, men eftersom han inte har skärpt uppmärksamhet innan skotten och dessutom påverkad så är jag tveksam på att han uppfattat situationen rätt, särskilt när han uppger i vittnesmålet i rätten att han bara sett dom några få steg tillsammans innan skotten. Jag tycker att det talar för att han sett mördaren under några få steg gått med paret Palme tätt snett bakom och riktat in skottet och sedan skjutit. Du sätter inte ett så perfekt skott utan att du först har siktat ordentligt och det är enligt min uppfattning det troliga som Björkman ser under några få steg som ett sällskap. Det är min tro, men jag kan givetvis inte säga med säkerhet att det är rätt och det kan väl ingen.