2013-12-23, 20:14
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Om du tänker på bokföringsbrottet i kombination med uppträdet på huvudförhandlingen vet jag inte riktigt vad som skulle styrka hennes skuld. Att påstå att det finns bevisning i tråden som skulle leda till fällande dom i domstol verkar på gränsen till bisarrt drastiskt. Vad vi vet är hon väl inte ens delgiven misstanke.
Citat:
Jag gillar henne inte heller men frågan handlade om hon varit delaktig i MLs brottslighet. Att försöka undvika obehag för egen del är ganska normalt. Under alla förhållanden finns det inget som tyder på att hennes eventuella skyddande av ML varit brottsligt.
Under alla förhållanden finns det inget..?

Att Lundbergs livsstil varit att mygla och fejka i hejdlös omfattning är rätt väldokumenterat. Angående Vilbäck är då frågan är då i hur hög grad Lundbergs sambo och bolagskompanjon varit delaktör i detta. Har hon bara tigande åsett det eller under protester låtit det pågå? Eller har hon aktivt deltagit i planering och utförande? Det mest intressanta är vad som egentligen förevarit, inte vad som når upp till fällande domar.

Saker tyder på att hon matat in falska bokföringsuppgifter både före och efter mars -12, stått som huvudman för ett girigt bemanningsbolag osv. Jag håller det som mer troligt att de nya kvittoblocken som kom fram under skattemålsförhandlingen är ifyllda och skickade till Thomas Olsson av Vilbäck än av Nisse eller ngn annan. Hon har dragit misstankar till sig i handstilsgate här --> (FB) Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand (Dom m.m. se TS /Mod)

Allt detta har tröskats en hel del i tråden. Kanske finns det en gedigen redovisning av just Vilbäcks agerande i något inlägg?
Senast redigerad av Schlesien 2013-12-23 kl. 20:17.
Citera
2013-12-23, 20:20
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Nu kommer jag och spär på med mer misstro mot 'Silikåsa' (fräckt namn, tack!).

En kvinna som i Åsas situation och med det för tillfället rådande samhällsklimatet, så är det inte utan att jag imponeras av att hon visar upp 'stand-by-your-man'-attityd, det får jag medge.

Nu har ju det i tråden förts fram tankar om att hon bara gör det för att ML har hakar på henne etc etc, men icke förty, så får hon av mig + i balansräkningen.
Inte för sin [ev] kriminalitet, utan för att hon står upp fast det blåst minst sagt rätt hårt kring henne och då inte minst här i tråden, som vi alla vet att hon följde intensivt, åtminstone i början av brand-, hund- och familjekatastrofen.

Nja.

Hur har hon stått upp för sin sambo förutom att outat honom i AB? Brasa är henne evigt tacksam att hans namn för all framtid kommer att vara lite googleproblematiskt. Enligt polisens synsätt hade ju förhållandet redan så gott som upphört när Grandiåsa gömde sig i Sundsvall under de 'heta' dagarna när det brann i Danderyd. Några speciellt frekventa besök på Storboda tycks inte heller ägt rum.

Nej, jag tror att vi får se en totalseparation när Brasa kommer ut. Jag anar att våra aldrig uttröttade anhöriga till Electrolux får meddela hur det går, fram åt vårkanten, nästa år i Gäddräparträsket.

Jag ser inte riktigt vad som är 'stand-by-your-man'-attityd i detta fall. Det kommer nog att visa sig att hon bara har sig själv närmast.
Citera
2013-12-23, 20:26
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Att Lundbergs livsstil varit att mygla och fejka i hejdlös omfattning är rätt väldokumenterat. Angående Vilbäck är då frågan är då i hur hög grad Lundbergs sambo och bolagskompanjon varit delaktör i detta. Har hon bara tigande åsett det eller under protester låtit det pågå? Eller har hon aktivt deltagit i planering och utförande? Det mest intressanta är vad som egentligen förevarit, inte vad som når upp till fällande domar.

Saker tyder på att hon matat in falska bokföringsuppgifter både före och efter mars -12, stått som huvudman för ett girigt bemanningsbolag osv. Jag håller det som mer troligt att de nya kvittoblocken som kom fram under skattemålsförhandlingen är ifyllda och skickade till Thomas Olsson av Vilbäck än av Nisse eller ngn annan. Hon har dragit misstankar till sig i handstilsgate här --> (FB) Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand (Dom m.m. se TS /Mod)

Allt detta har tröskats en hel del i tråden. Kanske finns det en gedigen redovisning av just Vilbäcks agerande i något inlägg?
Det fetade, tillika kursiverade tar som jag hade hoppats skulle framgå sikte på hennes eventuella skyddande av brottsling och inget annat. Det ditt inlägg i huvudsak berör är relaterat till ekonomisk brottslighet och skattebrott.

Jag menar att det inte finns något som tyder på att det finns tillräckliga omständigheter för att få henne fälld i de delarna heller. Jag har dock inga som helst problem att se poängen i SuperTeflons resonemang. Jag tror inte att polisen hittade tillräckligt för att delge henne misstanke om brott i något avseende och jag tror definitivt inte att det har med hennes kön att göra. Som hon initialt betedde sig mot polisen hade de garanterat gärna sett henne åtalad och de gjorde nog vad de kunde för att sätta dit människan.
Citera
2013-12-23, 20:29
Medlem
Jag tror du får svårt att bygga ett fall som håller i rätten för det där.
Nu har dom gett Brasan och är nöjda med det.
Något mer skulle nog kosta mer än det smakar och skulle inte vara försvarbart ur myndigheternas synvinkel.
Däremot tror jag nog att dom måste skärpa sig framöver för att inte råka ut för problem.
Kanske myndigheterna skulle börja gräva bakåt men oftast kostar det mer än det smakar.
Runt 800k sek räknade man med att en skatterevision av ett företag kostade i genomsnitt.
Och det var några år sedan, men det ger väl en liten fingervisning om var nivån ligger.

För nu känner sig nog alla klara med detta.
Men det är ju bara min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Citera
2013-12-23, 20:33
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Det fetade, tillika kursiverade tar som jag hade hoppats skulle framgå sikte på hennes eventuella skyddande av brottsling och inget annat. Det ditt inlägg i huvudsak berör är relaterat till ekonomisk brottslighet och skattebrott.

Jag menar att det inte finns något som tyder på att det finns tillräckliga omständigheter för att få henne fälld i de delarna heller. Jag har dock inga som helst problem att se poängen i SuperTeflons resonemang. Jag tror inte att polisen hittade tillräckligt för att delge henne misstanke om brott i något avseende och jag tror definitivt inte att det har med hennes kön att göra. Som hon initialt betedde sig mot polisen hade de garanterat gärna sett henne åtalad och de gjorde nog vad de kunde för att sätta dit människan.

Jag tycker att just den genomförda telefonavlyssningen i mordbrandsdelen mot Brasa tyder på att Polisen sökte medbrottslingar och inte uteslöt ex. Grandiåsa. Även 'skyddande av brottsling' hade här kunnat komma fram. Dessa åtgärder ledde inte till några resultat, oavsett kön eller dylikt.

Jag ser en starkare koppling till de olagliga affärsmetoderna, skattebrotten och urkundsförfalskningarna än till mordbranden när det gäller Grandiåsa.
Citera
2013-12-23, 20:39
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Jag tror du får svårt att bygga ett fall som håller i rätten för det där.
Nu har dom gett Brasan och är nöjda med det.
Något mer skulle nog kosta mer än det smakar och skulle inte vara försvarbart ur myndigheternas synvinkel.
Däremot tror jag nog att dom måste skärpa sig framöver för att inte råka ut för problem.
Kanske myndigheterna skulle börja gräva bakåt men oftast kostar det mer än det smakar.
Runt 800k sek räknade man med att en skatterevision av ett företag kostade i genomsnitt.
Och det var några år sedan, men det ger väl en liten fingervisning om var nivån ligger.

För nu känner sig nog alla klara med detta.
Men det är ju bara min gissning.

Man får bättre valuta för sina 800k SEK om man ägnade 3 minuter åt att maila Esselte om de förfalskade kvittona och ta om rättegången mot Brasa. Gärningen blir grov och näringsförbud skulle helt sannolikt gå igenom.

Nej, Grandiåsa kommer ifrån det här bara med skamfilat rykte och blotta förskräckelsen om hon blixtdumpar Brasa när han tittar ut på vårkanten.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-12-23 kl. 20:41.
Citera
2013-12-23, 20:41
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Nej, Grandiåsa kommer ifrån det här bara med skamfilat rykte och rena förskräckelsen om hon blixtdumpar Brasa när han tittar ut på vårkanten.

Ja, hon kan ju alltid flytta till Dubai och fortsätta sin karriär som framgångsrik plastikkirurg. Eller hur var det nu med kvalifikationerna och bullshittandet?
Citera
2013-12-23, 21:36
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jaha! Var det så(det av mig fetade)? "Och ingenting annat" - Vi börjar se en förskjutning i positionering här. Jag vill minnas att du gick ut mycket bredare än så, gjorde du inte det?

Citat:
Du "tror inte"? Du "tror inte" för det att människan uppförde sig så illa så att om det hade funnits lagrum för saken så hade de arga snutarna personligen sett till att få henne åtalad och fälld, eh?

Du "tror" alltså inte.

Vi må böja oss inför din tro.
Citera
2013-12-23, 22:05
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jaha! Var det så(det av mig fetade)? "Och ingenting annat" - Vi börjar se en förskjutning i positionering här. Jag vill minnas att du gick ut mycket bredare än så, gjorde du inte det?
Eh, jo. Men just det där - fetade - avsnittet avsåg skyddande av brottsling.

Och som SuperTeflon säger så är det väl i "bokföringsdelen" som det kanske bränts en aning för henne. Hennes beteende har hur som helst varit ägnat att väcka myndigheternas irritation om inte vrede. Alla verkar glömma hur hon betedde sig i början av utredningen. Jag skulle säga att hon är urtypen för en person som polis och åklagare gör allt för att få dit. Att de inte kommit längre bör tyda på att hon inte är så insyltad.
Citera
2013-12-23, 22:31
Bannlyst
Citat:
Det du anger är inte bevis för att Åsa har någon delaktighet i brotten, däremot visar det att hon rent teoretiskt skulle kunna ha det. Men det finns väl ingen anledning att tro att personerna kring ML inte utretts under förundersökningen. Att Åsa inte delgivits misstanke om brott får tolkas som att hon inte är särskilt insyltad. Tråden verkar ha influerats kraftigt av Göran Lambertz sätt att se på skuld och sedan har den tagit några steg till.

Din av mig fetade mening innehåller inget avslutande frågetecken, men jag väljer ändå att skriva:
-"Jo, det gör det -åtminstone vad gäller graden av noggrannhet, "hårdhet" i förhörsmetodik etc."

Alltså det som 'Skidaddle', vad gäller kvinnor, beskrivit som att man från utredningssidan (polis/åkl) "softar".

Jag frågar till och med varför vi skall tro att allt utredande/granskande har skötts exemplariskt!
Det är klart att i de bästa av världar, så sker det inga väsentliga missar i t ex den utredande förundersökningen innan åtal väcks, så det är precis därför som Sture Bergwall nyligen friades från misstanken om att ha mördat Charles Zelmanovits.
Alltså alla världar är inte perfekta. Alla åklagare/poliser är inte heller perfekta.

Jag tror att åklagare inte är mer än människor och att de skulle kunna huka sig litet ibland.
Kanske för att det är en kvinna? -Som 'Skidaddle' var inne på.
Kanske för att det är en vacker kvinna? -Som dessutom är en jätterikskändis och Sveriges i stugorna allra mest kända folkbilderska.

Jag är rädd för att sådant har skett mer än en gång.

Varför får jag en känsla av att det i tråden finns tydliga tecken på just softism..?
Noli me tangere-tecken också..

'Super-Teflon' kan inte nog hyllas för sitt gräveri när det gäller kvittoblocket från Esselte!
Fortfarande dyker det alltså upp tecken i skyn och som tyder på att Åsa är syltig som synden.

Att jag skrev att hon bör hyllas för sin stand-by-your-man-attityd beror på att jag anser att hon efter mordbrandsdomen hade en chans att ta avstånd från ML och att hon därigenom kunde räddat åtminstone något av sitt rökskadade varumärke.

Hon valde att stå kvar vid sin oskyldigt dömde rationelle sambo/kollega.
Det krävs litet stake för det.
Citera
2013-12-23, 23:20
Medlem
GPSens avatar
Citat:
/.../
Att jag skrev att hon bör hyllas för sin stand-by-your-man-attityd beror på att jag anser att hon efter mordbrandsdomen hade en chans att ta avstånd från ML och att hon därigenom kunde räddat åtminstone något av sitt rökskadade varumärke.

Hon valde att stå kvar vid sin oskyldigt dömde rationelle sambo/kollega.
Det krävs litet stake för det.

Det krävs ingen stake för det om Grandiåsa själv är inblandad för då har Brasan hållhake/ar på henne. Dessutom äger dom gemensamt några fastigheter/lägenhet(er) och då är det nog klokt att stå på god fot med sin kriminelle 'affärspartner' tills affärerna är uppdelade.

Har man läst tråden från början till slut har man nog inga större tvivel på att Grandiåsa är inblandad i åtminstone några utav Brasans skumraskaffärer. Min gissning är att Grandiåsa är ganska inblandad i det mesta.

Citat:
/.../
'Super-Teflon' kan inte nog hyllas för sitt gräveri när det gäller kvittoblocket från Esselte!
Fortfarande dyker det alltså upp tecken i skyn och som tyder på att Åsa är syltig som synden.
/.../

Instämmer till fullo! Otroligt bra gräv av SuperTeflon!
Senast redigerad av GPSen 2013-12-23 kl. 23:27.
Citera
2013-12-23, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GPSen
Det krävs ingen stake för det om Grandiåsa själv är inblandad för då har Brasan hållhake/ar på henne. Dessutom äger dom gemensamt några fastigheter/lägenhet(er) och då är det nog klokt att stå på god fot med sin kriminelle 'affärspartner' tills affärerna är uppdelade.

Har man läst tråden från början till slut har man nog inga större tvivel på att Grandiåsa är inblandad i åtminstone några utav Brasans skumraskaffärer. Min gissning är att Grandiåsa är ganska inblandad i det mesta.

Instämmer till fullo! Otroligt bra gräv av SuperTeflon!

Jag är naturligtvis medveten om att Brasan kan ha hållhakar på Åsa.
Däremot är jag inte klar över på vilket sätt Brasa skulle kunna vinstmaximera dessa sina hållhakar.

Vi vet ju att Brasas intresse för gamla fruar, tidigare barn och annat, för honom, löst folk inte är något han bryr sig om.
Det enda levande med fyra extremiteter som Brasa fäst sig vid, det är en Puma.

För Brasa är alltså inte en liten väntande familj det han främst ser fram emot vid sin muck från Storboda.
Han vill ut och börja göra pengar punkt

Du tror inte att Åsa skulle kunna tänkas ha en hel del hållhakar på sin, under alla år, genomkriminelle sambo/kollega?

Med ditt förhållningssätt till Åsas agerande (= stannar vid sin mans sida av rädsla för att annars riskera att bli avslöjad/upptäckt), så gör du henne till Offer-Åsa.

De gemensamt ägda fastigheterna/lägenheterna är väl just det: -gemensamt ägda.
Inte behöver Åsa dela framtida sovrum med en mordbrännare för det.
Hon kan väl bara tvinga fram en försäljning, eller vad säger trådens duktiga som kan sin Folke Grauers?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in