Citat:
Ursprungligen postat av
JogoBonito
Hej vänner!
Jag skulle vilja ha hjälp med några frågor. Dels så hade jag planerat att åka till Calles i Rostock via färjan. Men vilken bör jag välja? vilken skulle ni valt?
Det är också så att jag tänkte ha med en vän med på turen. Kan han också köpa lika mycket som jag "för eget bruk" (Maxat 11-9 k kronor) eller måste man vara i varsin bil ?(Vi visar bara varsitt kvitto) Eller är det bättre att ha ett släp med sig men det kanske väcker misstankar, eller är det helt okej utåt av tull/ personal enligt
Ni erfarna fb:are?
Och sen cidern, räknas den som öl enligt tullen? Jag fattar inte riktigt
Hoppas på svar
Vad menar du med "(Maxat 11-9 k kronor)"? Jag får inte klart för mig om ni avser att handla varsin ranson (110 l öl, 90 l vin, 10 l sprit) eller om ni tänkt handla så mycket ni bara kan?
Det viktigaste är nog att ni inte överlastar. Om ni är två i en bil får ni ju givetvis ha varsin "ranson" med er. "Ransonen" är ju främst ett riktmärke för tullen, inte någon absolut gräns.
Med två i bilen klarar många bilar inte av att lasta två fulla "ransoner".
Givetvis kollar tullen mest på säckande bilar, lastbilar, skåpbilar och bilar med släp.
Om ni vill komma igenom med mycket sprit är nog modellen att ha en vanlig personbil och inte överlasta den med en massa ölflak.