2013-12-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
tjena allihopa.

jag har läst att danmark har sänkt ölskatten för att kunna konkurrera med de tyska gränsbutikerna.

vad kostar det en flak öl i danmark?
är det värt att åka ner till puttgarten för att handla nu när danmark har sänkt ölskatten?
Sänkningen var rätt så marginell. Möjligt du kan hitta ett flak runt 90 DKK, sen pant på det. Då kan du lika gärna tura till Helsingör och köpa pantfria flak för 149 kr/st.
Citera
2013-12-10, 21:40
Medlem
colabulles avatar
Tjena alkohol folket liten fråga!

En snabb uppskattning på vad det kan kosta att dra ned till tyska gränsen och köpa sprit och åka ifrån Örebro?

Mängden sprit i liter vet jag ej men vill köpa för ca 2-3 tusen.
Vill ha alla kostnader inräknade.
+ en övernattning med 3 polare på billigaste möjliga.

Skippa slitas på bilen och liknande trams vill veta som kommer dras ifrån bankkonto dagen efter om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.
Citera
2013-12-10, 21:53
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Tjena alkohol folket liten fråga!

En snabb uppskattning på vad det kan kosta att dra ned till tyska gränsen och köpa sprit och åka ifrån Örebro?

Mängden sprit i liter vet jag ej men vill köpa för ca 2-3 tusen.
Vill ha alla kostnader inräknade.
+ en övernattning med 3 polare på billigaste möjliga.

Skippa slitas på bilen och liknande trams vill veta som kommer dras ifrån bankkonto dagen efter om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.

Ska du bara handla för 2-3000 lär du inte ha nån större förtjänst på upplägget, särskilt inte med övernattning inräknat.

Kör ni helsingörsbåten-rutten kostar båtbiljetterna HH-RP dryga tusenlappen bara där. Fast från Örebro är väl soppa den stora jokern. Vad är det för bil ni kör egentligen?
Citera
2013-12-10, 22:56
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Ska du bara handla för 2-3000 lär du inte ha nån större förtjänst på upplägget, särskilt inte med övernattning inräknat.

Kör ni helsingörsbåten-rutten kostar båtbiljetterna HH-RP dryga tusenlappen bara där. Fast från Örebro är väl soppa den stora jokern. Vad är det för bil ni kör egentligen?

Glömde i hastigheten att det är vad jag köper för mina 2 polare ska köpa en del oxå så runda slängar 8000 ~ 9000, En Toyota Hilux äldre nyare modell (inte gammal men inte ny kanske 4 år) Den är ochippad så drar lite mera. Vi åker nog HH-RP närmare än ned till malmö och sedan över bron + att har för mig jag hört att kontrollerna är hårdare vid bron.

rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-12-11, 00:57
Medlem
Numera samverkar ju tullen i Skåne med Försäkringskassan o polisen. Enligt uppgift rör det sig om ca 15 dagar per år som en sådan myndighetssamverkan sker. (Polisen väger mest o Försäkringskassan ifrågasätter sedan sjukskrivningen.)

Någon som har koll på om Försäkringskassan o polisen orkar att jobba lite senare på kvällen eller om de bara arbetar under dagtid vid H-färjorna o bron: Vad är era erfarenheter?
Citera
2013-12-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Glömde i hastigheten att det är vad jag köper för mina 2 polare ska köpa en del oxå så runda slängar 8000 ~ 9000, En Toyota Hilux äldre nyare modell (inte gammal men inte ny kanske 4 år) Den är ochippad så drar lite mera. Vi åker nog HH-RP närmare än ned till malmö och sedan över bron + att har för mig jag hört att kontrollerna är hårdare vid bron.

rätta mig om jag har fel.
Kolla även på Trelleborg-Sassnitz. Färjan tar ca 4 timmar och är billigare än HH-RP, 299-499 kr tor. Borde bli ca 6 timmar med bil för er ner till Trelleborg.
Kör strax efter midnatt, så är ni nere lagom till morgonfärjan 7.45 och kan slagga några timmar på båten. Av och handla på kajen, sen på båten igen och vila inför hemfärden, så behöver ni inte övernatta.
Pris:
max 500 kr + 110 mil bensin (det vet du själv hur mycket den drar)
HH-RB:
999 kr + 140 mil bensin
Citera
2013-12-15, 17:40
Medlem
Ska vi nyår neråt i landet och skulle du kunna ha "vägarna förbi" Tyskland.
Men har en fråga, tror ni det finns någon tull på Öresundsbron vid 20-21-tiden 2 januari?
Hade tänkt att förbeställa från Calles.dk, någon som har gjort det och har några tips kanske?

Sen sista nu, måste man fylla i exportblankett alltid? Har inte begripit mig på det än...

Edit, tänkt såhär, blåser ner över Öresundsbron, färja Rödby-Puttgarden (Scandlines), ner till Calles, hämta beställningen (vart hämtar man och betalar man?), kanske handla något inne, sen tar färjan Puttgarden-Rödby (Scandlines) och blåser hem över Öresundsbron med en tungt lastad Sprinter.

Fick man hälften tillbaka på färjeresan om man åkte inom 3h eller hur var det?
Och hur lång tid tar det ungefär från färjan, till Burg, in på Calles hämta beställningen och handla och lasta, sen tillbaka till färjan. Visst borde man klara det på under 1.5h?

Första gången.
Senast redigerad av Alelale 2013-12-15 kl. 17:45.
Citera
2013-12-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale

Och hur lång tid tar det ungefär från färjan, till Burg, in på Calles hämta beställningen och handla och lasta, sen tillbaka till färjan. Visst borde man klara det på under 1.5h?

Första gången.

Kan svara på båtbiten i alla fall. Det sägs att man måste åka fram och tillbaka inom 3 timmar för att få hälften tillbaka, men två gånger har jag inte hunnit inom 3 timmar och fick ändå hälften tillbaka, så dom verkar alltid ge tillbaka hälften.
Citera
2013-12-15, 21:45
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Ska vi nyår neråt i landet och skulle du kunna ha "vägarna förbi" Tyskland.
Men har en fråga, tror ni det finns någon tull på Öresundsbron vid 20-21-tiden 2 januari?
Hade tänkt att förbeställa från Calles.dk, någon som har gjort det och har några tips kanske?

Sen sista nu, måste man fylla i exportblankett alltid? Har inte begripit mig på det än...

Edit, tänkt såhär, blåser ner över Öresundsbron, färja Rödby-Puttgarden (Scandlines), ner till Calles, hämta beställningen (vart hämtar man och betalar man?), kanske handla något inne, sen tar färjan Puttgarden-Rödby (Scandlines) och blåser hem över Öresundsbron med en tungt lastad Sprinter.

Första gången.
Beroende på vart ni åker ifrån kan det bli betydligt billigare att ta färja mellan helsingborg-helsingör, öresundsbron kostar en del.

Ingen förutom några enstaka tullare vet när de tänker befinna sig vid öresundsbron. Men tänk på att det tydligen hänt många gånger att polisen stoppar folk halvägs upp i till Stockholm för att väga och kolla bilen. Risken är förstås minimal, men men...
Sen undrar jag om det verkligen är lönt att riskera stora böter bara för lite alkohol. Men bara så du vet, mängden brukar inte vara problemet för tullarna, däremot är de väldigt petiga på vikten. Och övervikt leder till böter och förlorad alkohol.

Vet inte vad du menar med exportblankett, vi fyllde då inte i någon sådan. Om du inte menar det där pappret man fyller i för att slippa betala pant. I så fall ja, det måste du göra varje gång.

Man får 200 danska kronor i värdecheck att handla på båten ifall man hinner tillbaka på tre timmar.
Vi hann åka till calles, stå en bra stund vid whiskeyn samt packa in 150 plattor öl i bilen och det tog ganska precis tre timmar.
Citera
2013-12-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Beroende på vart ni åker ifrån kan det bli betydligt billigare att ta färja mellan helsingborg-helsingör, öresundsbron kostar en del.

Ingen förutom några enstaka tullare vet när de tänker befinna sig vid öresundsbron. Men tänk på att det tydligen hänt många gånger att polisen stoppar folk halvägs upp i till Stockholm för att väga och kolla bilen. Risken är förstås minimal, men men...
Sen undrar jag om det verkligen är lönt att riskera stora böter bara för lite alkohol. Men bara så du vet, mängden brukar inte vara problemet för tullarna, däremot är de väldigt petiga på vikten. Och övervikt leder till böter och förlorad alkohol.

Vet inte vad du menar med exportblankett, vi fyllde då inte i någon sådan. Om du inte menar det där pappret man fyller i för att slippa betala pant. I så fall ja, det måste du göra varje gång.

Man får 200 danska kronor i värdecheck att handla på båten ifall man hinner tillbaka på tre timmar.
Vi hann åka till calles, stå en bra stund vid whiskeyn samt packa in 150 plattor öl i bilen och det tog ganska precis tre timmar.

Självklart är jag medveten om att det är vikten de är petiga på.
Pappret man fyller i för att slippa pant ja! Görs det på plats och sen inge mer om det?
Citera
2013-12-16, 16:29
Medlem
desammlass avatar
någon som vet vad cidern kostar i tyskland i svenska kroner
Citera
2013-12-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
någon som vet vad cidern kostar i tyskland i svenska kroner
Eftersom du frågar vagt får du ett vagt svar. Runt en hundring per platta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in