2013-12-16, 18:35
Medlem
desammlass avatar
men något som vet exakt vad det kostar i kiel ska nämligen dit på fredag
Citera
2013-12-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas

Beror ju så klart på vad du ska ha för cider, därav kommentaren från Nicke-K om att du får ett vagt svar på en vag fråga.
Citera
2013-12-16, 18:40
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Självklart är jag medveten om att det är vikten de är petiga på.
Pappret man fyller i för att slippa pant ja! Görs det på plats och sen inge mer om det?
På calles hade de iaf för några veckor sedan ett litet bord mellan ölen och allting annat. Där fanns det ett papper man skulle fylla i. När du gjort det ger du den till killen i kassan och sen är det frid och fröjd
Citera
2013-12-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Har inte varit i Kiel, men visst är det så att det inte finns någon BorderShop där, utan det är Citti-varuhuset som gäller? De har väl lite utbud anpassat till svenskar (fulöl och BiB), men vet inte hur det är med cider (som inte är så stort i Tyskland).
Citera
2013-12-18, 22:11
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
På calles hade de iaf för några veckor sedan ett litet bord mellan ölen och allting annat. Där fanns det ett papper man skulle fylla i. När du gjort det ger du den till killen i kassan och sen är det frid och fröjd

Samma på Sky, bordershoppen eller nån av de andra gränshandlarna. Tämligen odramatiskt. Det viktiga är nog att kunna visa upp icke-tyskt leg.

Tips: fyll i lappen innan du kommer till kassan. Lite jobbigt att få onda ögat av tio pers bakom dig, eftersom det tar nån minut att fylla i den.
Citera
2013-12-23, 03:11
Medlem
JogoBonitos avatar
Hej vänner!
Jag skulle vilja ha hjälp med några frågor. Dels så hade jag planerat att åka till Calles i Rostock via färjan. Men vilken bör jag välja? vilken skulle ni valt?

Det är också så att jag tänkte ha med en vän med på turen. Kan han också köpa lika mycket som jag "för eget bruk" (Maxat 11-9 k kronor) eller måste man vara i varsin bil ?(Vi visar bara varsitt kvitto) Eller är det bättre att ha ett släp med sig men det kanske väcker misstankar, eller är det helt okej utåt av tull/ personal enligt Ni erfarna fb:are?

Och sen cidern, räknas den som öl enligt tullen? Jag fattar inte riktigt

Hoppas på svar
Citera
2013-12-23, 04:41
Medlem
JogoBonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JogoBonito
Hej vänner!
Jag skulle vilja ha hjälp med några frågor. Dels så hade jag planerat att åka till Calles i Rostock via färjan. Bra val?

Det är också så att jag tänkte ha med en vän med på turen. Kan han också köpa lika mycket som jag "för eget bruk" (Maxat 11-9 k kronor) eller måste man vara i varsin bil ?(Vi visar bara varsitt kvitto) Eller är det bättre att ha ett släp med sig men det kanske väcker misstankar, eller är det helt okej utåt av tull/ personal enligt Ni erfarna fb:are?

Hoppas på svar

Ändrade frågan i början!!!
Citera
2013-12-23, 13:39
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ändrade frågan i början!!!
Det är nästan bättre att vara fler som åker i samma bil om ni tänker fylla bilen. Då blir det mer troligt att ni köpt för eget bruk.

Men som sagt, mängden brukar inte var något problem, däremot vikten...

Angående cidern så vet jag inte.
Citera
2013-12-23, 14:13
Medlem
JogoBonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Det är nästan bättre att vara fler som åker i samma bil om ni tänker fylla bilen. Då blir det mer troligt att ni köpt för eget bruk.

Men som sagt, mängden brukar inte var något problem, däremot vikten...

Angående cidern så vet jag inte.

Aha okej tack men du jag tänkte ha släp så trycket släpper lite. Beror ju lite vad bilen (vilken nu jag ska ta) kan dra också
Citera
2013-12-23, 17:15
Medlem
Citat:
Hej vänner!
Jag skulle vilja ha hjälp med några frågor. Dels så hade jag planerat att åka till Calles i Rostock via färjan. Men vilken bör jag välja? vilken skulle ni valt?

Hoppas på svar
Vad menar du med "(Maxat 11-9 k kronor)"? Jag får inte klart för mig om ni avser att handla varsin ranson (110 l öl, 90 l vin, 10 l sprit) eller om ni tänkt handla så mycket ni bara kan?

Det viktigaste är nog att ni inte överlastar. Om ni är två i en bil får ni ju givetvis ha varsin "ranson" med er. "Ransonen" är ju främst ett riktmärke för tullen, inte någon absolut gräns.
Med två i bilen klarar många bilar inte av att lasta två fulla "ransoner".
Givetvis kollar tullen mest på säckande bilar, lastbilar, skåpbilar och bilar med släp.
Om ni vill komma igenom med mycket sprit är nog modellen att ha en vanlig personbil och inte överlasta den med en massa ölflak.
Citera
2013-12-23, 17:35
Medlem
Schlaktarnns avatar
Vill bara lyfta ett varningens finger angående resor där man tänker ta med massor av dricka. Vet 2 olika personer nu som har åkt fast nere i tullen, både i Helsingborg och bron. De blev av med all dricka och har vart på förhör angående misstänkt smuggel/försäljning.

Spriten ser tullen stenhårt på nu och skulle inte rekommendera någon att ta in fler än 20 stycken 1l flaskor per person. Absolut inte.

Bästa tipset är att åka med en minibuss samt släp på och ta med kompisar som är 20+. Blir ni stoppade säger ni bara att alla har köpt varsin laglig ranson. Sedan får kompisarna en liten slant för besväret och ni har fått hem en hel del dricka
Senast redigerad av Schlaktarnn 2013-12-23 kl. 17:37.
Citera
2013-12-23, 20:14
Medlem
JogoBonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Vad menar du med "(Maxat 11-9 k kronor)"? Jag får inte klart för mig om ni avser att handla varsin ranson (110 l öl, 90 l vin, 10 l sprit) eller om ni tänkt handla så mycket ni bara kan?

Det viktigaste är nog att ni inte överlastar. Om ni är två i en bil får ni ju givetvis ha varsin "ranson" med er. "Ransonen" är ju främst ett riktmärke för tullen, inte någon absolut gräns.
Med två i bilen klarar många bilar inte av att lasta två fulla "ransoner".
Givetvis kollar tullen mest på säckande bilar, lastbilar, skåpbilar och bilar med släp.
Om ni vill komma igenom med mycket sprit är nog modellen att ha en vanlig personbil och inte överlasta den med en massa ölflak.

Maxat menas att jag själv lägger ut 9,5 -11 k (per skalle, i detta fall två pers.) på inköpet av 110 l öl, 120 l vin (oj, 90 l ), 10 l sprit, 20 l Amarula (+ ev. någon cider) till min "inflyttningsfest". Men om du föreslår minibuss med släp så får jag tänka om.

Vad räknas cider amarula (o dyl.) som ? kan man ta 110 l öl, och 110 l cider, 10 l sprit, 90 l vin, 20 l amarula, eller är de för mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in