2013-12-22, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
När tycker ni att det är okej att börja städa på morgonen en helgdag? Jag vet inte hur reglerna är här, men visst måste det vara tillåtet att dammsuga och så vid 8-tiden?

Regler vet jag inte, men normal hänsyn borde vara efter lunch. På helgerna vill de flesta sova ut.
Citera
2013-12-22, 17:17
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Regler vet jag inte, men normal hänsyn borde vara efter lunch. På helgerna vill de flesta sova ut.

Håller absolut med. Helgerna är heliga för mig. Jovisst, händer det någon olycka med ett glas som faller i golvet eller liknande -javisst dammsug då, men gör det för helvete snabbt!

Efter lunch är en bra regel. Varför är det så livsviktigt att dammsuga klockan 8 på morgonen en lördag/söndag? Gör man det så har man ingen respekt för sina grannar.
Citera
2013-12-22, 17:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
När tycker ni att det är okej att börja städa på morgonen en helgdag? Jag vet inte hur reglerna är här, men visst måste det vara tillåtet att dammsuga och så vid 8-tiden?

8 är åt helvete för tidigt att börja föra "onödigt" liv, framförallt på helgerna tycker jag iaf.

9 på vardagar och helst inte före lunch (12) på helgerna imo..

Visst, du bryter kanske inte mot hyresvärdens regler (många hyresvärdar kör efter 21/före 09 ska det vara "tyst"), men du har goda chanser att irritera grannar om du börjar dammsuga den tiden på helgen...
Citera
2013-12-22, 17:56
Medlem
meatfingerss avatar
Jag är tydligen inte den enda här som har en bökig granne.
För två veckor sedan flyttade det in en ny människa i lägenheten över min, sedan dess har det luktat rök i trapphuset, inte lite, utan som att någon röker i det. Lukten far in i min lilla lägenhet som inte har en fläkt. Jag har därför ont i huvudet väldigt ofta.
För några dagar sedan vaknade jag av att jag trodde att jag hade en jävligt högljud fluga i mitt hem. En sekund senare kom jag på att det är fel årstid för detta. Jag lyssnade lite till och kom fram till att den jäveln satt och spelade något jäkla bilspel på ganska så jättehög volym.
Min nya granne har även väldigt dålig musiksmak och av det jag hör så gillar hen att sjunga karaoke. Hen sjunger helst karaoke på kvällen runt den tiden då normala människor går och lägger sig. Eftersom hen är ganska så populär så har hen alltid besök av minst en kompis, och dessa pratar gärna högt i trapphuset när dem går ut och röker på natten.
Jag är väldigt sugen på att ringa securitas, men jag vet inte om jag kan bevisa något. Vad ska jag göra?
Citera
2013-12-22, 18:17
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfingers
För två veckor sedan flyttade det in en ny människa i lägenheten över min, sedan dess har det luktat rök i trapphuset, inte lite, utan som att någon röker i det. Lukten far in i min lilla lägenhet som inte har en fläkt. Jag har därför ont i huvudet väldigt ofta.
För några dagar sedan vaknade jag av att jag trodde att jag hade en jävligt högljud fluga i mitt hem. En sekund senare kom jag på att det är fel årstid för detta. Jag lyssnade lite till och kom fram till att den jäveln satt och spelade något jäkla bilspel på ganska så jättehög volym.
Min nya granne har även väldigt dålig musiksmak och av det jag hör så gillar hen att sjunga karaoke. Hen sjunger helst karaoke på kvällen runt den tiden då normala människor går och lägger sig. Eftersom hen är ganska så populär så har hen alltid besök av minst en kompis, och dessa pratar gärna högt i trapphuset när dem går ut och röker på natten.
Jag är väldigt sugen på att ringa securitas, men jag vet inte om jag kan bevisa något. Vad ska jag göra?

Ta ett snack med "hen" kanske? Det är väl så man normalt börjar.
Citera
2013-12-22, 18:22
Medlem
meatfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ta ett snack med "hen" kanske? Det är väl så man normalt börjar.

Jag tror inte att hen kan svenska.
Citera
2013-12-22, 19:18
Medlem
Citat:

Det bor antagligen flera grannar både under och ovanför dig? Där har du ditt bevis. Det är väldigt bra att du ringer störningsjouren, detta kan du sedan använda emot hyresgästen när du anmäler h*n för störningar.
Citera
2013-12-22, 19:50
Medlem
meatfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Det bor antagligen flera grannar både under och ovanför dig? Där har du ditt bevis. Det är väldigt bra att du ringer störningsjouren, detta kan du sedan använda emot hyresgästen när du anmäler h*n för störningar.

Det ska jag se till att göra! Tack för hjälpen.
Citera
2013-12-26, 20:18
Medlem
annZ88s avatar
måste berätta om några helvetiska grannar, som jag nu tack och flyttat ifrån..

flyttade till ny stad för att plugga, hamnade ett par månader i stans skabbigaste stadsdel. lägenheten jag bodde i var rätt schysst, billig och välplanerat. men detta kaos i tvättstugan.. andra gången jag tvättade blev mitt lakan och en gammal pälskant till jackan snodd. vem fan snor sånt liksom? vid flera tillfällen vad det översvämning i tvättstugan för nått riskpucko hade tvättat mattor i den "vanliga" maskinen.. kaos. Det gick fan inte att prata med folk heller, de låtsades om som de inte fattade..
jag hade en arg finsk tant som granne som ständigt sopade ner fågelbajs på balkongen under. gubben under var inte glad om jag säger så, men jag tyckte det var rätt roligt att lyssna på deras konversationer ;-)

några månader senare flyttade jag till ett något bättre miljonprogramsområde, men här med 5 grannar, alla vettiga utom en familj. vet i fan hur många de bodde i den där lägenheten.. minst 1 gång om året hade de nationdagsfirande (ja de kallade det så själva...), men det verkade mest random och det kom 30-50 tjocka tanter i tält som stampade i golvet i timtals.. shit vad jag hatade dem.. ringde störningsjouren x antal gånger, till sist kom dom. tanterna slutade hoppa i golvet i en kvart ungefär, sen började det igen.. helt sjuka. Det var absolut ingen som missade att om de var hemma eller inte. Det smälldes som fan i trappdörren, klampades hårt i trappan och smälldes i deras ytterdörr och sen började hamrandet i lägenheten. lät som de försökte ha ihjäl en ko varje dag typ.. fy fan vad hemska och högljudda de var. det hjälpte inte att säga till dem, inte gjorde hyresvärden någon ansträngning heller.. och de ställde sin jävla barnvagn så man snubblade över den varje dag. Den brukade jag kasta ut utanför porten när det regnade för att "hämnas". hehe.
Citera
2013-12-28, 13:49
Medlem
MrRasks avatar
Citat:

Att röka i lägenheten är nått de flesta hyresvärdar inte tillåter, så det kan du påpeka på.

Annars är det ju bara att ringa störningsjouren om det är riktigt jävligt.
Men om det är lyhört så du hör hens "bilspel" då är det nog inte så mkt att göra åt tyvärr.
Citera
2013-12-28, 13:53
Medlem
MrRasks avatar
Citat:

Finns väl ingen regel som säger när man får städa, utan det är väl mer sunt förnuft som får styra.
Jag skulle hursomhelst aldrig dra igång nån städning före 12 oavsett dag, det finns ju faktiskt folk som jobbar natt också ..
Citera
2013-12-28, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Att röka i lägenheten är nått de flesta hyresvärdar inte tillåter, så det kan du påpeka på.

Tvärtom. Det är tillåtet att röka i lägenheten om det inte är ett helt rökfritt hus, vilket i princip bara finns vid nybyggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in