Citat:
Ursprungligen postat av
yoniii
Hela fråga om etnicitet är så bakåtsträvande. Vad är etnicitet egentligen, tom nationalitet, allt är påhittat trams. Vi är en ras och det är människa, men visst har kultur stor påverkan på hur vi utformas som människor. Gemensam eller liknande kultur kan man ha utöver landgränser. Kultur tycker jag är relevant och det är där jag tycker att nationalitet kommer in. Jag tycker att man har rätt att identifiera sig med nationen man föds i. Hur mycket man tar åt sig av den kultur och tradition som finns i landet är upp till var och en, men indelning av människor efter något betydelselöst som "etnicitet" tycker jag är rätt idiotiskt.
Fullständigt felaktigt. H. sapiens är en art. Vi har dessutom skäl att diskutera de olika underarterna bland mänskligheten sedan det framkommit att vissa grupper är hybrider av andra arkaiska människoarter. Etnicitet, eller ras, är inte alls betydelselöst - tvärtom är det de mest betydelsefulla eftersom du inte är någonting mer än en vindpust i grenarna utan dina gener.