Citat:
Ursprungligen postat av
Glennhenry
Samtidigt som du säger detta måste du förstå att behandlingen av SD inte är jättedemokratisk?
Att aktivt frysa ut vissa personer pga deras åsikter måste vara fel?
Precis som att frysa ut invandrare är fel?
Tycker det är tråkigt att ett parti inte får framhålla sina åsikter bara för att det är hårda ord de säger, svenska samhället faller sönder, ett land med vår storlek kan inte ta hand om hela världen, de andra länderna måste också göra sin del. Beundransvärt att Libanon och grannländerna till Syrien som tar hand om flyktingarna från Syrien, men resterande delarna av EU, var är dem?
Finland markerar tydligt att de bara tänker ta in 500 st. Borde inte dessa demonstranter vara i Finland istället för Sverige istället då?
Media piskar upp människors känslor och riktar åsikterna dit dom vill, svenska folket är för naiva och lättpåverkade för att känna delaktighet tror jag.
Ingen vågar ta i debatten som skapar kraftiga reaktioner, det är för stora risker under ett val-år.
Jag är för att ta debatten, jag tror på öppenhet och diskussion för att lösa våra problem utan några känslosamma utbrott från någon. Med mitt inlägg, om anti-demokrati, syftade jag främst på olika nazistorganisationer som tror att demokratin är något slags påhittat anti-vit jippo. Jo jag vet, låter sjukt att vi har vuxna människor 2013 som tror på något så skevt..
Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Kineser började komma till Malaysia på 1600-talet. De räknas fortfarande som etniska kineser och inte malajer. Dock har de malaysiskt medborgarskap.
På Sri Lanka finns tamiler och lankeser. Dock har båda grupperna pass från Sri Lanka. I USA där alla registreras efter ras räknas en mulatt som svart (lyssna på Maria Akrakas sommarprat.
Då kan man tala om dålig integrationspolitik i Malaysia. Amerikaner som kom från Europa för 500 år sen, är de etniska fransoser, etniska tyskar, etniska britter...eller är de bara Amerikaner? Sen finns det de som kom lite senare, Italienare och Irländare tex som starkt håller fast vid sina rötter, men det är mer kulturellt, de är fortfarande Amerikaner främst.
Hela fråga om etnicitet är så bakåtsträvande. Vad är etnicitet egentligen, tom nationalitet, allt är påhittat trams. Vi är en ras och det är människa, men visst har kultur stor påverkan på hur vi utformas som människor. Gemensam eller liknande kultur kan man ha utöver landgränser. Kultur tycker jag är relevant och det är där jag tycker att nationalitet kommer in. Jag tycker att man har rätt att identifiera sig med nationen man föds i. Hur mycket man tar åt sig av den kultur och tradition som finns i landet är upp till var och en, men indelning av människor efter något betydelselöst som "etnicitet" tycker jag är rätt idiotiskt.