Citat:
Ursprungligen postat av
SeeWeed
Rent bokstavligt vet vi ju att sak och person är olika begrepp som refererar till olika ting. Men det
hör inte till frågeställningen.
Låt oss säga att en person har begått ett mord precis innan den dör, men hela livet innan begått goda handlingar. Det kan då verka faktuellt felaktigt att säga att personen är ond, då den sammantaget sätt varit god. Men säger handlingen inte samtidigt något om hur personen är?
Kanske är det dock fel att kategorisera personer som enbart goda eller onda. Kanske är
ont och gott även opålitliga termer.
Att skilja på sak och person verkar för mig vara ett sätt att komma undan det personliga ansvar vi har för våra handlingar.
Om en person hela sitt liv har mördat och gjort annat ont verkar det då inte felaktigt att skilja på sak och person? Kanske hade dock omständigheterna varit rent olyckliga, exempelvis i krig.
Lagen skiljer ju inte på sak och person på det sätt att "personen" straffas för en brottslig handling den begått. Det hade varit praktiskt ohållbart att skilja på sak och person rent juridiskt.
Person definierar jag som: En moralisk agent.
Sak definierar jag som: Ett ting, En händelse, En process.
Är det rimligt att skilja på sak och person? Vad tycker ni? Vad innebär det att skilja på dessa två ting?
Kanske finns det ingen klar definition över vad en person i meningen "jaget" är. Annat än en massa minnen och minneslänkar. Dessa kan kanske inte vara goda eller onda?
Njae. Som så ofta så tycker jag att denna filosofiska fråga kokar ner till hur vi använder språket.
Den gamla klyschan om att "man ska skilja på sak och person" betyder för mig ungefär att bara för att en person gör en dum (eller bra) sak en gång så betyder det inte att han kommer att göra det igen.
Typ:
"Palle drack sig full på äppelvin, och sen slog han sönder hela mitt vardagsrum. Han är en ond människa. Jag kommer aldrig att bjuda honom på fest igen."
"Jomen jag känner honom sedan gammalt, och han har aldrig gjort några dumheter tidigare. Du måste skilja på sak och person."
Vad uttrycket syftar på är väl just dom fall där vi har goda skäl att tro att en människa inte kommer att göra samma onda sak igen? T ex, om Palle i historien hade varit en egoistisk alkoholist med dokumenterad historik av dåligt ölsinne så kanske just det talesättet inte hade varit så väl valt. Och å andra sidan så ursäktas ju inte en enskild dålig handling av ett aldrig så gott "track record". Om man gör en dumhet så får man betala, oavsett hur mycket eller lite dumheter man har gjort innan. Men om det är ens första dumhet så ska man kanske få en andra chans. Typ så.
Huruvida en person på det stora hela taget är "ond" eller "god" tycker jag sen är fullständigt subjektivt. En människa som bara sett på TV hela livet och sen dör, är han ondare eller godare än en äventyrare som skadat eller till och med dödat andra på tveksamma grunder, men å andra sidan räddat livet på flera oskyldiga medmänniskor med sitt eget liv som insats? Olika filosofer ger olika svar (Kant vs Mill t ex) men jag tycker var och en måste göra sin egen bedömning där.