2013-12-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är de som är kruxet..polis anser att det är för dyrt att analysera mobiler.
Ja det är dyrt. Men i förhållande vad rättsapparat och advokater kostar är det pinuts.
Citera
2013-12-21, 23:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag har inte hört eller vetskap om att någon frivilligt lämnat sin mobil för kopiering, frivilligt ser jag inte nåt hinder för. Oftas är det busets omgivning som kan vara intressant och då är det frågan om halvbusar och de gör inget frivilligt.
Jag har svårt att tänka mig att CJ motsatte sig kopiering. Här hade polisen lätt kunnat skaffa sig ett spår.
Citera
2013-12-21, 23:13
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag har inte hört eller vetskap om att någon frivilligt lämnat sin mobil för kopiering, frivilligt ser jag inte nåt hinder för. Oftas är det busets omgivning som kan vara intressant och då är det frågan om halvbusar och de gör inget frivilligt.
Vill man hjälpa till att få ett eventuellt brott utrett så lämnar man nog villigt in sin mobil för återskapande. Särskillt om man är en nära anhörig.
Citera
2013-12-21, 23:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på att en person ska vara misstänkt för brott för att polisen ska få göra en image av mobilen? Om de går med på det frivilligt, är det ok då? Bad polisen om det?
Betr. CJ ska man ha försökt återskapa de sms från MJ som hunnit raderas - men tror inte att man lyckades (FUP, s. 974).
Citera
2013-12-21, 23:17
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att CJ motsatte sig kopiering. Här hade polisen lätt kunnat skaffa sig ett spår.
Känner inte att det skulle ändra nåt bevisvärde, hon kan ungefär vad det stog i SMSet, tidpunkten är fastställd och från vilken mobil det kom. Hade hon vetat att det kunde fått betydelse känner jag att hon inte hade raderat. Vad saknar du från SMSet som kunde skapa spår.
Citera
2013-12-21, 23:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. CJ ska man ha försökt återskapa de sms från MJ som hunnit raderas - men tror inte att man lyckades (FUP, s. 974).
Bra! Då får vi hoppas att Nejding talade sanning och att imagen finns kvar.
Citera
2013-12-21, 23:24
Medlem
Citat:
Känner inte att det skulle ändra nåt bevisvärde, hon kan ungefär vad det stog i SMSet, tidpunkten är fastställd och från vilken mobil det kom. Hade hon vetat att det kunde fått betydelse känner jag att hon inte hade raderat. Vad saknar du från SMSet som kunde skapa spår.

Nej, jag tror inte heller hon ljuger och just dessa sms har i så fall inget värde alls.
Men om Marina inte hittats, hade sms:en kunnat peka på en plats att leta.

Edit:
Jo ett visst värde har dom.
Åklagaren kan använda dessa tillsammans med det nu återskapade sms:et för att visa på FS ursprungliga plan och villospår.
Senast redigerad av Fin 2013-12-21 kl. 23:29. Anledning: Trött
Citera
2013-12-21, 23:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Nej, jag tror inte heller hon ljuger och just dessa sms har i så fall inget värde alls.
Men om Marina inte hittats, hade sms:en kunnat peka på en plats att leta.
Polisen är, enligt Nejding, intresserad av innehållet och försökte återskapa det. Alltså är det intressant för utredningen eftersom brottet inte är löst.
Citera
2013-12-21, 23:42
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Källa på att en person ska vara misstänkt för brott för att polisen ska få göra en image av mobilen? Om de går med på det frivilligt, är det ok då? Bad polisen om det?
Detta image borde ju ábsolut kunna utföras på M:s "hemliga mobil" eftersom det hittades i M:s bostad.

Får hoppas att polis bekostar denna analys av att tömma och återskapa sms m.m från denna mobil.
Citera
2013-12-21, 23:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Detta image borde ju ábsolut kunna utföras på M:s "hemliga mobil" eftersom det hittades i M:s bostad.

Får hoppas att polis bekostar denna analys av att tömma och återskapa sms m.m från denna mobil.
Där behövs inte imagen, eftersom originalet finns kvar.
Citera
2013-12-21, 23:46
Medlem
Grandiosos avatar
Förhörsdatum
2010-08-10 09:15-10:20

................
-Förstår du innebörden av vad jag säger då? Att det är viktigt att vi får reda på vad det
är som har hänt.
-Självklart.
Och har du sanningen, Fredrik, så..
-Jag har inte sanningen.
.. måste vi få reda på den.
-Hade jag haft sanningen om vad eller vad som inte har och inte har inte.. har och inte har hänt, så hade jag talat om det för längesen.

-Men jag sa också till dig i bilen att om det är nu så att det blir en frigång till dig, så finns det möjligheter att vi kommer ifatt om det är du. På ett eller annat sätt så kommer vi i fatt och det blir dubbelt värre om du kommer tillbaka och blir häktad och vi har skaffat ännu mer bevis.
Så du har chansen och berätta nu alltså.

-Jag vet ingenting. Marina lever sitt liv.
-Men vi kan väl vara rörande överens att ingen av oss tror att hon finns i livet längre i
alla fall?
-Jag kan inte tro nånting annat än att hon finns i livet.
-Jag har inga mer frågor. Har advokaten några frågor?
.Nej
Citera
2013-12-22, 00:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jaha, så han fick FS att tala sanning? Intressant.
Ja, visst är det intressant att sms:et kom fram till slut. - Och nu har också en ny fordonsfråga förts in i handlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in