2013-12-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Smart tänkt. Det finns nog ingen image av de andra mobilerna.

Det borde finnas på de mobiler man försökt återskapa sms ifrån.
Eller jag är nästan säker på det.

Vilka kan det vara?
Citera
2013-12-21, 22:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om signalspaning, det har gjorts i elektroniken i mobilen. Det är osannolikt att de saknade SMS:en går att återskapa, eftersom mobilerna har varit i bruk sedan dess, och antagligen tagit emot flerfaldigt mer SMS än FS sedan dess. Han fick inte många...
Det var ett skämt med FRA..men jag ser det märkligt att polis daterar sitt protokoll av återskapande sms den 16/12-13.
Det borde ha vart klart till resningsansökan, likaså P.Ks återuppväckta minnen som inkom till polis nov-13.
Citera
2013-12-21, 22:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det borde finnas på de mobiler man försökt återskapa sms ifrån.
Eller jag är nästan säker på det.

Vilka kan det vara?
JE från Göteborg, läsa hans återbud, och Marinas SMS till C*rina, vad stod det, på väg till/snart framme i Lin/dköping? Men det finns inget beslag av de mobilerna och därför inte heller någon image.
Citera
2013-12-21, 22:43
Medlem
Citat:
JE från Göteborg, läsa hans återbud, och Marinas SMS till C*rina, vad stod det, på väg till/snart framme i Lin/dköping? Men det finns inget beslag av de mobilerna och därför inte heller någon image.

Ok. Då är det kört i alla fall.
Jag trodde åtminstone Cj:s telefon var föremål för en analys.
Citera
2013-12-21, 22:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Ok. Då är det kört i alla fall.
Jag trodde åtminstone Cj:s telefon var föremål för en analys.
Jag gick igenom FUP nu. Allt möjligt är taget i beslag, t.o.m. ett par tomma kamerakartonger, men inte CJ:s mobil. Kling och Klang visar framfötterna igen.
Citera
2013-12-21, 22:56
Medlem
Citat:
Jag gick igenom FUP nu. Allt möjligt är taget i beslag, t.o.m. ett par tomma kamerakartonger, men inte CJ:s kamera. Kling och Klang visar framfötterna igen.

Jag misstänkte att du skulle lyfta fram det och jag kan hålla med lite.

Viktiga telefoner borde man ta i beslag och göra avbilder på.
Kanske strider mot nån integritetsfråga eller något sådant.

Man återskapade sms redan i knutbyfallet, så tanken borde iallafall finnas.
Citera
2013-12-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vad är det för ny teknik som polis nu har tillgång till och hur länge har den vart i drift?

Om de inte nu fått hjälp av FRA så tror jag att polis haft tillgång till dessa sms redan från början av utredningen.

Har polis kunnat åteskapa F.S sms så är det inte omöjligt att granska J.E och C.J:s.
Ingen ny teknik , har funnits sedan telefonin och data blev digital, bara en tid och kostnadsfråga. Skrivit över i minnet? När kopierades data från FS mobil? Om J.E och C.J är misstänkta för brott som kan ge x antal års fängelse går det bra
Citera
2013-12-21, 23:02
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag gick igenom FUP nu. Allt möjligt är taget i beslag, t.o.m. ett par tomma kamerakartonger, men inte CJ:s mobil. Kling och Klang visar framfötterna igen.
M.H kan ju påpeka att åtminstone inte C.J:s mobil beslagtagits för undersökning av sms som hon snabbt radera. Nu finns bara hennes ord på att M skrivit något åt hållet Lin/Lidköping.

Det borde vara ett intressant sms för polis som vill lösa brott.
Citera
2013-12-21, 23:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ingen ny teknik , har funnits sedan telefonin och data blev digital, bara en tid och kostnadsfråga. Skrivit över i minnet? När kopierades data från FS mobil? Om J.E och C.J är misstänkta för brott som kan ge x antal års fängelse går det bra
Källa på att en person ska vara misstänkt för brott för att polisen ska få göra en image av mobilen? Om de går med på det frivilligt, är det ok då? Bad polisen om det?
Citera
2013-12-21, 23:06
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det är de som är kruxet..polis anser att det är för dyrt att analysera mobiler.
Citera
2013-12-21, 23:09
Medlem
Citat:
Källa på att en person ska vara misstänkt för brott för att polisen ska få göra en image av mobilen? Om de går med på det frivilligt, är det ok då? Bad polisen om det?

Antar att det regleras på samma sätt som dna och fingeravtryck. Hur regleras det när man lämnar frivilligt?
Citera
2013-12-21, 23:09
Medlem
Citat:
Jag har inte hört eller vetskap om att någon frivilligt lämnat sin mobil för kopiering, frivilligt ser jag inte nåt hinder för. Oftas är det busets omgivning som kan vara intressant och då är det frågan om halvbusar och de gör inget frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in