2013-12-21, 21:35
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Åtminstone inte mer än för 50 år sedan vill jag påstå.

För övrigt: Vem säger god dag på "allvar"? God morgon är ju däremot vanligt och i det fallet är ju "tack detsamma" ett ganska sällsynt svar.

God dag är en relativt formell hälsningsfras, som troligen mest används i de sammanhang där man inte blivit du och bror med någon. Hej låter nästan pekoralartat i sådana kontexter.

Jag använder annars hälsningsfrasen mycket när jag är likgiltig mot andrapersonen, eller bara vill avfärda ytterligare dialog. Kanske är jag bitter.
Citera
2013-12-21, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
God dag är en relativt formell hälsningsfras, som troligen mest används i de sammanhang där man inte blivit du och bror med någon. Hej låter nästan pekoralartat i sådana kontexter.

Jag använder annars hälsningsfrasen mycket när jag är likgiltig mot andrapersonen, eller bara vill avfärda ytterligare dialog. Kanske är jag bitter.

I vilka sammanhang träffar man på okända som man hälsar på utöver i professionella sammanhang? De vanligaste sammanhangen för att hälsa är på arbetsplatserna och där hör det till god ton att skapa en icke-distanserad relation. God dag är enligt mitt sätt att se det ytterst informellt i nutidens verklighet. I filmer från 30-, 40- och 50-talet var det däremot en ofta förekommande hälsningsfras.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-21 kl. 21:54.
Citera
2013-12-21, 22:09
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
I vilka sammanhang träffar man på okända som man hälsar på utöver i professionella sammanhang?

Bingo. I professionella sammanhang är det väldigt gott med en formell hälsningsfras i bagaget.

Citat:
De vanligaste sammanhangen för att hälsa är på arbetsplatserna och där hör det till god ton att skapa en icke-distanserad relation.

Det kan mycket väl stämma, ifall man är fritidspedagog.
Citera
2013-12-21, 23:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Det kan mycket väl stämma, ifall man är fritidspedagog.

Du arbetar inte på en modern arbetsplats?
Citera
2013-12-22, 05:28
Medlem
christerys avatar
Ramlade över ordet "bottenskylan" i ett recept, jag anar vad det är, finns med i SAOL men finns det nån mer exakt beskrivning eller synonym. Jag har inte ens hört talas om detta ord/begrepp tidigare.

Bottensky kan jag ju fatta (även om botten nästan kan vara en tautologi, var skulle skyn annars vara), men bottenskylan verkar konstlat.

Eller är jag bara trött... Jag vet faktiskt inte.
Citera
2013-12-22, 10:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ramlade över ordet "bottenskylan" i ett recept, jag anar vad det är, finns med i SAOL men finns det nån mer exakt beskrivning eller synonym. Jag har inte ens hört talas om detta ord/begrepp tidigare.

Bottensky kan jag ju fatta (även om botten nästan kan vara en tautologi, var skulle skyn annars vara), men bottenskylan verkar konstlat.

Eller är jag bara trött... Jag vet faktiskt inte.

Att skyla sig betyder exempelvis att försöka gömma sig bakom något för att inte avslöja intima delar. Bottenskylan är således det som finns gömt på botten.
Citera
2013-12-22, 11:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Att skyla sig betyder exempelvis att försöka gömma sig bakom något för att inte avslöja intima delar. Bottenskylan är således det som finns gömt på botten.
Nej, det är snarare så mycket att botten täcks (överskyles). NE Svensk ordbok
bottenskyla ... så stor mängd av ngt att det täcker botten av det kärl där det förvaras vanl. om vätska el. bär:
det fanns så lite blåbär att det knappt ens räckte till en bottenskyla.
Étt lager blåbär i botten på kärlet, fullt synliga bär.
Citera
2013-12-22, 11:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Nej, det är snarare så mycket att botten täcks (överskyles). NE Svensk ordbok
bottenskyla ... så stor mängd av ngt att det täcker botten av det kärl där det förvaras vanl. om vätska el. bär:
det fanns så lite blåbär att det knappt ens räckte till en bottenskyla.
Étt lager blåbär i botten på kärlet, fullt synliga bär.

Aha, det var det jag misstänkte. Då är det min dåliga Svenska som spökar, hade aldrig hört talas om det ordet tidigare men gissade att det var nåt åt det hållet.
Citera
2013-12-22, 11:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Nej, det är snarare så mycket att botten täcks (överskyles).

Ja, det stämmer. Det är grumset som täcker botten. Jag gjorde en ofullständig beskrivning, men poängen var att lyfta fram "verbet" skyla.
Citera
2013-12-22, 14:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ja, det stämmer. Det är grumset som täcker botten. Jag gjorde en ofullständig beskrivning, men poängen var att lyfta fram "verbet" skyla.

Skyla (hur gammalmodigt det än är) har jag hört, men just att det används på det viset visste jag inte. Så perfekta svar på märkliga frågor som vanligt.
Citera
2013-12-22, 18:52
Medlem
Inte alls i onödan. Tvärtom. Lärorikt. Tack!

Såg någon skriva på detta vis och undrade direkt hur man kan göra om meningen.

Kanske:

Det var inte alls i onödan, det var tvärtom lärorikt. Tack!

Hur skulle ni lite mer språkvetande personer skriva?
Senast redigerad av LogiskTanke 2013-12-22 kl. 19:08.
Citera
2013-12-22, 19:59
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
Inte alls i onödan. Tvärtom. Lärorikt. Tack!

Såg någon skriva på detta vis och undrade direkt hur man kan göra om meningen [så att grammatiken blir korrekt?] ...
Korta ofullständiga meningar går bra om skribenten avbildar spontalt tal. Det är ett impressionistiskt sätt att skriva. Lite som Claude Monet målade näckrosor.

I vårdat skriftspråk anses det inte vara helt OK med satsradning, komma mellan meningar alltså.
Ditt svar var inte alls i onödan; tvärtom var det lärorikt. Tack!
Då är utropet »Tack!« ett accepterat sätt att förkorta »Härmed vill jag framföra mitt varmt kända tack.«
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in