Citat:
Ursprungligen postat av
Pizzus
Det kanske finns en tråd om detta, men jag är osäker på hur jag ska hitta den.
Vad kallas fenomenet att vissa bokstavskombinationer uppfattas som löjliga? J leder ofta till löjliga ord, men varför? Blev J löjligt för att det används i ord för löjliga saker, eller används det i de orden för att det redan var löjligt? Typiska exempel är väl fjolla och bajs. Jag gissar att mönstret är J i en kort stavelse med icke-klusil konsonant. Vilka andra bokstavsföljder är löjliga?
Jag har för mig att jag läst om detta på en kurs i lyrik, men jag tycks inte kunna hitta något vettigt därifrån...
Frågor om ljudsymbolik – utöver onomatopoetiska uttryck – diskuteras bland annat under ordet »zoom«.
Ref.
(FB) Ordet Zoom, vad betyder det egentligen? tråden
Ref.
(FB) Ordet Zoom, vad betyder det egentligen? ett inlägg
Ibland talar man om ljudsymboliska
kluster (av ord i ordlistan) eller idésymbolik utan att språkljud svarar mot akustiska effekter. De enskilda orden kan vara ideofoner, men då inklusive direkt ljudhärmande ord. Bokstäverna i och y används gärna för vassa föremål som pil och syl, medan o och u används för runda bollar. Motexemplen är legio.
Vi har diskuterat huruvida adjektivet »fnasig« är onomatopoetiskt eller bara idésymboliskt för fjällig hy. Ord på fn- och fj- inkluderar fjanten, fnisset, fnasket, fnurran på trå’n, fnosk, fnöske. Men, fjäll är ett högstatusord. Högfjällshotellet skäms inte för sitt j.
Tillbaka till j i allmänhet. Moroten är m
jäll och god (positivt) medan m
jäll på fracken inte är så lyckat vid Nobelbanketten. Löjligheten hos J fick draghjälp av
Jönssonligan.
God
Jul, hur löjligt är det?