Citat:
Gott Nytt År allihopa!
Jag tänkte bjuda på lite nattlektyr, en länk till tidskriften Skydd & Säkerhet, nr 5 1992. Skandiamannen intervjuas och det finns en del bilder av intresse. Trevlig läsning!
http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1
Jag tänkte bjuda på lite nattlektyr, en länk till tidskriften Skydd & Säkerhet, nr 5 1992. Skandiamannen intervjuas och det finns en del bilder av intresse. Trevlig läsning!
http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1
Tackar för den! Som så många redan kommenterat, Stig Engströms berättelse är otrolig. Man kan inte läsa en rad utan att undra hur många andra uppgifter det krockar med. Ta bara hans färd ut på trottoaren. Hade han inte väldigt bråttom till tunnelbanan? Ändå går han de extra meterna ut till trottoarkanten. Var det risk för istappras? Annars hade snabbaste vägen varit att följa husväggen rakaste vägen till tunnelbanan. Annars kostade hans lilla tidskoll några extra sekunder. Själv skulle jag pinnat på lite extra om jag var rädd att missa tåget. Stockholmare är kända för att inte låta något komma i vägen när de har bråttom till kollektivtrafiken. Engström har inte särskilt bråttom till tåget. Det blir några märkligheter på min lista också.
*) Engström går de extra meterna till trottoarkanten fast han har bråttom
*) På vägen ut bör han nästan krockat med paret Palme men ser inget
*) På vägen in mot skylfönstret bör han nästan krockat med vittnet Björkman men ser inget
*) Ingen annan ser Engström på platsen
Detta är fortfarande det största mysteriet. Jag brukar inte blanda mig i räknandet av minuter och sekunder på mordplatsen, det har hittills inte gett något konstruktivt men i Engströms fall är det han själv som anger tiden som talar emot honom. Han säger att polisen anländer efter fyra och en halv minut (efter att de larmats). Han har redan berättat att han var först på plats och i stort sett ensam där. Han befann sig alltså vid Palme i nära fem minuter och ger sig av därifrån först när polisen kommit (enligt sin egen version). Gärningsmannen måste däremot ha avlägsnat långt före Engström. Ändå är han orolig att polisen ska tro att det är han som beskrivs som gärningsman. Det problemet borde inte föreligga eftersom Anna Hage med flera skulle kunna intyga att Engström befunnit sig vid Palme. Nu kan Hage märkligt nog inte intyga det men i Engströms värld (om han talat sanning) borde hon kunnat fria honom från alla misstankar. Men i Engström värld finns inte ens Hage. Varför? Han var inte där så länge att han såg Hage (som var ganska snabbt på plats).