Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-02, 00:25
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Gott Nytt År allihopa! Jag tänkte bjuda på lite nattlektyr, en länk till tidskriften Skydd & Säkerhet, nr 5 1992. Skandiamannen intervjuas och det finns en del bilder av intresse. Trevlig läsning!

http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1

Tackar för den! Som så många redan kommenterat, Stig Engströms berättelse är otrolig. Man kan inte läsa en rad utan att undra hur många andra uppgifter det krockar med. Ta bara hans färd ut på trottoaren. Hade han inte väldigt bråttom till tunnelbanan? Ändå går han de extra meterna ut till trottoarkanten. Var det risk för istappras? Annars hade snabbaste vägen varit att följa husväggen rakaste vägen till tunnelbanan. Annars kostade hans lilla tidskoll några extra sekunder. Själv skulle jag pinnat på lite extra om jag var rädd att missa tåget. Stockholmare är kända för att inte låta något komma i vägen när de har bråttom till kollektivtrafiken. Engström har inte särskilt bråttom till tåget. Det blir några märkligheter på min lista också.

*) Engström går de extra meterna till trottoarkanten fast han har bråttom
*) På vägen ut bör han nästan krockat med paret Palme men ser inget
*) På vägen in mot skylfönstret bör han nästan krockat med vittnet Björkman men ser inget
*) Ingen annan ser Engström på platsen

Detta är fortfarande det största mysteriet. Jag brukar inte blanda mig i räknandet av minuter och sekunder på mordplatsen, det har hittills inte gett något konstruktivt men i Engströms fall är det han själv som anger tiden som talar emot honom. Han säger att polisen anländer efter fyra och en halv minut (efter att de larmats). Han har redan berättat att han var först på plats och i stort sett ensam där. Han befann sig alltså vid Palme i nära fem minuter och ger sig av därifrån först när polisen kommit (enligt sin egen version). Gärningsmannen måste däremot ha avlägsnat långt före Engström. Ändå är han orolig att polisen ska tro att det är han som beskrivs som gärningsman. Det problemet borde inte föreligga eftersom Anna Hage med flera skulle kunna intyga att Engström befunnit sig vid Palme. Nu kan Hage märkligt nog inte intyga det men i Engströms värld (om han talat sanning) borde hon kunnat fria honom från alla misstankar. Men i Engström värld finns inte ens Hage. Varför? Han var inte där så länge att han såg Hage (som var ganska snabbt på plats).
Citera
2015-01-02, 01:20
Medlem
p.norths avatar
Man kan nästan tro att man visste i förväg att paret Palme skulle ta den vägen hem, hela alltet med S.E låter rätt osannolikt. Varför ljög han? Blev han själv skraj för att bli misstänkt, därmed råkade skapa ännu mera oreda och vem använde istället S.E kort?
Citera
2015-01-02, 01:24
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Man kan nästan tro att man visste i förväg att paret Palme skulle ta den vägen hem, hela alltet med S.E låter rätt osannolikt. Varför ljög han? Blev han själv skraj för att bli misstänkt, därmed råkade skapa ännu mera oreda och vem använde istället S.E kort?

Om man dammar av mötesscenariot så blir det mer sannolikt att SE på något sätt var involverad i mordet.
Citera
2015-01-02, 01:29
Medlem
p.norths avatar
Jag tror faktiskt att man fick reda på något vis att paret Palme skulle promenera denna väg hemåt, antingen genom avlyssning tidigare eller på nå annat vis eller så hade man lyckas att locka dit han, helt enkelt. Hur kommer sig annars att S.E har sån roll?
Senast redigerad av p.north 2015-01-02 kl. 01:44.
Citera
2015-01-02, 01:55
Medlem
Jag tror att det skulle kunna vara belysande att ta vid där grå Brödraskapet slutar. DVS framför allt efter 82. Kan inte tänka mig att de gamla riksväktarna stillatigande såg på den föränding som skett och den nya ledningen på SSI.

Vilka tog över och hur organiserades "Sapo"?

Lite sociogram över det och jag tror vi kanske hittar Holmer och Ebbe där centralt samt nycklar till den oheliga alliansen med folk med en annan världsbild och varför de så villigt tog emot t ex PKK-spåret från tvivelaktiga källor etc.

Nordiska kopplingar?!
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-02 kl. 01:58.
Citera
2015-01-02, 02:10
Medlem
riskybizzys avatar
Vittnet Delsborn uppger i det första vittnesförhöret:

"Mannen som avlossat skottet var ca. 180-185 cm lång. Åldern har han ingen uppfattning om, det enda som Delsborn tyckte sig märka var att han inte sprang med en yngre mans vighet utan förde sig något långsamt i steget. Det som Delsborn uppfattade av mannens klädsel var att han hade en grå herrhatt samt en gråaktig ulster med svarta stänk..."

SE?
Citera
2015-01-02, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det skulle kunna vara belysande att ta vid där grå Brödraskapet slutar. DVS framför allt efter 82. Kan inte tänka mig att de gamla riksväktarna stillatigande såg på den föränding som skett och den nya ledningen på SSI.

Vilka tog över och hur organiserades "Sapo"?

Lite sociogram över det och jag tror vi kanske hittar Holmer och Ebbe där centralt samt nycklar till den oheliga alliansen med folk med en annan världsbild och varför de så villigt tog emot t ex PKK-spåret från tvivelaktiga källor etc.

Nordiska kopplingar?!

Från Grå Brödraskapet.

Citat:
Det finns säkra uppgifter om att Anders Thunborg, då han 1983
tillträdde som försvarsminister, lät kalla till sig en av IB:s tidigare
kontaktmän för ett samtal om IB. Thunborg har erinrat sig detta i
förhör inför SÄKO. Han minns att kontaktmannen berättade att
Elmér och Paues fortsatt sin verksamhet.

Citat:
”Leif Lund” uppger att han, efter SvD:s påståenden om att SSI
hade kvar IB-anställda som sysslade med åsiktsregistrering, företog
en utredning och att det då mycket riktigt visade sig att SSImannen
via en källa fått in också säkerhetsunderrättelser, d.v.s.
uppgifter om inrikes förhållanden och personer. Det framgick
också att SSI-mannen ”olyckligtvis hade sparat kopior av handlingarna
i sitt säkerhetsskåp”. Det rörde sig om ca 140 handlingar
från åren 1980–1987, varav ca 40 avsåg underrättelsetjänst (utrikes)
och ca 100 säkerhetsunderrättelsetjänst
Citera
2015-01-02, 03:06
Medlem
riskybizzys avatar
Thornestedt ber att bli entledigad från Ledningscentralen. Då han inte mår bra. Sat, 1 Mar 1986 01:05:50 UTC

Jag funderar på om Thornestedt kan vara den polisman som blir skjutsad till SÖS 01.42 av sina kollegor inklusive ett befäl. Har han kanske varit med om en omskakande upplevelse i ledningscentralen?

http://iqbanner.appspot.com/images/palmemain.htm
Citera
2015-01-02, 12:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north

Vi vet för lite om SE och tyvärr tog karln ned skylten redan på 90-talet.

Vi vet att han ljuger om sina förehavanden under kvällen, dock inte exakt hur och hur mycket.
Jag tror att SE var observatör. Att han ingick i en grupp som fått reda på att statsminstern skulle mördas, och varför. Han kan helt ostärt ha suttit på sitt låsta rum och lyssnat på radiotrafik. Lagom när bion är slut och partet Palme vandrar sveavägen söderut knallar han ut på gatan för att se om han ser nåt. Och det gör han. Oklart exakt hur.

Den enda som flyktigt kan styrka SEs närvaro på mordplatsen är Anna Hage (var det väl) som nämner något i förbifarten om "en vaktmästare eller nåt från skandia". Det är allt. Och det kommer veckovis efter mordet när pressen redan skrivit om SE.
Om nu mordet utförts av svenska intressen på goda grunder så är man ju knappast intresserad av berätta det för allmänheten, så SEs uppgift framöver blir att snacka en massa strunt, något han är riktigt bra på. Nu fick man ju god hjälp av Hans Holmér också, som mycket effektivt såg till att knasa utredningen redan från dag 1. Inget fuskjobb där inte.

Man kan förståss också tänka sig att SE ingick i någon form av mordoperation, men det blir knepigare eftersom man inte visste vilken väg OP skulle ta hem. För att det skall fungera med avancerade arrangemang med mördare med SEs passerkort och SE själv som gärnsman så måste man ha känt till OPs placering på mordplatsen i förväg. Jag tycker allt mer pekar på att SE inte var dirket inblandad i mordet, men säker kan ju fan inte vara alltså...

Som flera varit inne på: Den mest troliga vägen hem från grand var på Svenavägens västra sida och att GM snabbt bytte sida till den östra när paret Palme bytte sida.
Det näst mest troliga var att GM stog oh hängde i hörnet mest som observatör, men då OP bytta sida blev han plötsligt operatör.
Citera
2015-01-02, 13:04
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag tror inte man skall hänga upp sig på minuter och sekunder. Det var knappast så att det togs ett beslut ett par veckor innan att OP skulle skjutas utanför Dekorima kl 23:21:30, och inte en sekund före eller efter! Tiden blev som den blev.

I mars förra året resonerade vi om SE. Min teori/spekulation länkas nedan. Det som slagit mig är att om nu SE är den som släpper in mördaren genom bakdörren så kanske det hemligstämplade förhöret med AK nämner något om att "förresten, mötte SE där också". Eftersom han knappast kan vara på två ställen samtidigt så måste ju något göras åt saken.

https://www.flashback.org/sp47871155
Citat:
Är det förresten någon som har någon bra förklaring till varför folkbokföringen listar SE´s dödsmånad och år (juni 2000) men sätter ett frågetecken för dag? I dödsannonsen skall dödsdatumet 26/6 stått så varför är myndigheterna osäkra? Enda gången jag sett frågetecken eller helt utlämnad dag för dödsfall är när den avlidne hittats flera dagar efter dödsfallet, antingen för att hen levt ensam eller för att hen varit försvunnen en tid innan kroppen hittas. Tragiskt är det likafullt, att människor dör ensamma och får ligga.
Citera
2015-01-02, 13:37
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tror inte man skall hänga upp sig på minuter och sekunder. Det var knappast så att det togs ett beslut ett par veckor innan att OP skulle skjutas utanför Dekorima kl 23:21:30, och inte en sekund före eller efter! Tiden blev som den blev.

I mars förra året resonerade vi om SE. Min teori/spekulation länkas nedan. Det som slagit mig är att om nu SE är den som släpper in mördaren genom bakdörren så kanske det hemligstämplade förhöret med AK nämner något om att "förresten, mötte SE där också". Eftersom han knappast kan vara på två ställen samtidigt så måste ju något göras åt saken.

https://www.flashback.org/sp47871155

Är det förresten någon som har någon bra förklaring till varför folkbokföringen listar SE´s dödsmånad och år (juni 2000) men sätter ett frågetecken för dag? I dödsannonsen skall dödsdatumet 26/6 stått så varför är myndigheterna osäkra? Enda gången jag sett frågetecken eller helt utlämnad dag för dödsfall är när den avlidne hittats flera dagar efter dödsfallet, antingen för att hen levt ensam eller för att hen varit försvunnen en tid innan kroppen hittas. Tragiskt är det likafullt, att människor dör ensamma och får ligga.
Troligen är väl det så enkelt att man inte exakt vet vilken dag som var dödsdag, men att man i dödsannonsen skriver det troliga datumet.

Själv tror jag SE inte är det minsta inblandad på något sätt.
Tror han var väldigt avvaktande på plats och inte gjorde mycket (därav att ingen lagt märke till honom), men att han trasslar in sig i lögner när han vill påskina att han var till stor hjälp...för hur skulle det se ut om man anser sig vara en lite småviktig man, och bara stå och se på när stadsministern ligger och dör....och har man en gång börjat småljuga så trasslar man oftast till det ordentligt....vilket jag tror SE gjorde.
Och Mariehamnsspåret känns för mig helt "off".
Kvinnan säger att hon kände igen mördaren några dagar efter mordet...efter LP:s beskrivning hur han såg ut ???
Senast redigerad av natteknik 2015-01-02 kl. 13:41.
Citera
2015-01-02, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Vi vet att han ljuger om sina förehavanden under kvällen, dock inte exakt hur och hur mycket.
Jag tror att SE var observatör. Att han ingick i en grupp som fått reda på att statsminstern skulle mördas, och varför. Han kan helt ostärt ha suttit på sitt låsta rum och lyssnat på radiotrafik. Lagom när bion är slut och partet Palme vandrar sveavägen söderut knallar han ut på gatan för att se om han ser nåt. Och det gör han. Oklart exakt hur.

Tja det enda som man kan konstatera med säkerhet är att det verkade finns goda grunder för de misstankar som riktades mot SE. Det märkliga var att Polisen verkade både oproffsig och ovillig att gå till botten med detta. Istället var det Säkerhetschefen på Skandia som tog tag i denne och AK. Han hade erfarenhet både som mordutredare och som säkerhetspolis och hade säkert kontakter med de erfarna mordutredare som hölls utanför utredningen. Man kan misstänka att han hade mer bakgrund och information än vad som framkommer i de vänskapliga kontakterna han har med utredaren. Utan hans insatser hade vi vetat ännu mindre om både VG och AK och Skandiabyggnadens märkliga händelser eller ens intresserat oss för dem över huvud taget.

Frågan är hur det gick till att det som avancerat till planer på en teknisk undersökning avbröts.

En kvalificerad gissning är väl att polisens utredare rapporterade om verksamheten och kontakterna uppåt och att de inte sågs med blida ögon. Dels litade ju inte Holmer på säpofolk, dels ville han ha total kontroll över utredningen och styrningen av denna. Tror inte att utredaren hade något emot att lösa andra mord och slippa den känsliga byk det handlade om.

Troligen kontaktades Skandias VD Björn Wolrath som fick säkerhetschefen att förstå att det inte var hans jobb att följa denna linje och att sådana egna initiativ inte befrämjar karriären. Detta bör ha gått väldigt snabbt.

Det finns och fanns därför ett starkt intresse uppifrån av att leda bort intresset både från SE, AK och Skandiahuset av något skäl. Om det betyder att man skyddar en gärningsman eller om det handlar om andra intressen är omöjligt att avgöra. Vi kan bara gissa och spekulera mer eller mindre initierat. DEt är på intet sätt omöjligt att SE var skytt eller på något sätt direkt inblandad i händelsen med eller utan medhjälpare.

Resultatet för utredningen av mordets i fortsättningen var dock katastrofalt men sådant är inte unikt i denna utredning tyvärr. Det finns andra exempel. T ex utredningen av Östling, behandlingen av Polisspår i övrigt. Ebbeaffären osv.

Björn Wolrath blev senare ordförande för Näringslivets säkerhets delegation (Svenskt Näringsliv) där han bland annat lobbat för att både Säpos och FRA:s resurser skall ställas till näringslivets förfogande och har drivit en linje när det gäller framtidens underrättelsetjänst (sammanslagning) som överenstämmer väl med den som Carol Paraniak föreslog i sin utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in