2013-12-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Spela roll om ytan blir "oanvändbar" pga vertikala tuber, torpedrummet skrotas såklart iom vertikala tuber. Fördelen med detta system är ju att mindre folk går åt för omladdning osv, samt att alla tuber kan avlossas med en gång eller i snabb serie.
Nej, man tar inte bort torpedrummet, då man fortfarande vill ha kvar sina torpedtuber, eller menar du att man ska ha torpeder i vertikala tuber.

Torpedladdning idag är inte speciellt personalkrävande.

Citat:
Jag backar, man får inte plats med massa tuber vertikalt
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Gotland_DN-SD-06-07476.JPEG
Nu vet jag inte om du skulle vara ironisk.

Din bild visar mycket tydligt att ytan för vertikala tuber är mycket begränsad.
Citera
2013-12-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
|För att visa att projektet avsåg en helt ny robot ändrades beteckningen RB 04 Turbo till
RBS 15

Du tar själv med denna mening som understryker att det är en ny robot, det skulle vara en ny robot även om man kallade den RBS04 turbo.
Senast redigerad av kroppskultur 2013-12-21 kl. 10:57.
Citera
2013-12-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Du tar själv med denna mening som understryker att det är en ny robot, det skulle vara en ny robot även om man kallade den RBS04 turbo.
Det är en utveckling av RB04, därför har den samma robotkropp, som då inte passar i en 533 cm torpedtub - vilket vad jag ursprungligen svarade på.

Jag tog även med den mening där man påpekade att SAAB hade mycket kort tid på sig att utveckla en ny robot.

Naturligt att byta namn, precis som på tex T-72BU som blev T-90.

Det var ett politiskt beslut att Sverige skulle utveckla en ny sjömålsrobot för att skapa arbetstillfällen i Sverige. Marinen hade redan valt Harpoon som ny sjömålsrobot.

Om SAAB haft mer tid så hade man förmodligen valt en mindre robotdiameter än 500 mm ( som på tex Exocet och Harpoon), men nu var man tvungen att bygga vidare på en befintlig robot (RB04E).
Citera
2013-12-21, 11:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ont om plats för vertikala robottuber på en liten Diesel-elektrisk ubåt.

RBS15 är en utveckling av RB04 och hette från början RB04 Turbo.

Challenger II är en vidareutveckling av Challenger I, och är därmed ingen vidareutveckling av Crusiader eller vad du nu flummar om, eller menar du att Gripen är en vidareutveckling av Tunnan.
Ytterligare en sektion kan fogas till ubåtskroppen till och med på en befintligt ubåt, precis som man gjorde på Näcken när man utprovade sterlingmaskineriet om det är nu det man vill.
Eller så konstruerar man om RB 15 eller så köper man en helt ny anpassad robot eller så konstruerar man nästa generation anpassade för just vertikal avfyring av RB15.
Möjligheterna och varianterna är många och vad Harpoon från 70 talet har med saken att göra kan vän av ordning undra, oavsett vad man gör så måste en helt ny variant köpas in och teknik och taktikanpassning måste ske.

Challenger II utvecklades från Challenger I som utvecklades från Cheiftaian som utvecklades från Centurion som utvecklades ån Meteor som utvecklades från Cromwell vilken kom i tjänst i början av 40 talet.
Sen har inte Challenger II en skruv, pansarplåt, kanon, motor de facto inte något gemensamt med Cromwell, men lika förbannat så kan du härleda utveckling i rakt nedstigande led.
Precis som att den ursprungliga RB04 inte har något gemensamt med dagens RB15.
Citera
2013-12-21, 12:11
Medlem
Citat:
Nej, man tar inte bort torpedrummet, då man fortfarande vill ha kvar sina torpedtuber, eller menar du att man ska ha torpeder i vertikala tuber.

Torpedladdning idag är inte speciellt personalkrävande.

Nu vet jag inte om du skulle vara ironisk.

Din bild visar mycket tydligt att ytan för vertikala tuber är mycket begränsad.

Jag menade såklart att vertikala torpedtuber var korkat, det skulle få plats väldigt få. Jag trodde ubåtar var mer platta, som Akula-klass ungefär :P
Citera
2013-12-21, 12:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jag menade såklart att vertikala torpedtuber var korkat, det skulle få plats väldigt få. Jag trodde ubåtar var mer platta, som Akula-klass ungefär :P
Vertikala tuber är för avfyrning av sjömålsrobotar eller lvrobot om tysken får klart sitt IRIS T program.
Citera
2013-12-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ytterligare en sektion kan fogas till ubåtskroppen till och med på en befintligt ubåt, precis som man gjorde på Näcken när man utprovade sterlingmaskineriet om det är nu det man vill.
Eller så konstruerar man om RB 15 eller så köper man en helt ny anpassad robot eller så konstruerar man nästa generation anpassade för just vertikal avfyring av RB15.
Låter smidigare än att använda ubåtens befintliga torpedtuber ( obs, ironi).

Svårt att byta ut diametern på robotkroppen, gör man det så måste man utveckla en helt ny robot som då blir en helt annan robot än RBS15.

Citat:
Möjligheterna och varianterna är många och vad Harpoon från 70 talet har med saken att göra kan vän av ordning undra, oavsett vad man gör så måste en helt ny variant köpas in och teknik och taktikanpassning måste ske.
Marinen ville köpa in Harpoon.

Harpoon familjen är en modern robot som fortfarande tillverkas.

Citat:
Challenger II utvecklades från Challenger I som utvecklades från Cheiftaian som utvecklades från Centurion som utvecklades ån Meteor som utvecklades från Cromwell vilken kom i tjänst i början av 40 talet.
Sen har inte Challenger II en skruv, pansarplåt, kanon, motor de facto inte något gemensamt med Cromwell, men lika förbannat så kan du härleda utveckling i rakt nedstigande led.
Precis som att den ursprungliga RB04 inte har något gemensamt med dagens RB15.
RBS15 har samma robotkropp som RB04E.

Men ditt exempel är mycket långsökt, samma logik som att Gripen skulle vara en utveckling av Tunnan.

Edit, robot istället för torped.
Senast redigerad av Brunkeberg 2013-12-21 kl. 12:24.
Citera
2013-12-21, 12:23
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Låter smidigare än att använda ubåtens befintliga robottuber ( obs, ironi).

Svårt att byta ut diametern på robotkroppen, gör man det så måste man utveckla en helt ny robot som då blir en helt annan robot än RBS15.

Marinen ville köpa in Harpoon.

Harpoon familjen är en modern robot som fortfarande tillverkas.

RBS15 har samma robotkropp som RB04E.

Men ditt exempel är mycket långsökt, samma logik som att Gripen skulle vara en utveckling av Tunnan.
Tramspelle, Harpoon var aktuell för snart 40 år sedan så vad är det att sitta och tjata om nu, vi ville köpa AMX13 på 50 talet, jaha? intresseklubben antecknar?
Mitt exempel med Challenger var för att visa hur underligt du argumenterar? Sverige har velat köpa en jävla massa vapensystem under en jävla massa år som inte blivit av, pga. en rad orsaker.
Ett system som delar vissa yttre likheter med ett äldre system är inte samma robot då alla väsentliga detaljer och därigenom dess förmåga är totalt annorlunda.
Citera
2013-12-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Tramspelle, Harpoon var aktuell för snart 40 år sedan så vad är det att sitta och tjata om nu, vi ville köpa AMX13 på 50 talet, jaha? intresseklubben antecknar?
Mitt exempel med Challenger var för att visa hur underligt du argumenterar? Sverige har velat köpa en jävla massa vapensystem under en jävla massa år som inte blivit av, pga. en rad orsaker.
Ett system som delar vissa yttre likheter med ett äldre system är inte samma robot då alla väsentliga detaljer och därigenom dess förmåga är totalt annorlunda.
Harpoon var aktuell innan politikerna beslutade om att SAAB skulle få ett kontrakt för att skapa jobb.

Det jag svarade på var att om Marinen fått som man bestämt från början, dvs Harpoon, så skulle man kunnat köpa in den ubåtsbaserade versionen som blev operativ 1981.

Att man byggde RBS15 på en befintlig robotkropp med 500 m diameter gör att man inte kan avfyra den i en 533 mm torpedtub.

Beslut om att köpa in RBS15 togs även det för nästan 40 år sedan.
Senast redigerad av Brunkeberg 2013-12-21 kl. 12:30.
Citera
2013-12-21, 13:31
Medlem
Ska man göra en sublaunched RB15 så har man två vettiga alternativ och ett mindre sannolikt.

VLS celler är görbart men kräver en längre båt. Fördelen är att man har vapnen klara för utskjutning samtidigt som man kan ha annan last i de vanliga tuberna.

650 mm tuber enligt ryskt lösning. De tuberna kan ju skjuta vanliga torpeder också. förvisso krävs adapters men det går.

Det tredje alternativet som är mer orealistiskt (tror jag) är att utnyttja slussen och göra en avfyringsbehållare till RB 15 med swim away förmåga. Dvs den simmar själv ut för att sen avlossa roboten. Nackdelen här är att det blir dyra robotar.
Citera
2013-12-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
650 mm tuber enligt ryskt lösning. De tuberna kan ju skjuta vanliga torpeder också. förvisso krävs adapters men det går.
Så gör Israel på sina ubåtar.
650 mm tuber för att avfyra Popeye kryssningsrobotar.
Citera
2013-12-21, 17:33
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Harpoon var aktuell innan politikerna beslutade om att SAAB skulle få ett kontrakt för att skapa jobb.

Det jag svarade på var att om Marinen fått som man bestämt från början, dvs Harpoon, så skulle man kunnat köpa in den ubåtsbaserade versionen som blev operativ 1981.

Att man byggde RBS15 på en befintlig robotkropp med 500 m diameter gör att man inte kan avfyra den i en 533 mm torpedtub.

Beslut om att köpa in RBS15 togs även det för nästan 40 år sedan.
Fast fortfarande är det helt oväsentligt för dagens diskussion vad man valde i slutet på 70 talet? Roboten man ev skulle köpa in idag hat inte annat än yttre likheter med den robot man hade köpt tidigt 80 tal.
Harpoon är en modern robot idag i en annan version, i den variant som fanns att köpa 1980 är det en gammal och omodern varinat.
Eller tror du att det är av en händelse som den tyska marinen väljer att ersätta sina Harpoon med nyproducerade RB15 till sina nya stora fregatter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in