• 1
  • 2
2013-12-21, 13:33
Medlem
Airwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lipolytic
Gör man samma sak som andra människor är det emot naturlagen att inte känna samhörighet. Det beror i så fall på grund av arrogans och en strävan efter att vara unik. Det finns väl alltid folk som gör samma sak som en själv och det borde då vara lätt att känna en samhörighet. När man accepterar att människor i sin omgivning gör samma sak kan man börja känna samhörighet. Något som säger emot detta är att det idag är lite utav en trend att folk strävar efter att vara så unika som möjligt. Därför kommer färre känna samhörighet med andra och även distansera sig från att ha relationer med andra. Det kommer att innebära problem både i arbetslivet och i det privata livet förr eller senare.

Ja men då är jag väl emot naturlagen då.
Jag strävar verkligen inte efter att vara unik, jag vill inte sticka ut... Alls.
Det enda jag vill är att känna att jag hör till, att jag också får finnas till.

Mitt intresse är verkligen inget som florerar bland min umgängeskrets, dom får mer än gärna dela mitt intresse, dock så finns det en hel planet full med människor som delar mitt intresse men jag kan fortfarande inte känna mig som en del av den "kretsen".

Jag har några år på nacken och hela det där "I'm a special snowflake" har aldrig riktigt varit min kopp av te. Mitt problem är fortfarande att jag inte kan känna samhörighet varken med mina bekanta, vänner eller familj.
Citera
2013-12-21, 13:43
Medlem
Lipolytics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwar
Ja men då är jag väl emot naturlagen då.
Jag strävar verkligen inte efter att vara unik, jag vill inte sticka ut... Alls.
Det enda jag vill är att känna att jag hör till, att jag också får finnas till.

Mitt intresse är verkligen inget som florerar bland min umgängeskrets, dom får mer än gärna dela mitt intresse, dock så finns det en hel planet full med människor som delar mitt intresse men jag kan fortfarande inte känna mig som en del av den "kretsen".

Jag har några år på nacken och hela det där "I'm a special snowflake" har aldrig riktigt varit min kopp av te. Mitt problem är fortfarande att jag inte kan känna samhörighet varken med mina bekanta, vänner eller familj.

I så fall tror jag att du vägrar. Du är ju människa, i alla fall rent fysiskt. Så det är omöjligt att inte känna samhörighet redan på det planet. Det handlar lite om det som Vaas är inne på, det där med den yttre identifikationen.
Senast redigerad av Lipolytic 2013-12-21 kl. 13:47.
Citera
2013-12-21, 13:44
Medlem
Airwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Är lite hög på kaffe atm så saker jag skriver kommer låta idiotiska sen när det gått ur kroppen.

Men personligheten fungerar på det sätt att man har dels ett 'jag' och ett 'ego' - jaget är det som känner samhörighet med omvärlden och egot är det som står emellan; som i att människor med väldigt stort ego har en väldigt stor vägg emot andra människor och .. allt. Ungefär som ett ägg där gulan är jaget och vitan med skalet är egot.

Jaget är Jack; egot är Tyler.

Antagligen, om du är orolig och ängslig behöver det inte handla om specifikt att egot är för stort - utan att utöver egot har du inte ett .. stabilt utvecklat 'jag' under det som gör att du kan kasta ner väggen och relatera till omvärlden genom den delen av personligheten utan du måste skydda dig själv.

Vad som kan leda till det här är helt abyssmala saker som att din mamma inte möter din blick när du är spädbarn när jaget är under utveckling; sådana småsaker gör att du istället använder dig av egot till att relatera till omvärlden: där det är en spärr som förhindrar dig från att känna samhörighet; för att skydda ägg-gulan inuti.

Typ, gör dig själv sårbar och anpassa dig för det istället för att undvika göra dig själv sårbar och förstärka spärren mellan dig själv och andra. Om inte med folk kan du förinta egot och bygga på jaget genom att typ.. spendera tid i naturen eller ta hand om djur eller vad som helst som innebär att du bygger på förmågan att känna samhörighet med saker utan att det behöver gå direkt på folk. Eftersom de är nitiska fittor och rätt kontraproduktiva som metod för att bygga upp sig själv på.

Låter sjukt jävla hippie i know, skyller på jag är koffeinhög.

Jag har aldrig riktigt hittat mitt jag vilket är smått stressande när åren börjar rinna iväg.
Jag jobbar som fan med min sårbarhet just nu, det är lite det som ligger på schemat hos min arbetsterapeut.
Jag är bara människa och jag har alltid valt den enklaste vägen ut.
Jag har sett till att inte utsätta mig för situationer som jag vet är obehagliga.
Och ja, efter några år så blir man så satans skör och är man redan skör från början så blir det inte så värst bra men jag jobbar på det.

Men jag kan dock inte minnas att det var annorlunda när jag var barn, utan det har alltid varit så här. Jag har bara diffusa minnen från högstadiet eftersom jag bara gled runt helt planlöst, jag hoppade från klick till klick och hade aldrig riktigt någon fast punkt att hålla mig fast vid.

Jag gillar ditt koffeinstinna hippie-snack, det faller mig alldeles utmärkt i smaken då jag själv är lite åt det hållet. Plus att jag inte har sovit något inatt.
Citera
2013-12-21, 13:48
Medlem
Airwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lipolytic
I så fall tror jag att du vägrar. Du är ju människa, i alla fall rent fysiskt. Så det är omöjligt att inte känna samhörighet redan på det planet.

Hur kan du vara så säker på det?
Varför skulle jag vägra när det är det som jag kämpar för och önskar att jag kunde får känna?
Det skulle ju vara rätt dumt.
Det känns som att du har snöat in dig lite på att ALLA känner samhörighet, tänk om det är så att du har fel?
Alla är ju som tur är inte kopplade på samma sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in