Citat:
Ursprungligen postat av
popeondope
Det finns inga mainstream vänstertidningar. Hur många av Sveriges tidningar vill att arbetarna ska äga produktionsmedlen direkt? Hur många av Sveriges tidnignar vill avskaffa räntan och EU? Jag menar en anarkistiskt tidning som vill omorganisera hela det politiska och ekonomiska systemet. Den egentliga vänstern i Sverige är ganska liten och får lite uppmärksamhet i media.
Tänkbara framtida nättidningar:
1) En som är radikalt vänster.
Vänstern som många påflashback ser den finns inte. Vänstergrupper har fundamentala skillnader i sina ideologier som gör dem helt omöjliga att enas i vissa frågor. Det var därför de skapade AFA som blev en enad front för vänstern som var extremt splittrad och inte kunde möta upp på gatorna. Vänstergrupper som gickmed i AFA hade tidigare slagits med varandra och därför beslutade man att allt politiskt snack var förbjudet inom AFA vilket ledde till att några grupper fick lämna nätverket. Det ni kallar för vänstern är nog till 90% det ni ser och hör från AFA liknande grupper. Fundera f ö på vad som skedde när AFA helt plötsligt tog till sig HBTQ/U ideologin som sin och gick i krig med allt och alla.
Anarkister och kommunister har sedan 70 talet varit i konflikt med varandra och vänstern är de som stått starkast sedan dess. Det finns fortfarande ett anarkistiskt nätverk med sina rötter i 70 talet som agerar i Sverige men de håller sig osynliga för folk och slåss inte under någon flagga. De skulle aldrig få för sig att samarbeta eller läsa någon kommunistisk tidning. På det har du nu olika marxistiska prefix-organisationer som inte de heller kan enas nog för att ge ut en tidning som alla konsumerar. Du har trots allt idag ett par kommunistiska tidningar som ges ut med en upplaga på upp till 3000 exemplar om jag inte minns misstar mig men de håller en ideologisk linje och är inte vidare intresserade av att skriva om
vardagliga saker. Att de har få läsare och en låg upplaga spelar inte dem någon roll då de ärhelt ointresserade av att ni skall läsa, de riktar sig helt mot de egna och bedriver en metadiskussion inom den egna gruppen. Något jag tror nationella saknar helt. Jag ser möjligheten för en vänstertidning att bli lika stor som friatider som direkt omöjlig av den enkla anledningen att de inte bryr sig om att ha 100.000 läsare och inte skulle ha de nyheter ni på flashback vill läsa. Försök hitta ett nummer av Offensiv och se på vad deras publikationer rör för frågor för att förstå vad jag menar.
Möjligheten att idag skapa en nymedia är stor men det krävs läsare. Ingen skulle bry sig nämnvärt om jag startade en anarkistisk sajt och som mest skulle jag ha hundratalet läsare, resten skulle vara underliga figurer som skulle vilja hacka min databas eller sänka sajten. Ett annat misstag folk gör som inte vet något om
vänstern är att de tror att de beter sig som de gör. Vänstern sitter inte och gnäller på internet om hur elak någon är utan bedriver ett politiskt arbete på arbetsplatser, kolla på hur SAC
(som egentligen inte är vänster) arbetar. För dem är det ointressant att starta en sajt som klättrar i rankningar då de riktar sig mot individer och för en meta-diskussion om samhället. Pratade ni med någon från SAC tror jag inte att ni skulle fatta
vem det är ni pratar med då det ni tror om dem inte är sant.
Miljörörelsen är f ö absorberad in i HBTQ/U rörelsen vilket gör att folk inte är vidare intresserade av en tidning som skall handla om miljörörelsens roll i någon kamp för rätten för homosexuella att adoptera Ryska barn.
Folk i
verkligheten är betydligt mer politiskt insatta än ni tror och läser vad som skrivs. Ni kan inte på allvar tro att det är näthatare som gör att nymedia växer just nu, någon mer än er måste surfa in på sajterna och det är dem ni skrikerom måste vakna upp. Att de nu inte sett SD och ÅKessons förträfflighet kan möjligen bero på att de har bättre koll än er på läget. Att ljugmedia tappar köpare är det samma, någon måste sluta stödja dem och någon måste sluta surfa in på deras sajter för att dagens utveckling skall kunna förklaras, vilka tror ni det är som gör detta val? Ett val många av er inte tagit och fortfarande velar om med underliga bortförklarigar om att
"inte låta dem sätta agendan",
"hålla koll på fienden" och andra verklighetsfrånvarande pståenden.