2013-12-19, 21:28
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tolkning? Jag utgår enbart ifrån exakt vad det står att gud faktiskt gjorde och varför han gjorde det. Därav gör jag sedan bedömningen att gud betedde sig väldigt väldigt illa. Vad tycker du om hans beteende?

Det är ju härligt att villigheten att mörda sitt barn är kriteriet som krävs för att KLARA provet och att allt annat är ett MISSLYCKANDE. Underbart.

Befallningen att samt utrotandet av Amalekstammen brukar även det kunna användas som ett argument för en inte alltför "trevlig" G-d.
http://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Samuel+15&version=NLT

Sen kan man ju även ta upp att G-d tydligen var helt ok med människor som slavar och tillhandahöll instruktioner i bibeln för införskaffande, kostnad, behandlig och straff.

*Edit* Klargörande
Senast redigerad av Clovius 2013-12-19 kl. 21:47.
Citera
2013-12-19, 21:41
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Om premiss ett var sann, kunde jag köpt det här argumentet.
Dessutom bevisar det inte någon form av gud, bara att Universum i sådana fall har en orsak.

Den här kan jag vara med på, men, återigen, vad har det med gudars existens att göra?

Vad har detta med gudar att göra?

Jag är inte rätt person att argumentera FÖR någon variant av Kalam.
Önskade endast vinna lite tid och dra ner på antalet onödiga poster i tråden.

Dock ska jag visa var du hittar svar på dina befogade frågor.

Informationen i wikipedialänken förklarar adekvat Kalam samt tar upp kritik av densamma. (En del av denna kritik har du redan själv upptäckt, dock finns det mer)

Är du intresserad av att få Kalam redovisat på runt 9 minuter föreslår jag en snabb titt på youtubelänken i mitt förra inlägg.

Jag rekommenderar inte att vänta på en eventuell redovisning av kunskap1.
Varför nöja sig med billiga kopior när man kan få informationen direkt från källan?

I detta fall en mycket kort redovisning av Dr William Lane Craig.

God natt och lycka till.
Citera
2013-12-19, 21:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej Gud är inte ond när han testar sina tjänare även om han vet utfallet.

När en lärare testar sina elever, och har en god uppfattning om en del elever som han är säker på kommer att klara testet. Varför skulle de göra testet? De måste göra det eftersom en utförd examen stärker eleven och höjer honom i högre nivåer.

Jo, som sagt, om läraren säger att en elev måste offra sin bänkgranne på ett altare, för att att i sista stund säga: "Skoja bara! Du klarade provet!", så vore det en mycket ondskefull lärare. Om den elev som visade sig villig att mörda sin klasskamrat blir stärkt och höjd till högre nivåer av det borde denne tas omhand tills han/hon rehabiliterats. Att Abraham "klarade testet" bestod ju i att han visade sig villig att mörda sin egen son för att blidka en makthavare.
Citera
2013-12-19, 22:32
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Skulle någon vara intresserad av att höra upphovsmannen själv (istället för en oskicklig klåpare) redovisa William Lane Craig´s Kalam presenteras under en länk:

Detta kunde jag inte låta bli att flina lite åt.
Citera
2013-12-19, 23:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du menar att saker kan uppstå av sig själv utanför den kosmiska verkligheten? Vi vet att saker inte kan uppsåt av sig själv i den kosmiska verkligheten, så varför ska saker uppstå av sig själv utanför den kosmiska verkligheten? Ska vi anta att de inte gör det för diskussionens skull?

"Vi" skall inte "anta" något alls, före det finns nån form av indikation, legitimering, evidens eller bevis.

Dina ad hoc spekulationer fallar inte inom några av dessa kategorier.
Citera
2013-12-19, 23:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
varför skulle allt vara meningslöst bara för att det inte finns en extern verklighet? det kan ju fortfarande finnas en intern verklighet. enligt vissa religioner är vi och verkligheten inne i guds medvetande, så det finns en intern verklighet som vi alla delar.

Och "enligt vissa religioner" är ett argument med hur stor validitet?
Citera
2013-12-19, 23:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1.Jag har väl inte påstått att läraren har en fullständig kunskap, eller? Läraren vet att vissa av hans elever kommer att klara testet av den erfarenhet han har. Frågan var varför ska läraren testa dessa elever? Om han vet de klarar provet, så varför ska han testa dem?

2. Abrahams utsattes för ett test. Du vet, antingen så klarar man ett test eller så gör man det inte. Vad var syftet med testet, tror du?

Försök nu att förstå vad en falsk analogi är, så vi inte behövar se flera från dig.
Citera
2013-12-19, 23:49
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Vi" skall inte "anta" något alls, före det finns nån form av indikation, legitimering, evidens eller bevis.

Dina ad hoc spekulationer fallar inte inom några av dessa kategorier.
Nu hävdar ju troende att det finns giltiga tecken som tyder på att gud(ar) finns.
Citera
2013-12-19, 23:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu hävdar ju troende att det finns giltiga tecken som tyder på att gud(ar) finns.

Naturligvis, och jag har i snart två år efterlyst 'solida' världsbilden där dessa "tecken" kan börja från fast grund.

Det blir alltid en fråga om logik, epistemologi och metafysik ...... och teist-apologeterna STÅR ALLTID AV efter att ha levererat nån version av kvasisolipsism.
Citera
2013-12-20, 00:49
Medlem
Citat:

Jovisst. Men accepterar du premisserna för att dessa bevis skall kunna undersökas och bekräftas som "giltiga" och tillämpar samma premisser på alla andra undersökningar man kan företa sig så blir slutsatsen att ALLT finns. Från tomtar och älvor till Willy Wonka, Harry Potter, farfars flygande kamelsnok, elefanten under sängen och rösterna i vissa människors huvuden. Och då blir det plötsligt en väldigt absurd situation där du automatiskt måste likställa tex Hans Scheike med Jesus och Profeten Mohammed vilket man kan misstänka inte direkt är något som de religiösa heller skulle gå med på.
Citera
2013-12-20, 09:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jovisst. Men accepterar du premisserna för att dessa bevis skall kunna undersökas och bekräftas som "giltiga" och tillämpar samma premisser på alla andra undersökningar man kan företa sig så blir slutsatsen att ALLT finns. Från tomtar och älvor till Willy Wonka, Harry Potter, farfars flygande kamelsnok, elefanten under sängen och rösterna i vissa människors huvuden. Och då blir det plötsligt en väldigt absurd situation där du automatiskt måste likställa tex Hans Scheike med Jesus och Profeten Mohammed vilket man kan misstänka inte direkt är något som de religiösa heller skulle gå med på.
När det gäller filosofi så går det inte att mäta det i enbart fysiska bevis. I så fall finns ingenting.
Man måste blanda empirism och rationalism på ett sunt sätt för att komma någon vart när det handlar om den här typen av resonemang.
Vare sig att påstå att det räcker med tankar, eller att påstå att allt ska bevisas fysiskt fungerar.
I vetenskapsteorin finns det flera olika förhållningssätt beroende på vad det är som undersöks.
De vanligaste är att balansera mellan empirism vs. rationalism och holism vs reduktionism.
Citera
2013-12-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
När det gäller filosofi så går det inte att mäta det i enbart fysiska bevis. I så fall finns ingenting.
Nej och det är precis därför filosofi räknas som intellektuell disciplin och inte som en vetenskap.
Men om du tolkar världen filosofiskt istället för vetenskapligt så kommer du tyvärr inte komma så mycket längre än de gamla Grekerna gjorde på sin tid. Filosofiska metoder kommer alltid att komma till mindre exakta slutledningar än motsvarande empiriska observationer oavsett hur rationellt du än går tillväga.
Du kan inte flyga till månen baserat på filosofiska metoder även om de i sig kan ge dig idén om att det kanske är möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vare sig att påstå att det räcker med tankar, eller att påstå att allt ska bevisas fysiskt fungerar.
I vetenskapsteorin finns det flera olika förhållningssätt beroende på vad det är som undersöks.
De vanligaste är att balansera mellan empirism vs. rationalism och holism vs reduktionism.
Nej, däremot är det omöjligt att uttolka ett resultat utan att nyttja någon form av tänkande rationalism. Målet med ordentliga vetenskapliga metoder är dock att minimera de fel som vår tankeverksamhet blandar in i form av tokiga tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in