Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
LJ kan fortfarande ha varit på rastplatsen den 26-27.
HR kommer inte få något säkert svar på vilket datum det var.
De kommer att få LJs vittnesmål och så kommer de få ta ställning till om han är trovärdig när han berättar om innehållet, dvs vad han såg. Sen får de göra en sannolikhetsvärdering av hur troligt det är att iakttagelsen hängde ihop med mordet på marina. Hur troligt är det att en annan stadsjeep med ett annat vitt stort paket kördes omkring av någon annan än fidde, snarlik honom till utseendet, just de dagarna i juli?
Min tro är att det här är det som knäcker kamelens rygg. Det puttar honom äntligen över kanten när det gäller "rimligt tvivel".

Fidde har sett det sista av Sverige som en fri man på många, långa år.
Jag formulerar problemet med tjänstefelet så här:
Antag att LJ hade kommit till hovrätten och berättat sin historia. Han såg kalsongmannen natten 27-28. Natten efter blev han hämtad av RJ.
Näste man med nystruken slips i vittesbåset är RJ. "Ja, jag hämtade LJ natten 28-29". Advokat Hansson tar fram sitt ess ur kavajärmen och visar det. RJ var inte alls på rastplatsen natten 28-29. Då faller båda vittnena.
Genom att sopa RJ under mattan och vidhålla LJ som vittne åsidosätter åklagaren sin objektivitetsplikt, medveten om att LJ inte är ett trovärdigt vittne.
Se'n om HR väljer att tro på LJ iaf är en annan fråga.
Sen, eftersom du tar upp sannolikheten för att någon kör omkring med en stadsjeep med ett stort vitt paket kan jag passa på att fråga dig. Hur stor sannolikhet är det att en kvinna lik Marina i en stadsjeep lik Marinas kör på Svartedalsvägen i lagom tid före uttaget?