Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Vittnet kan visa att LJ var ute på Stora Höga fel natt, enligt åklagaren. Skulle det vara fel att kalla in RJ?
Nu behövs inte det, det finns så mycket annat som visar att LJ var ute och slangade fel natt.
Det som gör mig upprörd är att åklagaren är så desperat att han begår grovt tjänstefel (enligt smålandtintin och honom litar jag på i sådana saker).
Jag förstår inte din upprördhet.
För LJ är det uppenbarligen vardag att vara ute nattetid med polarna och ränna. Inte sällan har de nåt "ärende" förbi rastplatsen, parkeringen i stora Höga o liknande allmänna ställen. Det är vardag att Maggan ringer och jagar honom på natten, eller att han ringer henne och vill bli upplockad och hemkörd. Det är vardag att ringa polarn Roine sent, och höra vad han har för sig. Det är vardag att dra runt med Roine. Det är sån vardag att LJ inte riktigt kan skilja dagarna från varann när det gäller de här grejerna. "var det på onsdan Roine plockade upp mig eller var det på torsdan?", "var det inte på tisdag vi höll på att få soppatorsk?", "Maggan ringde väl vid tolvtiden, eller var det senare?". Det är som att du skulle försöka minnas vilken dag du skrev ett visst inlägg
Men att se en halvnaken, stissig man kliva ur en bil mitt i natten vid rastplatsen -
det händer inte varje dag i LJs liv. Han sitter i mörkret i bilen o väntar på polarna och kan iaktta utan att mannen är medveten om att han är iakttagen. Mannen lastar ur prylar ur bilen, bakluckan är öppen så LJ ser in i bilen. Han ser ett vitt stort paket och en större väska, modell ikeakasse. Han ger en jättetydlig beskrivning av allt som rör mannen och bilen och händelserna runt bilen och paket. Allt det stämmer på pricken med vad vi kan förvänta oss, utifrån att marina är upphittad.
Ok, det kanske gick en dag extra mellan att LJ var på rastplatsen och att roine hämtade upp honom på parkeringen, än vad LJ mindes. Det betyder inte att LJ var på rastplatsen fel natt. Det betyder bara att LJ inte riktigt kan skilja dagarna från varann, det betyder att det var en dag extra av nattligt strul mellan hans upplevelse på rastplatsen och upphämtningen på parkeringen. En till "vanlig vardag för LJ" däremellan.
Men upplevelsen han hade var ingen vardag, där minns han glasklart. Kom igen när du hittar nåt fel i innehållet i hans vittnesmål.
Roine kallades för att stärka LJs vittnesmål genom att det också knöts i tid till rätt natt, givet att LJ var så säker på att rastplatsen och parkeringen var dagarna efter varann. Nu visar det sig att det var en natt emellan. Och? Vari ligger tjänstefelet?