2013-12-19, 19:24
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du har, med andra ord, inget stöd för antagandet att iakttagelsen gjordes natten 27-28. Han kan ha sett det vilken natt som helst.
Precis som åklagaren skriver till HD är det ännu troligare att det är FS om det var tex natten efter.
Citera
2013-12-19, 19:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Precis som åklagaren skriver till HD är det ännu troligare att det är FS om det var tex natten efter.
Nej, det skrev han inte.
Citat:
12. Vittnesförhör med [LJ] ang. hans iakttagelser natten mot den 28 juli 2010 på Spekeröds rastplats av en bil som han uppfattade likadan som Marina Johanssons och en person med signalement som väl överensstämmer med [FS] som slängde föremål i en soptunna. I bilen fanns vad [LJ] uppfattade som en stor låda täckt av plast vilket väl överensstämmer med utseendet av emballaget med Marina Johanssons kropp. [LJ] ska också höras om sina iakttagelser natten mot den 29 juli 2010 av en bil likadan som Marina Johanssons på pendelparkeringen i Stora Höga.

13. Vittnesförhör med [RJ] till styrkande av att det varit natten mot den 29 juli 2010 som han hämtat upp [LJ] i Stora Höga
Citera
2013-12-19, 19:38
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det skrev han inte.
Jo exakt det skrev han!
Senast redigerad av klokastiklassen 2013-12-19 kl. 19:38. Anledning: felstavning
Citera
2013-12-19, 19:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som jag tidigare också anmärkt i resningsansökan.

Enligt min mening kan man av de oprecisa tidsangivelserna inte utesluta att iakttagelserna är gjorda natten mellan den 27 och 28 juli. LJs beskrivning av vad han gjorde och vilka som var
närvarande på rastplatsen är av naturliga orsaker knapphändig.

Ovan har jag redovisat att det är min bedömning att det är rimligast att anta att emballaget placerades på fyndplatsen i nära anslutning till att MJ togs av daga.

Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det är troligare att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli, så minskar inte detta betydelsen av de uppgifter han lämnat. Det är i själva verket så att detta ytterligare skulle minska utrymmet i tid för en alternativ gärningsman. Det viktiga är att man idag har något att relatera iakttagelserna till, framför allt till
utseendet på det emballage i vilket MJ påträffades, något som inte var känt vid den tidigare handläggningen av målet.

Yttrande i Högsta domstolens mål Ö 1752-13; FS angående mord
Riksåklagarens kansli

Datum Dnr
Överåklagare 2013-05-14 ÅM 2013/0544
Citera
2013-12-19, 19:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som jag tidigare också anmärkt i resningsansökan.

Enligt min mening kan man av de oprecisa tidsangivelserna inte utesluta att iakttagelserna är gjorda natten mellan den 27 och 28 juli. LJs beskrivning av vad han gjorde och vilka som var
närvarande på rastplatsen är av naturliga orsaker knapphändig.

Ovan har jag redovisat att det är min bedömning att det är rimligast att anta att emballaget placerades på fyndplatsen i nära anslutning till att MJ togs av daga.

Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det är troligare att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli, så minskar inte detta betydelsen av de uppgifter han lämnat. Det är i själva verket så att detta ytterligare skulle minska utrymmet i tid för en alternativ gärningsman. Det viktiga är att man idag har något att relatera iakttagelserna till, framför allt till
utseendet på det emballage i vilket MJ påträffades, något som inte var känt vid den tidigare handläggningen av målet.

Yttrande i Högsta domstolens mål Ö 1752-13; FS angående mord
Riksåklagarens kansli

Datum Dnr
Överåklagare 2013-05-14 ÅM 2013/0544

Ja det där är ju hur åklagaren ser på saken, nu ska han bara bevisa med sitt vittne att det verkligen är som han har beskrivit, det kommer nog att bli besvärligt med tanke på vittnet.
Citera
2013-12-19, 19:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo exakt det skrev han!
Det var vad överåklagare Björn Ericson skrev till HD. Det är hovrätten som handhar målet. Åklagaren i hovrätten skrev det inte.

Hovrätten bryr sig inte om någon annan åklagare än åklagaren i målet.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-19 kl. 20:06.
Citera
2013-12-19, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kanske det är som du skriver men åklagaren är chanslös med ett sådant vittne som inte kan hänga upp och stödja sin utsaga med någonting, tror att LJ har blandat ihop det mesta om jag ska vara ärlig.
Vittnet är stödbevisning, dvs ännu ett indicium som pekar mot FS som gm. Ensamt tror jag att vittnesmålet varit för svagt för att fälla FS. Men det gavs så tidigt och är så rätt på många punkter att det stärker åklagarens sak. Vittnet har inte rätt på alla punkter vad gäller telefonsamtal osv. Men han iakttagelser av bil och man och vitt paket är tillsammans viktig stödbevisning.
Citera
2013-12-19, 19:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vittnet är stödbevisning, dvs ännu ett indicium som pekar mot FS som gm. Ensamt tror jag att vittnesmålet varit för svagt för att fälla FS. Men det gavs så tidigt och är så rätt på många punkter att det stärker åklagarens sak. Vittnet har inte rätt på alla punkter vad gäller telefonsamtal osv. Men han iakttagelser av bil och man och vitt paket är tillsammans viktig stödbevisning.

Vittnet verkar inte ens veta vilken vecka det är så jag tror inte att åklagaren får så stor nytta av det vittnesmålet, om ett sådant vittnesmål ska vara indicium så vill det nog till att mer kommer.

Dessutom så verkar ju han som skulle stödja LJ inte ens bli kallad.
Citera
2013-12-19, 19:58
Medlem
Citat:

I väntan på att den spännande rättegången ska äga rum kan man ju alltid fundera på hur allt hänger ihop om FS faktiskt mördade Marina dagen/natten efter.

Sms:et?
Lj?
Uttagen?
Bilvittnet?
FS "alibi"?
Marinas tystnad?
Parkeringen?

Var hon var tvungen att fly? Var hon under tvång av FS?
En sak är dock säker. Ingen annan än FS hade tid eller möjlighet att vidta de åtgärder som faktiskt vidtogs efter mordet. Så svaret i skuldfrågan står kvar.
Senast redigerad av Fin 2013-12-19 kl. 20:01.
Citera
2013-12-19, 20:07
Medlem
MrsMagoos avatar
http://www.bild.me/bild.php?file=1447330Scan-131219-0023.jpg

Knutarna på repet granskades. De utgjordes av två överhands-knutar, en råbandsknop, en käringknop och ytterligare två knutar med okänt namn. Dessa var mer komplicerade än de övriga och syntes vara kombinationer av överhandsknopar och halvslag. De hade vardera sex delar av repet utgående från dem. Knutarnas utseende framgår av bild 2-7.

Råbandsknop (även kallad "sjömansknop"[1] eller "revknop") är en knop som används för att binda om något med ett rep, som ett paket, en rulle, ett knippe eller vid läggandet av förband. Namnet har den fått för att den användes till att knyta fast råsegel vid råarna
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5bandsknop
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Overhandknot.jpg

Dubbelt halvslag är en enkel men stark knop som främst används för förtöjning av båtar till pollare eller förtöjningsringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelt_halvslag

Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-19 kl. 20:16.
Citera
2013-12-19, 20:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
http://www.bild.me/bild.php?file=1447330Scan-131219-0023.jpg

Knutarna på repet granskades. De utgjordes av två överhands-knutar, en råbandsknop, en käringknop och ytterligare två knutar med okänt namn. Dessa var mer komplicerade än de övriga och syntes vara kombinationer av överhandsknopar och halvslag. De hade vardera sex delar av repet utgående från dem. Knutarnas utseende framgår av bild 2-7.

Råbandsknop (även kallad "sjömansknop"[1] eller "revknop") är en knop som används för att binda om något med ett rep, som ett paket, en rulle, ett knippe eller vid läggandet av förband. Namnet har den fått för att den användes till att knyta fast råsegel vid råarna
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5bandsknop
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Overhandknot.jpg

Dubbelt halvslag är en enkel men stark knop som främst används för förtöjning av båtar till pollare eller förtöjningsringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelt_halvslag
En käringknop är en felslagen råbandsknop och är mycket opålitlig eftersom den antingen sitter väldigt hårt eller går upp lätt. Den används därför inte annat än i makramé och prydnadsarbeten.
http://knopar.anywhere.nu/sidor/karr1.html
Citera
2013-12-19, 20:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vittnet verkar inte ens veta vilken vecka det är så jag tror inte att åklagaren får så stor nytta av det vittnesmålet, om ett sådant vittnesmål ska vara indicium så vill det nog till att mer kommer.

Dessutom så verkar ju han som skulle stödja LJ inte ens bli kallad.

Men att först kalla ett vittne och därefter ändra sig? Det pekar på desperation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in