Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-19, 16:33
  #1
Medlem
Det är inte konstigt att folk kallar AF för Arbetsförnedringen. Jag vet vad de talar om nu.

Idag skulle jag lämna in en slags aktivitetsrapport eller fördjupad kartläggning. Efter att ha stått och väntat i en halvtimme kom en kvinna och ropade upp mitt namn. Jag fick prata med henne i ca 10-15 min, hon var fruktansvärt dryg mot mig.

Några utdrag ut våra konversationer:

Hon: Ditt drömjobb är alltså filmrecensent?
Jag: Ja, i stort sett.
Hon: Och hur många sådana finns i Sverige då? 2-3 stycken?
Jag: Eh, nja, några fler kanske...
Hon: Du borde kanske tänka logiskt?
Jag: Eh, ja...

Efter att vi diskuterat mitt jobbsökande:

Hon: Vad ägnar du din tid åt?
Jag: Söker jobb (tror jag svarade så, eller åtminstone vad jag hann svara, minns inte)
Hon: Det var inte det jag frågade. Vad gör du på din tid?
Jag: Eh, tränar.
Hon: Vad?! (med en argsint ton)
Jag: Styrketräning och kondition...
Hon: Vart leder det då?
Jag: Eh... (tänkte svara "bättre kropp" eller något men jag hann inte)
Hon: Får du jobb på det alltså?
Jag: Eh... inte direkt kanske.
Hon: Vad gör du mer då?
Jag: Ser film, lyssnar musik, bloggar...
Hon: Får du jobb på det då?
Jag: Nä…
Hon: Då kanske du ska göra annat?
Jag: Jaha…

Hon ville typ att jag skulle åsidosätta alla mina fritidssysslor och söka jobb 24/7.

Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb. Som om de är jättelätt att få jobb och att jag är för efterbliven för att förstå det. Jag har faktiskt sökt skitmånga jobb dessa månader då jag varit arbetslös, men har tappat motivationen, jag söker de jobb som finns, men enligt henne är det inte tillräckligt. Jag fick ingen hjälp eller uppmuntran av henne, inga riktlinjer mot vad jag borde göra mer än "sök fler jobb på fler ställen".

Det var mycket mer alltså, som hon sa som jag blev helt paff av. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag blev i princip utskälld och förnedrad av en ilsken och dryg bitterfitta. Folk brukar beskriva mig som en "tuff tjej" ibland, men jag klarar verkligen inte av när folk skäller på mig sådär, särskilt inte när det är utan anledning. Höll nästan på att börja grina.

Har ni liknande erfarenheter? Dela gärna mer er.
__________________
Senast redigerad av Aibell 2013-12-19 kl. 16:35.
Citera
2013-12-19, 16:38
  #2
Medlem
verkar som din handläggare borde söka nytt jobb.. finns kanske 1/20 som verkligan bryr sig om en.

va in å ut på AF för länge sedan men minns vilken jävla pina de var! smutsigt ställe...stäng ner skiten!=)

Lycka till!
Citera
2013-12-19, 16:47
  #3
Medlem
UlfGullivers avatar
Vi alla som varit fast hos AF vet att många handläggare inte kan behandla arbetssökande utan att tydligt visa de ser ner på dem, de borde helt enkelt byta jobb. Har mötts av tveksam behandling flera gånger på inbokade möten.

Tror inte det gick till exakt sådär som du beskriver, men gäller att svälja sin stolthet under ett möte så är stoltheten tillbaka några dagar senare igen.

Blev ofta hackad på av min handläggare för jag inte var villig att ta skitjobben, vilket var märkligt eftersom jag jobbat till och från som tidningsbud under ett år nu.
__________________
Senast redigerad av UlfGulliver 2013-12-19 kl. 16:51.
Citera
2013-12-19, 16:48
  #4
Medlem
Fredrik81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibell
Det är inte konstigt att folk kallar AF för Arbetsförnedringen. Jag vet vad de talar om nu.

Idag skulle jag lämna in en slags aktivitetsrapport eller fördjupad kartläggning. Efter att ha stått och väntat i en halvtimme kom en kvinna och ropade upp mitt namn. Jag fick prata med henne i ca 10-15 min, hon var fruktansvärt dryg mot mig.

Några utdrag ut våra konversationer:

Hon: Ditt drömjobb är alltså filmrecensent?
Jag: Ja, i stort sett.
Hon: Och hur många sådana finns i Sverige då? 2-3 stycken?
Jag: Eh, nja, några fler kanske...
Hon: Du borde kanske tänka logiskt?
Jag: Eh, ja...

Efter att vi diskuterat mitt jobbsökande:

Hon: Vad ägnar du din tid åt?
Jag: Söker jobb (tror jag svarade så, eller åtminstone vad jag hann svara, minns inte)
Hon: Det var inte det jag frågade. Vad gör du på din tid?
Jag: Eh, tränar.
Hon: Vad?! (med en argsint ton)
Jag: Styrketräning och kondition...
Hon: Vart leder det då?
Jag: Eh... (tänkte svara "bättre kropp" eller något men jag hann inte)
Hon: Får du jobb på det alltså?
Jag: Eh... inte direkt kanske.
Hon: Vad gör du mer då?
Jag: Ser film, lyssnar musik, bloggar...
Hon: Får du jobb på det då?
Jag: Nä…
Hon: Då kanske du ska göra annat?
Jag: Jaha…

Hon ville typ att jag skulle åsidosätta alla mina fritidssysslor och söka jobb 24/7.

Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb. Som om de är jättelätt att få jobb och att jag är för efterbliven för att förstå det. Jag har faktiskt sökt skitmånga jobb dessa månader då jag varit arbetslös, men har tappat motivationen, jag söker de jobb som finns, men enligt henne är det inte tillräckligt. Jag fick ingen hjälp eller uppmuntran av henne, inga riktlinjer mot vad jag borde göra mer än "sök fler jobb på fler ställen".

Det var mycket mer alltså, som hon sa som jag blev helt paff av. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag blev i princip utskälld och förnedrad av en ilsken och dryg bitterfitta. Folk brukar beskriva mig som en "tuff tjej" ibland, men jag klarar verkligen inte av när folk skäller på mig sådär, särskilt inte när det är utan anledning. Höll nästan på att börja grina.

Har ni liknande erfarenheter? Dela gärna mer er.


Jag tycker det är viktigt att man har kontinuitet när man är arbetslös. Alltså träffar folk, tränar för att må bra och hittar motivation. Det är ju och kommer förmodligen alltid vara skamfilat att inte ha något jobb. Tycker du borde dra ett mejl angående ditt bemötande till chefen på din arbetsförmedling. En handläggare ska ju peppa och se möjligheterna. Tycker också att det är totalt idiotisk att hon sågar din dröm som filmskapare.

Lycka till
Citera
2013-12-19, 16:57
  #5
Medlem
Skuggvarelses avatar
Eller så tar du och funderar på varför du är arbetslös och varför du förväntar dig att staten ska tillgodose dig med ett drömjobbet samtidigt som de finansierar ditt uppehälle för att du är för fin för att arbeta som personlig assistent, inom äldrevården, inom handeln eller i dylika befattningar som alltid har jobb åt hela, rena och skötsamma människor. Lågavlönade, tråkiga jobb är den bästa moroten för MTV-generationen (din, förmodar jag) som tror att det ska ramla ner glamourösa mediakarriärer i huvudet på dem för att de har en blogg och festar SÅ spårat på Stureplan på helgerna. YOLO liksom!!!
Citera
2013-12-19, 17:00
  #6
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibell
Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb.

Vems fel är det då?
Citera
2013-12-19, 17:20
  #7
Medlem
Jazzqats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibell
Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb.

Fastnade också för den meningen, vems fel är det?

F.ö förstår jag henne lite. Du drömmer om att bli resencent, söker lite jobb men är trött på det och skyller på att det inte finns några och på din fritid tränar du och kollar på film. Hur ska du ta dig till dina mål menar du? Hur ska DU få ett jobb överhuvetaget? Förstår hennes frustration, du "är" ju bara.
Citera
2013-12-19, 17:30
  #8
Medlem
Foxxyboxs avatar
Jag var fast på AF innan jag skaffade körkort.

Dock försökte jag inte riktigt få jobb då under tiden jag pluggade körkort.

För att alla jobb i min riktiga branch kräver b körkort.

Sedan knacka jag mer eller mindre dörr hos företagen PÅ MIN FRITID.

Sen hade jag jobb.
Citera
2013-12-19, 17:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Eller så tar du och funderar på varför du är arbetslös och varför du förväntar dig att staten ska tillgodose dig med ett drömjobbet samtidigt som de finansierar ditt uppehälle för att du är för fin för att arbeta som personlig assistent, inom äldrevården, inom handeln eller i dylika befattningar som alltid har jobb åt hela, rena och skötsamma människor. Lågavlönade, tråkiga jobb är den bästa moroten för MTV-generationen (din, förmodar jag) som tror att det ska ramla ner glamourösa mediakarriärer i huvudet på dem för att de har en blogg och festar SÅ spårat på Stureplan på helgerna. YOLO liksom!!!
Vad får du det här ifrån med att jag bara vill ha mitt drömjobb? Jag söker alla möjliga sorters jobb som inte kräver erfarenhet, undantaget är telefonförsäljare och personlig assistent.

Jävla idiot, du känner inte mig. Jag söker massor av jobb som sagt och har aldrig förväntat mig att något ska "ramla ner från himlen".

Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Vems fel är det då?
Varför exakt är det mitt fel och vad gör jag fel? Svara på det om du nu är så säker på att det är mitt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzqat
Fastnade också för den meningen, vems fel är det?

F.ö förstår jag henne lite. Du drömmer om att bli resencent, söker lite jobb men är trött på det och skyller på att det inte finns några och på din fritid tränar du och kollar på film. Hur ska du ta dig till dina mål menar du? Hur ska DU få ett jobb överhuvetaget? Förstår hennes frustration, du "är" ju bara.
"Lite" jobb? Ja, det är allmän brist på jobb såvitt jag kan se och det är även svårt att göra något när jag inte får komma på intervju.

Om jag nu gör helt fel och du är en sådan jävla expert: hur ska jag få jobb utöver att jag söker alla tillgängliga jobb som finns, går ut till arbetsplatser med mitt CV och även skickar massor av spontansökningar? Varför är det så lätt att bli frustrerad på mig?
__________________
Senast redigerad av Aibell 2013-12-19 kl. 17:46.
Citera
2013-12-19, 17:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfGulliver
Vi alla som varit fast hos AF vet att många handläggare inte kan behandla arbetssökande utan att tydligt visa de ser ner på dem, de borde helt enkelt byta jobb. Har mötts av tveksam behandling flera gånger på inbokade möten.

Tror inte det gick till exakt sådär som du beskriver, men gäller att svälja sin stolthet under ett möte så är stoltheten tillbaka några dagar senare igen.

Blev ofta hackad på av min handläggare för jag inte var villig att ta skitjobben, vilket var märkligt eftersom jag jobbat till och från som tidningsbud under ett år nu.
Ja, det där med att bli nedsedd på gillar jag inte. Jag blev behandlad som om jag vore en olydig hund som ofta biter folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Jag tycker det är viktigt att man har kontinuitet när man är arbetslös. Alltså träffar folk, tränar för att må bra och hittar motivation. Det är ju och kommer förmodligen alltid vara skamfilat att inte ha något jobb. Tycker du borde dra ett mejl angående ditt bemötande till chefen på din arbetsförmedling. En handläggare ska ju peppa och se möjligheterna. Tycker också att det är totalt idiotisk att hon sågar din dröm som filmskapare.

Lycka till
Tack för stödet. Jag kan liksom inte rå för att mitt drömjobb är svårt att få, jag kommer inte att sluta ha det som drömjobb bara av den anledningen.
Citera
2013-12-19, 17:55
  #11
Avstängd
JuicedUps avatar
AF är riktigt värdelöst, jag har ALDRIG fått jobb genom dom. Man går bara dit för att få ut cash.

Fixade mitt nuvarande jobb (jobbat sen 2012) och det var fan INTE genom dom, inte genom deras jävla garantier eller jobbcoacher och skit - utan det var tack vare mig själv.
Och nu tjänar jag riktigt bra med pengar, säkert mer än en random AF-handledare själv.
Citera
2013-12-19, 18:05
  #12
Medlem
Jazzqats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibell
"Lite" jobb? Ja, det är allmän brist på jobb såvitt jag kan se och det är även svårt att göra något när jag inte får komma på intervju.

Om jag nu gör helt fel och du är en sådan jävla expert: hur ska jag få jobb utöver att jag söker alla tillgängliga jobb som finns, går ut till arbetsplatser med mitt CV och även skickar massor av spontansökningar? Varför är det så lätt att bli frustrerad på mig?

MEN vems fel är det om inte ditt? Så det är svårt att göra nått om du inte får en intervju i knät? Du har inte funderat på att du kanske gör fel och bör göra rätt för att förbättra dina chanser till intervjuer? Det är ju inte nån annans fel. Många får komma på intervjuer, får jobb etc, då borde du inse att nått måste ändras.

Söker du alla jobb som är tillgängliga och ändå inte får nått så måste tom du inse att du gör nått fel: "gör om, gör rätt".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback