Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-20, 00:53
  #121
Medlem
sappys avatar
Tråkigt att hon var surig mot dig TS. Sånt är livet, är du väldigt arg så skriv ett brev till din lokala AF's chef.

Mitt tips till dig är att ta ett enkelt jobb. Ett bra enkelt jobb är tex. vikarie eller extralärare inom skola/fritids. Hör av dig till din kommuns växel och be att få prata med rekrytering inom skola eller nåt. Skulle du kunna tänka dig att jobba med äldre eller handikappade så ring samma nummer men be att få prata med Lss.

Ett annars tips är att leta på nåt industrijobb. Du tjänar bra och det behövs alltid tjejer. Hör runt med olika bemanningsföretag i så fall.

Arbetsförmedlingen är mest skit, bara en dryg mellanhand som sällan ger nåt. Hör av dig direkt till arbetsgivarna istället så har du alltid större chans.

Det viktigaste är att du i början av ditt arbetsliv får arbetslivserfarenhet. Sen kan du välja jobb lättare och bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Alternativt börjar du plugga.

Edit: Vill du jobba som filmrecensent utbildar du dig till journalist, eller så nästlar du dig in på nån tidning/sida genom kontakter. Och så lär du såklart ha en fet och imponerande portfolio som visar vad du går för.
__________________
Senast redigerad av sappy 2013-12-20 kl. 00:57.
Citera
2013-12-20, 01:01
  #122
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDestroy
Okej, jag kan inte argumentera mot det, för det låter riktigt vettigt. Men då bör vi även kunna komma överrens om att TS inte riktigt uppvisar en slapp attityd då hon:

1. Söker alla jobb hon kan hitta förutom de två yrken hon verkligen inte kan tänka sig att jobba med.

2. Inte går på bidrag.

3. Har utbildat sig inom det yrke hon helst vill jobba med.

Det finns helt klart mer hon kan göra, som att exempelvis fortsätta sin utbildning (journalistutbildning är inte helt fel att kombinera med filmstudier om man nu vill blir filmkritiker), se över sitt CV och lite annat smått och gott. Men slapp? Kom igen.

I min värld så innebär en "slapp attityd" att man inte anstränger sig alls, inte att det finns några få droppar till att klämma ut ur sina ansträngningar.

1. Det finns respektabla jobb som hon väljer att inte ta.

2. För tillfället ja om vi ska utgå från att hon är helt sanningsenlig, men kommer det att bestå? Förr eller senare kommer hon säkert bli beroende av bidrag om hon inte skärper till sig. För ju längre man går arbetslös desto svårare blir det att överyga en arbetsgivare om att man har rätt attityd.

3. Hon har utbildad sig till något hon gillar men som det är svårt att få jobb inom. Det ser jag mer som en hobbyberksamhet.

I min värld är detta en slapp och/eller en drömmande attityd.

.
Citera
2013-12-20, 01:05
  #123
Medlem
DenNyaDealens avatar
Tror det din handläggare vill komma fram till är att du ska utbilda dig och inte driva dagen med att inte göra dig mer attraktiv för arbetsmarknaden.

Hon har en poäng.

Edit: Hur tänkte du nu, hur ska 2 år i Filmvetenskap göra dig attraktiv i arbetsmarknaden?
__________________
Senast redigerad av DenNyaDealen 2013-12-20 kl. 01:08.
Citera
2013-12-20, 01:49
  #124
Medlem
HarmonicAces avatar
Curlingidioter som läst saker som är "intressanta" på någon skitutbildning och är förvånande att arbetsmarknaden inte skriker efter deras uppblåsta egon är humoristiska...
Citera
2013-12-20, 03:37
  #125
Medlem
AF är för pengar och för att stämpla, håll dom bara nöjda.

Är du tillräckligt på hugget och söker aktivt och personligen delar ut cv/personligt brev så ökar dina chanser enorm att få anställning förförallt på seriösa företag.
Citera
2013-12-20, 05:18
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aibell
Det är inte konstigt att folk kallar AF för Arbetsförnedringen. Jag vet vad de talar om nu.

Idag skulle jag lämna in en slags aktivitetsrapport eller fördjupad kartläggning. Efter att ha stått och väntat i en halvtimme kom en kvinna och ropade upp mitt namn. Jag fick prata med henne i ca 10-15 min, hon var fruktansvärt dryg mot mig.

Några utdrag ut våra konversationer:

(1) Hon: Ditt drömjobb är alltså filmrecensent?
Jag: Ja, i stort sett.
Hon: Och hur många sådana finns i Sverige då? 2-3 stycken?
Jag: Eh, nja, några fler kanske...
Hon: Du borde kanske tänka logiskt?
Jag: Eh, ja...


Efter att vi diskuterat mitt jobbsökande:

Hon: Vad ägnar du din tid åt?
Jag: Söker jobb (tror jag svarade så, eller åtminstone vad jag hann svara, minns inte)
Hon: Det var inte det jag frågade. Vad gör du på din tid?
Jag: Eh, tränar.
Hon: Vad?! (med en argsint ton)
Jag: Styrketräning och kondition...
Hon: Vart leder det då?
Jag: Eh... (tänkte svara "bättre kropp" eller något men jag hann inte)
Hon: Får du jobb på det alltså?
Jag: Eh... inte direkt kanske.
Hon: Vad gör du mer då?
Jag: Ser film, lyssnar musik, bloggar...
Hon: Får du jobb på det då?
Jag: Nä…
Hon: Då kanske du ska göra annat?
Jag: Jaha…

Hon ville typ att jag skulle åsidosätta alla mina fritidssysslor och söka jobb 24/7.

(2) Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb. Som om de är jättelätt att få jobb och att jag är för efterbliven för att förstå det. Jag har faktiskt sökt skitmånga jobb dessa månader då jag varit arbetslös, men har tappat motivationen, jag söker de jobb som finns, men enligt henne är det inte tillräckligt. Jag fick ingen hjälp eller uppmuntran av henne, inga riktlinjer mot vad jag borde göra mer än "sök fler jobb på fler ställen".

Det var mycket mer alltså, som hon sa som jag blev helt paff av. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag blev i princip utskälld och förnedrad av en ilsken och dryg bitterfitta. Folk brukar beskriva mig som en "tuff tjej" ibland, men jag klarar verkligen inte av när folk skäller på mig sådär, särskilt inte när det är utan anledning. Höll nästan på att börja grina.

Har ni liknande erfarenheter? Dela gärna mer er.

Det skulle förvåna mig om du fortfarande läser inläggen i den här tråden, men jag gör ett försök ändå.

Först och främst bör det klargöras vad denna tråd handlar om. Som jag ser det är diskussionsunderlaget en anställd på Arbetsförmedligen som bemött TS på ett enligt TS okonstruktivt och otrevligt sätt, varpå TS undrar om andra haft liknande upplevelser då hon saknar erfarenhet i frågan. Med detta som utgångspunkt är samtliga inlägg som avser bedöma TS försök att få jobb irrelevanta och bör således raderas av moderator. TS är knappast tydlig i sin förmedling av diskussionsunderlaget, men det är ingenting som ursäktar andra användares bristande läsförståelse.

Nu till det som ska diskuteras:

(1) Om ert samtal verkligen förflöt på detta sätt har personen du pratat med obestridligen betett sig som en idiot. Som redan anförts i tråden behöver det inte finnas någon som helst logisk koppling emellan vad någon ser som sitt 'drömjobb' och de jobb som personen i fråga har möjlighet att få vid ett särskilt tillfälle. De som tror detta har en uppenbart felaktig förståelse av vad som menas med begreppet 'drömjobb' och det är beklagligt att sådana individer är anställda vid Arbetsförmedligen. Jag sympatiserar med dig till fullo men har i övrigt inga personliga erfarenheter att dela med mig av.

Eftersom tråden mestadels består av OT-tjafs rörande detta:

(2) Många har reagerat på denna mening trots att det inte är något som helst fel med den; förmodligen har de inte läst ordentligt. Det är en fullständig truism att det inte helt och hållet är TS fel att TS inte fått något jobb. Det kan det aldrig vara, då samhället har ett ansvar att värna om dess medborgares möjligheter att få jobb. Det innebär att den utbildning som TS tillhandahåller, samt de jobb TS söker, i en väsentlig mening godkänts av samhället. Om den utbildning som TS genomgått inte leder till jobb utgår detta i ett samhällets misslyckande att producera vad som behövs för att det ska kunna fortsätta fungera, om än på en mikroskopisk nivå. Att skapa sysselsättning på detta vis är otvivelaktligen en av de allra viktigaste politiska frågorna i samtliga moderna samhällen, varpå det aldrig går att tilldela individen hela ansvaret för att denne inte har något jobb. Enfaldigt patrask som delar en övertygelse om att de bär det fulla ansvaret för jobben de skaffat sig har överhuvudtaget inte tänkt till. De jobb de har möjliggörs i egenskap av den miljö som existerar inom samhället och finns inte utanför dess gränser. Försök bara utöva ditt jobb som jurist, läkare, ingengör eller industriarbetare i en del av världen där samhället inte omger dig; du kommer snabbt inse att ditt jobb inte existerar under sådana förhållanden, och att vadän du då gör för att överleva är fullständigt meningslöst att ens försöka kalla för 'jobb'.

Att samhället är en nödvändighet för att TS skall få jobb underminerar således samtliga argument som har för avsikt att axla TS med det fulla ansvaret; TS kan inte få jobb utan samhället, varpå samhället alltid har ett ansvar gentemot TS i denna fråga såtillvida TS utgör en del av samhället.
Citera
2013-12-20, 05:37
  #127
Medlem
goderian2s avatar
Ett sätt att få ett bra jobb, är att ta skitjobben först, för det är alltid lättare att få jobb, när man har jobb.
Sök dig till vården, säg att du läser till undersköterska på distans, eller starta utbildningen på riktigt.
jobba som timanställd i skiten i 1-2 år, sök dig vidare till nytt jobb.

För jag tror att arbetsgivare ser en person som jobbar i vården, som någon som verkligen vill jobba!

Det är nog lättast att få jobb i vården eller på McDonalds.
Städarjobb verkar vara stört omöjligt att jobba som idag :P
Citera
2013-12-20, 05:44
  #128
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du har blivit dåligt bemött på AF, absolut. Men hon har ju en poäng som man hade kunnat formulera betydligt bättre än vad hon gjorde: "Vad gör du för att få ett jobb?" Där borde hon stannat. Det finns ingen anledning att gå in på vad du gör för ANDRA saker. Du och hon borde komma överens om vad du ska göra, hade du sedan sagt "nej jag kan inte det, jag vill se på film istället" DÅ hade det varit berättigat att ställa frågan "hjälper det dig att få jobb?".

Det blir annorlunda om du tar emot bidrag. Lever du heltid på skattepengar så kan och bör AF kräva att du ägnar dig heltid åt att sluta med det (få jobb) och då tycker jag lätt man kan ställa frågor som kontrollerar att du inte softar istället på dagarna.
Citera
2013-12-20, 06:01
  #129
Medlem
fnuskes avatar
"-Vi kan ju inte alla jobba för onödiga, överbudgeterade myndigheter."

Och så hånler du.
Citera
2013-12-20, 06:29
  #130
Medlem
Af måste borde fatta vad deras mål är, för de värkar inte ha det. Minns när jag var där på ett möte, de säger inget hjälpsamt som att ni borde söka de här jobben i det här området tex. Företag värkar inte ens tro på af och systemet är inkompetent eftersom de inte kan ge en bra lista på jobb som går att söka den här månaden. Minns att jag fick nått lista förut med några få jobb som var ett skämt, handläggaren känner ju inte en själv och vill inte lära känna en så stort sätt omöjligt att det blir bra, sökte själv och fick jobb.
Ända jag kan tänka mig är lösningen är att lägga ner hela af ha tidsbegränsa på a kassan som vanligt sen har soc sina regler för ungdomar. Skulle säkert spara massor.
Citera
2013-12-20, 07:05
  #131
Medlem
Tropicalss avatar
Det verkar som en alldeles utmärkt handläggare. Recensera filmer? Kom in i matchen för i helvete, även om det ÄR ditt drömjobb så är detta inte något man säger till någon som eventuellt kan hjälpa dig att få ett riktigt jobb. Bara att du säger att det är ditt drömjobb så vet man att du är en jävla slacker som troligtvis kommer jobba jävligt dåligt om du nu skulle få chansen.

Du borde försöka med hemtjänst, telefonförsäljning och liknande innan du lipar att du inte kan få ett jobb. Inte en jävel vill ha dessa jobben egentligen men att sitta hemma och blogga eller gå och träna istället gör dig knappast mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Citera
2013-12-20, 07:57
  #132
Medlem
dayms avatar
Jag hade väl turen att få en någorlunda vettig handledare som fick in mig på praktik för en massa år sen på ett företag och när det visade sig att de var intresserade av att behålla mig men ville fortsätta hålla mig på praktik så förhandlade hon fram ett anställningskontrakt åt mig. Jobbar fortfarande åt samma företag och klättrat uppåt sen dess.

Så visst FINNS det kompetenta handledare på AF, men den enda som jag känner till är den som skaffade mig jobb, de 30(?) andra handledarna jag hade att göra med innan sket i vilket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback