2013-12-18, 23:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jovisst, men då måste man också räkna med vad somalierns barn bidrar med under sin livstid. Att barn kostar pengar i minst 18-20 år är ingen nyhet eller begränsat till somalier.

Jag har för mig att jag läst en siffra att endast 40 procent av skattebetalarna betalar mer in skatt än de under sitt liv kostar samhället. Man skulle kunna tänka sig att första generationen barn till en invandrare från Somalia, varav flera kanske är födda i Somalia (och därmed rent statistiskt mindre sannolikt når behörighet till gymnasiet) inte kommer att höra till den gruppen. Då närmar vi oss åter den nämnda siffran.

Det intressanta är väl kanske inte siffran i sig utan varför det skiljer så mycket mellan de olika grupperna (ex tamiler + barn som i jämförelse kostar i genomsnitt en miljon och somalier). Men jag har inte kunnat hitta siffrorna bakom utan bara den här, rätt så summariska artikeln.
Citera
2013-12-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad har det med saken att göra. Din rubrik lyder "jobba 40 år för att försörja en (1) somalier, rimligt?". Sedan hänvisar du till artikeln och siffran tio miljoner.

Det JAG säger är att rubriken utifrån artikeln är missvisande. Att siffran tio miljoner inte syftar på en (1) somalier utan somaliern och dess barn (2-5?). Detta förutsatt att barn (2-5?) blir välintegrerade - vilket ju utifrån de siffror från skola och yrkesliv har att granska ter sig osannolikt att en betydande andel blir.
Jag ville vara lustig. Men för att svara seriöst, som du själv säger är det en genomsnittlig kostnad, jag antar då att arbetande somalier är med i beräkningen och drar ner på kostnaden. Om vi skulle bortse från de (arbetande somalier) så skulle kostnaden vara högre visst?

Vem ska annars försörja barnen? Jag har inte tillgång till de råa siffrorna som används i beräkningen, så jag kan inte utgå ifrån de. Men det vore helt klart intressant att se hur de räknat.
Citera
2013-12-18, 23:46
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Jag har för mig att jag läst en siffra att endast 40 procent av skattebetalarna betalar mer in skatt än de under sitt liv kostar samhället. Man skulle kunna tänka sig att första generationen barn till en invandrare från Somalia, varav flera kanske är födda i Somalia (och därmed rent statistiskt mindre sannolikt når behörighet till gymnasiet) inte kommer att höra till den gruppen. Då närmar vi oss åter den nämnda siffran.

Det intressanta är väl kanske inte siffran i sig utan varför det skiljer så mycket mellan de olika grupperna (ex tamiler och somalier). Men jag har inte kunnat hitta siffrorna bakom utan bara den här, rätt så summariska artikeln.

Jag håller med om att det skulle vara intressant att se mer hur de har räknat. Att nyinflyttade somalier är svåra att få in "bakom plogen" är välkänt. Däremot skulle det vara intressant att veta hur det går för första och andra generation därefter.

Men jag håller med om att det är tveksamt att de blir en större nettovinst, kanske kan gå plus minus noll. Barn från familjer där föräldrarna är bidragstagande analfabeter har det förmodligen svårare i skolan och därmed svårare att få jobb.
Citera
2013-12-18, 23:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Jag ville vara lustig. Men för att svara seriöst, som du själv säger är det en genomsnittlig kostnad, jag antar då att arbetande somalier är med i beräkningen och drar ner på kostnaden. Om vi skulle bortse från de (arbetande somalier) så skulle kostnaden vara högre visst?
Givetvis.
Citat:
Vem ska annars försörja barnen? Jag har inte tillgång till de råa siffrorna som används i beräkningen, så jag kan inte utgå ifrån de. Men det vore helt klart intressant att se hur de räknat.
Avsaknad av dessa siffror har dödat den här diskussionen förut. Vilket påminner mig, det finns redan en tråd om detta.
Citera
2013-12-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
haha ja visst är det sjukt...
ja varför inte bara skippa mellanhanden, skicka hem alla somaliser och så försörjer vi hela jävla landet på plats istället. då får vi åtminstone lite valuta för pengarna

Faktiskt ingen dum idé. Åk till tex Somalia. Bygg hus, vägar, starta jobbtillfällen i hemlandet osv. Om de fortfarande inte lyckas med en fungerande civilisation - Har vi gjort allt vi kunnat.
Citera
2013-12-18, 23:54
Medlem
Citat:
Givetvis.

Avsaknad av dessa siffror har dödat den här diskussionen förut. Vilket påminner mig, det finns redan en tråd om detta.
Jag såg att det fanns en tråd om artikeln när jag sökte, men det är inte den jag vill diskutera. Artikeln är bara en referens för min uträkning. Diskussionen bör vara rimligheten i att vi förväntas försörja vissa utsatta folkgrupper baserat på medmänsklighet.

Men du verkar kunna norska rätt bra, kan inte du kolla upp statistiken artikeln hänvisar till och ge oss en inblick i vad de tar med i beräkningarna?
Citera
2013-12-18, 23:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag håller med om att det skulle vara intressant att se mer hur de har räknat. Att nyinflyttade somalier är svåra att få in "bakom plogen" är välkänt. Däremot skulle det vara intressant att veta hur det går för första och andra generation därefter.

Men jag håller med om att det är tveksamt att de blir en större nettovinst, kanske kan gå plus minus noll. Barn från familjer där föräldrarna är bidragstagande analfabeter har det förmodligen svårare i skolan och därmed svårare att få jobb.

Tror du? Det låter optimistiskt. Den utredning avseende zigenare som Maria Leissner gjorde för några år sedan visade att en person som gick arbetslös ett helt liv kostade staten 14 miljoner. Arbetslösheten är stor inom den somaliska gruppen - exceptionellt stor, jämfört med andra grupper - varför det inte är osannolikt att de norska uträkningarna stämmer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-romers-utanforskap-osannolikt-stort/

Nåväl, utan de norska siffrorna kommer vi nog inte så mycket längre.
Citera
2013-12-18, 23:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag såg att det fanns en tråd om artikeln när jag sökte, men det är inte den jag vill diskutera. Artikeln är bara en referens för min uträkning. Diskussionen bör vara rimligheten i att vi förväntas försörja vissa utsatta folkgrupper baserat på medmänsklighet.

Men du verkar kunna norska rätt bra, kan inte du kolla upp statistiken artikeln hänvisar till och ge oss en inblick i vad de tar med i beräkningarna?

Uppgifterna kommer från Finansavisen som troligen beställt/utfört egna uträkningar. Jag vill minnas att jag letade efter uppgifter HUR de hade räknat men hittade aldrig dessa uppgifter.

Det är din tråd. Du kanske har bättre lycka.
Citera
2013-12-19, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Intressant, liten följdfråga då - hur många somalier finns i Sverige?
Mellan 80 000 och 100 000 svensomalier, sverigefödda inräknat då.
Citera
2013-12-19, 00:01
Medlem
Citat:
I höstas släppte Norge's motsvarighet till statistiska centralbyrån bomben att en somailer kostar staten 10.000.000:-. Då utgår man från Norge's kostnader som förmodligen är lägre än Sverige's eftersom vi är sjukligt generösa med våra skattepengar. Men vi utgår ifrån att de är lika.

I Sverige är medelinkomsten 207.000:- för kvinnor, och för män 279.000:- (diskussioner om skillnaderna lämnar vi till feminism och jämställdhet). Det blir i runda slängar 20.000:-/person, om vi utgår från att vi är lika många kvinnor som män.

Om man får ut 20.000:- efter skatt, innebär det att man bidrar med ungefär 20.000:- i skatt (30% arbetsgivaravgift, 30% kommunalskatt). För att bidra med 10.000.000:- i skatt, behöver vi alltså arbeta 500 månader, som är 41.7 år.

Med andra ord krävs det att en person jobbar i 41.7 år för att en somalier ska kunna försörja sig. Hur är det tänkt att det ska rädda några pensioner?

Jag förstår alla argument att de kommer från kaos och misär och det är så synd om de, men min medmänsklighet har sina gränser, tyvärr. Är det rimligt att en viss folkgrupp ska vara en sån belastning för samhället att de kräver ett helt liv av arbete av en annan person för att överleva?

Som jämförelse så uppskattas medelinkomsten i Somalia till 3500:-/år, säg att vi höjer standarden till 10.000:-/år som är en väsentlig förbättring. Då kan vi för samma peng (10.000.000:-, kostnaden för en somalier), försörja 25 somalier i 40 år, hemma i Somalia.

Är inte somalierna som vill ha pengarna för sig själva på bekostnad av de som blir kvar i Somalia de riktiga egoisterna?

Dina antaganden bygger på en felaktig grund. Om du ska göra den här typen av kalkyl får du ta hänsyn till hela bilden.

Om du ska räkna på att en invandrare drar vissa statliga kostnader så får du räkna på dom inkomstkällor staten har för att täcka dessa kostnader. Inte som nu, bara ta en liten del av inkomsterna för att få det att se ut som om det skulle gå åt väldigt många år för att "betala" kostnaden för invandraren.

Om man räknar på svenska förhållanden så står skatten på lön (statlig skatt + arbetsgivaravgifter) för 37,6% av statens inkomster. Se bifogad länk sidan 171 och räkna bort kommunalskatten som inte tillfaller staten. http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/43/66/afc36cef.pdf

Det innebär att man i ditt exempel skulle "arbeta ihop" 37,6% av bidragen eftersom resten finansieras från andra källor.

Snittlönen (brutto) i Sverige är 28.400:-. Arbetsgivaravgifterna på det, om man fyllt 26 och inte är pensionerad, är 31,42% dvs 8.923:-.
http://bibblansvarar.se/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h
Skatten på det varierar beroende på var man bor men om man räknar på skattetabell 31 så blir det 6.296:-.
http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800017451/1355132866729/m%C3%A5nadsl%C3%B6n.pdf

Så sammanlagt betalar man in 15.219:- per månad i skatt och arbetsgivaravgifter. Om man med dessa ska betala 37,6% av bidragen , dvs 10.000.000:- * 0,376, så blir det 3.760.000:-. Delar man 3.760.000:- med 15.216:- så blir det 247 månader vilket är lite drygt 20 år.

Så din kalkyl haltar något.
Senast redigerad av Urmelkotten 2013-12-19 kl. 00:16.
Citera
2013-12-19, 00:08
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

Det blir ju liksom svårt att räkna på då somalier är ett relativt nytt inslag i det svenska samhället, någon andra eller tredje genration somalier i Sverige finns knappast i arbetsför ålder i något större antal. Bäva månde framtiden. För övrigt är allt som presterar sämre jämfört svenskarna negativt för Sverige och för svenskarna. Något inte alla verkar begripa då många slänger sig med siffror på hur t.ex. många exjugoslaver eller exiranier arbetar och betalar skatt i Sverige då deras siffror fortfarande ligger långt under svenskarnas grad av sysselsättning och egenförsörjning.
Somalier vågar man knappt tänka på, Sverige lär falla som en sten kommande decennier i välfärdsligan. Det är nog inget vågat tips.
Citera
2013-12-19, 00:11
Medlem
Fast det är ju inte så att Somaliern får 10 milj kr utan det är ju en massa svenskar som får jobb och pengar för att syssla med dem. Kolla bara på Bert Karlsson. Invandrarna används ju bara av andra grupper för att kunna pressa löner, hålla nere inflationen, skapa efterfrågan osv. Om man verkligen ville göra en insats så skulle man ju satsa mer på deras närområden men det verkar ju vara begränsat till "värdeskapande" aktiviteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in