2013-12-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Grejen är väl som i all annan avancerad kriminalitet att de kriminella ligger ett steg före i den tekniska utvecklingen?

Pratar du inte om en kriminalitet som är utöver det vanliga, än det som rimligen finns i Boden då? Vad är sannolikeheten att tex ryska maffian är inblandad? Ursäkta i förhand men
Citera
2013-12-18, 21:11
Medlem
Citat:
Varför upphörde spaningen om det beror på något annat?

Kan det vara så enkelt att man inte fann något av värde?
Citera
2013-12-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nej nu tycker jag du spinner iväg alldeles. Det handlar bara om något så enkelt som att MB fått info om hur man agerar med mobilen så att vissa sms inte skall gå att återskapa.
Visserligen är de på IBAS också bara människor, som kan göra misstag...

Jag spinner iväg lite på de två sista punkterna, ja. För retorikens skull

Men på den första är jag benhård: Det är inte så enkelt. IBAS resonerar kring vilken typ av radering som skett, och den de menar har ägt rum kan inte startas eller påverkas av användaren. De sticker ut hakan här och gör en bedömning av vad som skett.
Citera
2013-12-18, 21:12
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Varför upphörde spaningen om det beror på något annat?
Rykten om att KJ uppträtt märkligt samt vetskapen om att han var den siste man vet som bevisligen träffat henne? Att ingenting pekar på att MB beter sig skumt eller udda?
Citera
2013-12-18, 21:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Pratar du inte om en kriminalitet som är utöver det vanliga, än det som rimligen finns i Boden då? Vad är sannolikeheten att tex ryska maffian är inblandad? Ursäkta i förhand men
Idag kan expertisen finnas i vilken by som helst. Varför börjar du yra om ryska maffian?
Citera
2013-12-18, 21:13
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men om det handlat om att dölja något för sin fru hade det väl räckt att radera messen eller är AN nån telefonhacker som kan återskapa hans raderade mess menar du? ...//... Okej så DU tror inte att han har polisvänner som valt att inte utreda honom riktigt för att skydda honom då? Men du tror att det finns EN person som väljer att skydda en styckmördare. Vem tror du den personen är?

Nej men MB visste ju att det var han som skulle bli huvudmisstänkt - det är ju själva utgångspunkten i MB-spåret. Givetvis för polisen han skulle radera smsen permanent.

Vem som är beredd att skydda (eller är delaktig) MB vet jag inte. Bara att det måste vara någon extremt närstående förstås. Speciella vänskaps- eller familjeband. Tror inte en sekund på att en polis skulle skydda MB oavsett vänskap.
Citera
2013-12-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nej men MB visste ju att det var han som skulle bli huvudmisstänkt - det är ju själva utgångspunkten i MB-spåret. Givetvis för polisen han skulle radera smsen permanent.

Vem som är beredd att skydda (eller är delaktig) MB vet jag inte. Bara att det måste vara någon extremt närstående förstås. Speciella vänskaps- eller familjeband. Tror inte en sekund på att en polis skulle skydda MB oavsett vänskap.

Läs bakåt i tråden. Detta med radering som initieras av kretsens logik är avhandlat och utrett. (sök på "kretsens logik" eller "erase")
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Kan det vara så enkelt att man inte fann något av värde?
VET du eller tror du? Jag frågade tidigare om vi VET - inte vad vi tror. Hittar inget i Fup eller i ljudfilerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Okej det är intressant! Det var uppenbarligen mycket som stod på spel!

Man vill väl inte mista sitt jobb sin fru och villa, för att man har en älskarinna. Så du tycker att det är MB som är skyldig här? eller menar du att det är både MB och KJ som är inblandade, hur tänker du när det gäller KJ? tänker du inte nått på varför blodet kom i bilen?
Citera
2013-12-18, 21:16
Medlem
Citat:
Idag kan expertisen finnas i vilken by som helst. Varför börjar du yra om ryska maffian?

Vet inte, men jag känner att det är i linje med hur en del yrar om hur mordet gått till
Citera
2013-12-18, 21:18
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Jag spinner iväg lite på de två sista punkterna, ja. För retorikens skull

Men på den första är jag benhård: Det är inte så enkelt. IBAS resonerar kring vilken typ av radering som skett, och den de menar har ägt rum kan inte startas eller påverkas av användaren. De sticker ut hakan här och gör en bedömning av vad som skett.

Nu ska jag inte ska vara envis och tjata men tror faktiskt inte att IBAS ens kunde föreställa sig att mobilens ägare (en gammal karatetränande byfåne i Boden) kunde ha samma kunskaper som dem...
Citera
2013-12-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla

Du skrev så här

Och hur menar du att hans tekniska kunskaper inom karaten påverkar hans kunskaper om vilka mess expertisen kan återskapa och inte? Eller hans kunskap kring layout?

Det var andemeningen. Han var bra på karate. Inget annat.

EDIT. Sedan fick jag en del citat som jag inte vidkänner. Men det må vara hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in