2013-12-18, 20:51
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Wass, så löd tipset, ge VB täcknamneet Wass så har du ditt på det torra? Nja, jag tror inte att MB har fått tips av någon om hur man döljer en älskarinna, så angeläget var det nog inte, han älskade ju inte ens AN enligt ett vittnesmål, så vad hade det gjort om allting hade avslöjats för AN? TL säger också att det är MB som äger Sushi & te, hade inte resulterat i nedläggning av firman.

Jo MB var övertygad om att om affären med VB uppdagades skulle det blir nedläggning av företaget.

FUP s 1111:

"Att dom hade haft en sexaffär att nu när jag fått veta det, så läggs företaget ner, skilsmässa och vi säljer huset och så sa han att han." (Ur förhör med AN).
Citera
2013-12-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo MB var övertygad om att om affären med VB uppdagades skulle det blir nedläggning av företaget.

FUP s 1111:

"Att dom hade haft en sexaffär att nu när jag fått veta det, så läggs företaget ner, skilsmässa och vi säljer huset och så sa han att han." (Ur förhör med AN).

Okej det är intressant! Det var uppenbarligen mycket som stod på spel!
Citera
2013-12-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Nja det har ju diskuterats i en evighet om att polisen inte utrett honom ordentligt för att han känner "dom" (fast han måste ju då även vara polare med åklagarna) och de därför inte vill riskera att få bekräftat den hemska sanningen om sin kompis. Och nu har han då också minst en polare som kanske skulle skydda honom genom att inte tala om för polisen att han bett om hjälp att radera messen. Personen skulle alltså vara så nära MB att den tycker den kan bortse från att MB KAN vara en styckmördare. Precis som hans poliskompisar. Och åklagarkompisar. Och hans fru.

Det börjar bara bli lite många som är potentiella försvarare av en styckmördare. Det är ju trots allt så att den absolut största majoriteten människor aldrig någonsin skulle skydda en person som mördar och styckar en ung flicka. Att då så pass många potentiella mördarbeskyddare skulle finnas i kretsen kring MB , och dessutom människor som inte har en kriminell historia, missbrukar droger eller liknande känns lite si så där...

Även om det kanske bara handlar om EN eller ETT FÅTAL som skyddar honom är det EN eller ETT FÅTAL för mycket om du förstår vad jag menar....
Citera
2013-12-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men dom kan ju tipsat honom innan, när frågan bara var hur man "döljer" för sin fru att man har en älskarinna?

Det spelar ingen roll vilka tips han teoretiskt kunde ha fått eller hur duktiga mobiltekniker han känner: IBAS gör en samlad bedömning av HUR raderingen gått till, utifrån deras undersökning av telefonen.

Alla andra teorier kring detta kräver att man hävdar att IBAS bedömning är felaktig.

Vilket då i sin tur förutsätter att antingen:

1. IBAS gör fel på den helt avgörande punkten i rapporten och den där de uttalar sig med en formulering som har juridisk verkan. Det vore en katastrof för dem som bolag om det var så.

2. Även IBAS ingår i konspirationen. Vem vet? Det kanske är MB:s mobilkompis' kompis på IBAS som fejkat ihop bedömningen för att fria MB? (I utbyte mot livslånga gratisleveranser av eld... ursäkta källvatten från Lakaträsk) :-)

3. MBs mobilexpert - som självklart gärna hoppar in och hjälper en styckmördande kompis - är rent jävulusiskt skicklig. Mycket bättre än IBAS (och de underhandskontakter de har inom industrin) och kapabel att få dem att tro att det är en kretslogikinducerad radering som skett (kanske med hjälp av någon hittills - utanför Bodens Kommun - okänd mjukvara?) fast det i själva verket är en vanlig tömning till minneskort och återplantering av vald information.

Det blir liksom bara för mycket. För mig dras linjen här ungefär för RIMLIGT tvivel.
Jag har valt att tro på IBAS bedömning. Resten är logiska slutsatser utifrån det antagandet.
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-18 kl. 21:00.
Citera
2013-12-18, 20:59
Medlem
highfives avatar
Frågan är bara vad det var som gjorde att spaningen upphörde på MB? VET vi orsaken? Upptäckte MB spanarna?
Citera
2013-12-18, 21:02
Medlem
Citat:

FUP s 1111:

Det är vad jag betraktar som ett "hot". Mot AN - det han säger är att du och din dotter kommer att tappa jobbet, du får ställa dig i bostadskö och så får ni ställa er i kö hos arbetsförmedlingen.

AN hade ingen del i företaget.

EDIT. Han överför "skulden" på AN - själv har han ingen del i detta. Problemet ligger hos AN som har vetskapen. Klassiskt.
Senast redigerad av Remark 2013-12-18 kl. 21:05.
Citera
2013-12-18, 21:02
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Nja det har ju diskuterats i en evighet om att polisen inte utrett honom ordentligt för att han känner "dom" (fast han måste ju då även vara polare med åklagarna) och de därför inte vill riskera att få bekräftat den hemska sanningen om sin kompis. Och nu har han då också minst en polare som kanske skulle skydda honom genom att inte tala om för polisen att han bett om hjälp att radera messen. Personen skulle alltså vara så nära MB att den tycker den kan bortse från att MB KAN vara en styckmördare. Precis som hans poliskompisar. Och åklagarkompisar. Och hans fru.

Det börjar bara bli lite många som är potentiella försvarare av en styckmördare. Det är ju trots allt så att den absolut största majoriteten människor aldrig någonsin skulle skydda en person som mördar och styckar en ung flicka. Att då så pass många potentiella mördarbeskyddare skulle finnas i kretsen kring MB , och dessutom människor som inte har en kriminell historia, missbrukar droger eller liknande känns lite si så där...

Jag tror att det bara finns EN enda person av MB´s närstående som vet något. De andra (polisvänner och andra vänner) beskyddar inte MB - det handlar om samma fenomen som för andra mördares nära och kära - de kan inte tro att han som är så snäll skulle kunna vara kapabel att mörda.
Citera
2013-12-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Frågan är bara vad det var som gjorde att spaningen upphörde på MB? VET vi orsaken? Upptäckte MB spanarna?

Jag har svårt att tänka mig att ett span upphör bara för att man är upptäckt.
Citera
2013-12-18, 21:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det spelar ingen roll vilka tips han teoretiskt kunde ha fått eller hur duktiga mobiltekniker han känner: IBAS gör en samlad bedömning av HUR raderingen gått till, utifrån deras undersökning av telefonen.

Alla andra teorier kring detta kräver att man hävdar att IBAS bedömning är felaktig.

1. IBAS gör fel på den helt avgörande punkten i rapporten och den där de uttalar sig med en formulering som har juridisk verkan. Det vore en katastrof för dem som bolag om det var så.

2. Även IBAS ingår i konspirationen. Vem vet? Det kanske är MB:s mobilkompis' kompis på IBAS som fejkat ihop bedömningen för att fria MB? (I utbyte mot livslånga gratisleveranser av eld... ursäkta källvatten från Lakaträsk) :-)

3. MBs mobilexpert - som självklart gärna hoppar in och hjälper en styckmördande kompis - är rent jävulusiskt skicklig. Mycket bättre än IBAS (och de underhandskontakter de har inom industrin) och kapabel att få dem att tro att det är en kretslogikinducerad radering som skett (kanske med hjälp av någon hittills - utanför Bodens Kommun - okänd mjukvara?) fast det i själva verket är en vanlig tömning till minneskort och återplantering av vald information.

Det blir liksom bara för mycket. För mig dras linjen här ungefär för RIMLIGT tvivel.
Jag har valt att tro på IBAS bedömning. Resten är logiska slutsatser utifrån det antagandet.

Grejen är väl som i all annan avancerad kriminalitet att de kriminella ligger ett steg före i den tekniska utvecklingen?
Citera
2013-12-18, 21:05
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun

Nej nu tycker jag du spinner iväg alldeles. Det handlar bara om något så enkelt som att MB fått info om hur man agerar med mobilen så att vissa sms inte skall gå att återskapa.
Visserligen är de på IBAS också bara människor, som kan göra misstag...
Citera
2013-12-18, 21:06
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Men dom kan ju tipsat honom innan, när frågan bara var hur man "döljer" för sin fru att man har en älskarinna?
Men om det handlat om att dölja något för sin fru hade det väl räckt att radera messen eller är AN nån telefonhacker som kan återskapa hans raderade mess menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu var det först den 20/5 som benen hittades. Det är 16 dagar som MB kunde få hjälp med detta. Kanske var skälet att om polisen hittade dessa SMS så skulle det vara besvärande för MB. VBs mobil visste han var ur bruk.
Jo jag förstår att det är så man menar, men om MB bett sin polare "telefonhackern" om hjälp hur man oåterkalleligen raderar mess, och polaren sedan får läsa i media om de totalförsvunna messen och ändå håller käft så skyddar han ju en potentiell mördare, och det var det jag ställde mig frågan om det var rimligt att tro.
Citat:
Mig veterligen har han sysslat med karate i 30 år. Utbildning i övrigt har inte framgått. Tydligen duktig på layout (?) - ospecifikt - men för mig låter det som att han möjligen kan något tillämpningsprogram snarare än förstå själva "hårdvaran".
Du skrev så här
Citat:
Varför skulle MB inte säkert kunna veta att de raderade smsen inte gick att återskapa? Han är tekniskt kunnig så det borde han väl kunna veta/lista ut eller ta reda på relativt enkelt?
Och hur menar du att hans tekniska kunskaper inom karaten påverkar hans kunskaper om vilka mess expertisen kan återskapa och inte? Eller hans kunskap kring layout?
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Även om det kanske bara handlar om EN eller ETT FÅTAL som skyddar honom är det EN eller ETT FÅTAL för mycket om du förstår vad jag menar....
Finns det något som helst belägg för att någon öht skulle skydda honom?
Citat:
Jag tror att det bara finns EN enda person av MB´s närstående som vet något. De andra (polisvänner och andra vänner) beskyddar inte MB - det handlar om samma fenomen som för andra mördares nära och kära - de kan inte tro att han som är så snäll skulle kunna vara kapabel att mörda.
Okej så DU tror inte att han har polisvänner som valt att inte utreda honom riktigt för att skydda honom då? Men du tror att det finns EN person som väljer att skydda en styckmördare. Vem tror du den personen är?
Citera
2013-12-18, 21:07
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Jag har svårt att tänka mig att ett span upphör bara för att man är upptäckt.
Varför upphörde spaningen om det beror på något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in