2013-12-18, 20:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Missar jag något nu, för AN jobbar ju väl också med dem..?
Okej, jag kanske misstar mig igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Riktig iakttagelse. Min slutsats när jag grävde i detta med de "saknade SMS:en" var att MB, vid de inledande förhören, var väldigt vag om innehållet i SMS:en, eller att han ens fått särskilt många SMS. Senare, när de första samtalslistorna kommit (=tusentals SMS MB/VB) och hans FB-dialoger med henne också är kända (dvs det finns inget att "rädda" inför AN längre, allt kan komma att komma upp i rättegången, särskilt om han fortsätter slingra sig) och hans telefon är hos forensikerna, då börjar han bli redo att korrigera sin berättelse. Då visar det sig att han visst har läst och t o m har en minnesbild av vad som stod i SMS:en ("Svara!", "Svara!!", "Han/hon är ju helt knäpp" - MB tror att det rör sig om mamman som är knäpp).

Av skäl som jag redovisat i detalj tidigare och därför inte orkar gå in på igen, är det därför inte rimligt att tvivla på MBs utsaga om SMS:en i det här läget. Det är därför också värt att tro att SMS:en inte innehållit någon konversation om hemliga möten, taxiupphämtningar etc.

En teori - som jag funderat över, men som inte kan bli mer än spekulationer - är att ett av de sista SMS:en faktiskt uttryckligen handlade om VBs mamma, men skickades av KJ! Detta som "damage control" efter att ha läst hennes tidigare SMS (i samband med 112-knappningen). Genom att skriva t ex "Det är min mamma. Hon är helt knäpp! Jag blir galen!" skulle KJ kunna ta udden av tidigare upprörda SMS och återkommande krav på att MB ska svara. Men det här sista är som sagt ren spekulation.

Kanske bäst att upprepa två ytterligare slutsatser som går att dra utifrån detta med de "saknade SMS:en":

1. VB/KJ:s SMS från dagen finns återskapade och visar att de gjort upp om att han ska hämta henne och de sedan gemensamt ska åka till lgh. Mastningarna bekräftar detta. VBs mobil är - när SMS:en skickas till MB - mastad till området där KJ:s bostad ligger. MB:s är mastad till restaurangen. Om inte allt - men åtminstone VÄLDIGT MYCKET- talar alltså för att VB är hos KJ och MB på annan plats. (vilket man annars rent logiskt skulle kunnat konstatera av det faktum att VB skickar mess till MB, medan SMS-trafiken med KJ avslutas i och med att han hämtar upp henne och deras telefoner börjar följas åt. Vilket de gör tills VBs mobil definitivt slocknar)

2. Omständigheterna kring MBs telefon (han kan inte säkert veta om raderade SMS kan återskapas av expertis, men har den ändå kvar) säger oss också att det är OSANNOLIKT att MB och VB i förväg skulle gjort upp om ett möte senare på kvällen. Isåfall borde de "saknade SMS:en" berört detta möte, och då skulle vi kunnat säga bye, bye till MBs telefon. Det känns OSANNOLIKT att man först gör upp om ett möte som kräver en hel del timing (taxi ska komma förbi, KJ ska sägas hejdå till, det ska traskas längs vägar etc) UTAN att de SMS som skickas den tid då det tänkta mötet närmar sig skulle ha omnämnt detta. Men det gjorde de med största sannolikt inte, eftersom MBs telefon kunde beslagtas i hans ägo. Hade sådant innehåll någonsin funnits i telefonen, hade han - om han var GM- aldrig vågat behålla den (SÄRSKILT inte om han har någon superdupermobiltekniker till kompis att fråga om råd. Men nu vet vi ju att någon sådan inte mixtrat med telefonens minne)
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-18 kl. 20:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
HUR vet du att hon LJUGER? Har du kontrollerat med resturangen när dom stängde???? Dvs faktainsamling innan man SKRIKER i tråden....

Exakt vilken tid restaurangen stänger tycks vara flexibelt (beroende på bokningar) - åtminstone enligt uppgift jag nyss fick. Om det också gällde den aktuella tiden vet jag inte. Men verkar rimligt.

AN har själv (FUP) uppgett hemresan till ca 21.30 - taxikvitton motsäger (FUP) detta.
Citera
2013-12-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, haha, hade för mig 20:30, orkade faktiskt inte leta upp det, drog till med 21:30. Ännu värre i så fall, vilken jäkla restaurang stänger vid 20:30-21 en lördagskväll, inte ens pizzeriorna gör så. Ja, jag tror också att hon ljuger om anledningen till att de åkte hem vid den tiden.

Instämmer. Vet någon vad paret? som de var ute med den där kvällen heter?
Senast redigerad av giveawayyourlove 2013-12-18 kl. 20:16.
Citera
2013-12-18, 20:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tror att de blev osams. MB åkte antagligen hem själv med taxin. Kanske beroende på dessa SMS, kanske inte.

Skulle inte förvåna mig, AN visste ju inte ens vilken väg taxin körde hem till Sävast trots att hon bara drack två öl på restaurangen.

Eller så var hon väldigt upprörd över någonting så att hon var i sin egen bubbla hela vägen hem.
Citera
2013-12-18, 20:15
Medlem
Citat:
Kanske bäst att upprepa två ytterligare slutsatser som går att dra utifrån detta med de "saknade SMS:en":

1. VB/KJ:s SMS från dagen finns återskapade och visar att de gjort upp om att han ska hämta henne och de sedan gemensamt ska åka till lgh. Mastningarna bekräftar detta. VBs mobil är - när SMS:en skickas till MB - mastad till området där KJ:s bostad ligger. MB:s är mastad till restaurangen. Om inte allt - men åtminstone VÄLDIGT MYCKET- talar alltså för att VB är hos KJ och MB på annan plats. (vilket man annars rent logiskt skulle kunnat konstatera av det faktum att VB skickar mess till MB, medan SMS-trafiken med KJ avslutas i och med att han hämtar upp henne och deras telefoner börjar följas åt. Vilket de gör tills VBs mobil definitivt slocknar)

2. Omständigheterna kring MBs telefon (han kan inte säkert veta om raderade SMS kan återskapas av expertis, men har den ändå kvar) säger oss också att det är OSANNOLIKT att MB och VB i förväg skulle gjort upp om ett möte senare på kvällen. Isåfall borde de "saknade SMS:en" berört detta möte, och då skulle vi kunnat säga bye, bye till MBs telefon. Det känns OSANNOLIKT att man först gör upp om ett möte som kräver en hel del timing (taxi ska komma förbi, KJ ska sägas hejdå till, det ska traskas längs vägar etc) UTAN att de SMS som skickas den tid då det tänkta mötet närmar sig skulle ha omnämnt detta. Men det gjorde de med största sannolikt inte, eftersom MBs telefon kunde beslagtas i hans ägo. Hade sådant innehåll någonsinfunnits i telefonen, hade han aldrig vågat behålla den (SÄRSKILT inte om han har någon superdupermobiltekniker till kompis att fråga om råd. Men nu vet vi ju att någon sådan inte mixtrat med telefonens minne)

Håller inte alls med dig här överhuvudtaget:

Varför skulle MB inte säkert kunna veta att de raderade smsen inte gick att återskapa? Han är tekniskt kunnig så det borde han väl kunna veta/lista ut eller ta reda på relativt enkelt?

Det finns riskbenägna individer......

+ det krävs inte så mycket timing för att mötas upp på det sättet? de kan bara ha bestämt en tid!
Citera
2013-12-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Håller inte allt med dig här:

Varför skulle MB inte säkert kunna veta att de raderade smsen inte gick att återskapa? Han är tekniskt kunnig så det borde han väl kunna veta/lista ut eller ta reda på relativt enkelt?

Det finns riskbenägna individer......

+ det krävs väl inte så mycket timing för att mötas upp på det sättet?

Det orkar jag bara inte redogöra för igen. Sök på mina inlägg bakåt i tråden och återkom sedan.

När det gäller den andra frågan säger jag att det känns väldigt osannolikt. Tänk dig in i situationen. De är båda i samvaro med någon annan - KJ resp AN - som inget ska få veta. Det gör att man kan behöva improvisera någon kvart hit eller dit för att få ihop det. Varför skulle man inte bekräfta med SMS? När man nu ändå SMSar varandra?
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-18 kl. 20:24.
Citera
2013-12-18, 20:18
Medlem
Citat:
Det orkar jag bara inte redogöra för igen. Sök på mina inlägg bakåt i tråden och återkom sedan.

jag har läst de i samband med att du skrev de och jag har tagit de till mig men står fast vid min ståndpunkt i den här frågan!
Citera
2013-12-18, 20:18
Moderator
OYs avatar
FUP förhör med TL

Jag vet vem den mördade kvinnan är. Jag har aldrig pratat med henne. Genom Facebook har
jag fått vetskap om att hon hade eller haft ett förhållande med Kri*topher. Det här visste jag
innan hon mördades.

Ingen kan inbilla mig att inte MB också visste detta efter debaclet med att någon kontaktade AN via Facebook.
Citera
2013-12-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
jag har läst de i samband med att du skrev de och jag har tagit de till mig men står fast vid min ståndpunkt i den här frågan!

Då innebär det att du ifrågasätter IBAS undersökning av telefonen?

Resten är ren logik (men jag vet, det är en bristvara här ibland...) och domstolens krav på RIMLIGT tvivel
Citera
2013-12-18, 20:28
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Då innebär det att du ifrågasätter IBAS undersökning av telefonen?
Resten är ren logik (men jag vet, det är en bristvara här ibland...) och domstolens krav på RIMLIGT tvivel
Nu är det ju som så, hur osannolikt det än låter, att MB har ett par ytterst nära vänner som jobbar med avancerad IT/mobiltelefoni. En av dessa vänner (som för övrigt skriver i tråden) jobbar med i princip samma saker som IBAS. (Detta är inga spekulationer utan hundraprocentigt säkert).

Skulle inte förvåna mig om MB rådfrågat någon av dem hur man raderar sms permanent. Kanske hade MB anförtrott sig angående älskarinnan och sin oro över att det hela skulle uppdagas för AN.
Senast redigerad av ME077 2013-12-18 kl. 20:32.
Citera
2013-12-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu är det ju som så, hur osannolikt det än låter, att MB har ett par ytterst nära vänner som jobbar med avancerad IT/mobiltelefoni. En av dessa vänner (som för övrigt skriver i tråden) jobbar med i princip samma saker som IBAS. (Detta är inga spekulationer utan hundraprocentigt säkert).

Och då skulle han - om han hade samma kompetens - förmodligen gjort samma bedömning av hur raderingen skett som IBAS gjort. Dvs på ett sätt som inte kan påverkas eller startas av användaren. (Men det här har vi gått igenom grundligt tidigare. Läs tillbaka i tråden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in