2013-12-14, 15:12
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kark
Historiskt infaller börskrascher med 5-7 års mellanrum. Vi närmar hos 6 år sedan senaste kraschen, så mitt råd är att vänta och sedan fynda aktier när banker faller som ett korthus och alla paniksäljer. Det vill säga om inte tredje världskriget bryter ut, men då är ju ändå alla bets off the table

Krascherna brukar inledas när räntan är skyhög. Således har räntorna peakat med 5-7 års mellanrum.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Federal_Funds_Rate_1954_thru_2009_effective.s vg

T.ex. kraschen senast låg FEDs ränta över 5%. Men hur ligger landet nu?
Är FED och riksbanken påväg mot höga nivåer igen? Knappast. Tvärtom är de snarare påväg ner, så att snacka cykler och hur det var förr i tiden ger tyvär väldigt dåliga råd i nuvarande situation.

Min personliga känsla är att det faktiskt ser rätt bra ut inför 2014. Kronan har t.ex. devalverats, vilket med viss eftersläpning brukar ge rätt bra fart.
Citera
2013-12-14, 18:01
Medlem
Karks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Krascherna brukar inledas när räntan är skyhög. Således har räntorna peakat med 5-7 års mellanrum.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Federal_Funds_Rate_1954_thru_2009_effective.s vg

T.ex. kraschen senast låg FEDs ränta över 5%. Men hur ligger landet nu?
Är FED och riksbanken påväg mot höga nivåer igen? Knappast. Tvärtom är de snarare påväg ner, så att snacka cykler och hur det var förr i tiden ger tyvär väldigt dåliga råd i nuvarande situation.

Min personliga känsla är att det faktiskt ser rätt bra ut inför 2014. Kronan har t.ex. devalverats, vilket med viss eftersläpning brukar ge rätt bra fart.

Den som lever får se!

http://www.zerohedge.com/news/2013-12-13/faber-rogers-dent-maloney-stockman-%E2%80%93-what-do-they-say-coming-2014
Citera
2013-12-14, 20:03
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kark
Den som lever får se!

http://www.zerohedge.com/news/2013-12-13/faber-rogers-dent-maloney-stockman-%E2%80%93-what-do-they-say-coming-2014

Det där är bara personliga åsikter av det sämre slaget, noga utvalda av en sajt som gjort cynism till sitt varumärke. Jim Rogers t.ex.

2012
"Legendary investor and commodities expert Jim Rogers doesn’t exactly have sunny predictions for the next few years. Jim Rogers: 'Be Very Worried' " men samtidigt "Jim Rogers Thinks Stocks Will Go Up in 2012"

Jätteseriöst.

2013
"If legendary investor Jim Rogers is right, not only is Recession 2013 unavoidable, it's going to be a doozy."

Förutom att marknaden skulle krascha 2013, enligt Jim Rogers, så skulle Guld öka kraftigt. vad händer? Precis tvärom vad han sade.

Faktum är att mannen ifråga har en ganska omfattande track reckord av att ha helt fel.
Citera
2013-12-15, 13:34
Medlem
927s avatar
är du 23 så lär du ju behöva stålar vartefter så du kanske inte bör chansa? börsen kan ju gå ner lika lätt som den går upp.
kolla fondernas rating, jag skulle inte placera i nån fond som har lägre betyg än 3. kolla även avgift.

är inte så insatt i fonder längre men jag gillar amfs fonder. nu har jag tjänste och allmän pension i deras balansfond (tidigare bland och sverige fond, båda har betyg 5 och avgift på 0,4). var jag typ 30 och skulle spara länge så skulle välja högre risk. antingen nån indexfond sverige eller amf sverigefond
Senast redigerad av 927 2013-12-15 kl. 13:39.
Citera
2013-12-17, 23:28
Medlem
Investera i det som avkastar bäst över tiden. Så den rätta fråga skulle vara, vad avkastar bäst över tiden.
Citera
2013-12-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rushhour
Investera i det som avkastar bäst över tiden. Så den rätta fråga skulle vara, vad avkastar bäst över tiden.

Aktiemarknaden helt klart. Anledningen att investera i aktiemarknaden är mycket enkel. Tror du på att ekonomin kommer växa, att vi kan hitta nya energikällor, att vi kan utveckla nya produkter och tekniker?
Kort sagt: Tror du på att mänsklighetens driv att utvecklas kommer fortsätta? Om svaret på den frågan är ja så ska du investera i aktier. Köper du fina bolag som utvecklas och skapar värden över tid så kommer du bli rik med tiden.

Om svaret på frågan är nej så är vi alla ( i brist på bättre uttryck) körda oavsett. Den som inte investerar i aktier tar en större risk på lång sikt än den som gör det.

Vänligen Himmelsblått
Citera
2013-12-18, 16:35
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Aktiemarknaden helt klart. Anledningen att investera i aktiemarknaden är mycket enkel. Tror du på att ekonomin kommer växa, att vi kan hitta nya energikällor, att vi kan utveckla nya produkter och tekniker?
Kort sagt: Tror du på att mänsklighetens driv att utvecklas kommer fortsätta? Om svaret på den frågan är ja så ska du investera i aktier. Köper du fina bolag som utvecklas och skapar värden över tid så kommer du bli rik med tiden.

Om svaret på frågan är nej så är vi alla ( i brist på bättre uttryck) körda oavsett. Den som inte investerar i aktier tar en större risk på lång sikt än den som gör det.

Vänligen Himmelsblått
Njae, att pricka "fina bolag" som amatör (eller som proffs även) är OTROLIGT svårt. Skulle råda TS att hålla sig till jävligt billiga indexfonder och ETF:s, t.ex. Avanza Zero/Vanguard/Splitan aktiefond.

Helst mellan 0.0-0.3% årlig förvaltningskostnad, diversifierat innehav (Vanguard har nog de mest diversa portföljerna du hittar) och investerande på lång sikt. DET gör dig rik.
Citera
2013-12-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Njae, att pricka "fina bolag" som amatör (eller som proffs även) är OTROLIGT svårt. Skulle råda TS att hålla sig till jävligt billiga indexfonder och ETF:s, t.ex. Avanza Zero/Vanguard/Splitan aktiefond.

Helst mellan 0.0-0.3% årlig förvaltningskostnad, diversifierat innehav (Vanguard har nog de mest diversa portföljerna du hittar) och investerande på lång sikt. DET gör dig rik.

Absolut är det så. Man får inte krydda med lite investmentbolag också?. Indexfonder och ETF:s är det bästa för majoriteten av småsparare. Jag menar dock att ett regelbundet sparande i bra large cap bolag också är ett bra komplement i en portfölj. Var köper jag Vanguard förresten?

Mina föräldrar har en dyr aktivt förvaltad fond från en av storbankerna som kostar 1,2% om året. Norman beloppet låg på ca 9000. Jämför det med Avanza Zero som väl borde ligga närmre noll i detta belopp även om den fonden så klart också kostar att ha i drift. Tyvärr sparar många i dyra aktivt förvaltade fonder som inte ens slår sitt jämförelseindex.

/Himmelsblått
Citera
2013-12-18, 20:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Var köper jag Vanguard förresten?
Vanguards fonder kan bara köpas som ETF i Sverige.

Denna: https://www.avanza.se/borshandlade-fonder/om-fonden.html/232136/vanguard-total-stock-market-index-fund-etf
Citat:
Jämför det med Avanza Zero som väl borde ligga närmre noll i detta belopp även om den fonden så klart också kostar att ha i drift.
Normanbeloppet är 0 kronor för Avanza Zero, Avanza täcker kostnaden på annat sätt.
Citera
2013-12-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Normanbeloppet är 0 kronor för Avanza Zero, Avanza täcker kostnaden på annat sätt.

Avanza Zero är marknadsföring och lockar nog mycket kunder. Väldigt smart av Avanza får jag lov att säga
Citera
2013-12-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Det bästa tipset man kan ge en nybörjare tycker jag är att testa lite själv. Börja med att köpa några aktier du är intresserad av.. skapa dig en egen bild om hur de aktierna du är intresserad av går och om det finns en potentiell uppgång osv..

Sidor du kan använda dig av för att söka efter information om aktier..

Det är också relativt viktigt att du förstår "Nyckeltalen" som företagen redovisar i kvartalsrapporter...

Lite information för att du ska kunna börja analysera...

Skulle bara vilja lägga till en sak som jag tycker är väldigt viktig...!

När du börjar köpa aktier tycker jag att du borde hålla dig enbart till Large cap listan och se till att de aktierna du köper genererar vinst samt delar ut lite av vinsten.. dvs..

Om bolaget är tillräckligt stort för Large cap samt genererar vinst och delar även ut lite av vinsten då är det egentligen fritt fram att köpa de bolagen du tycker är intressanta... på så vis kommer du garanterat inte förlora mycket pengar på dina första affärer och det är viktigt för moralen om man ska fortsätta med aktiehandel... Sedan när du känner att du förstår hur det fungerar och att inga pengar kommer enkelt genom att bara satsa på ett random small cap bolag och sedan dagen efter gå ut med 40 % vinst..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in