2013-12-11, 13:16
Medlem
Du kan krydda med nanocapbolag som ex Kilimanjaro Gold.
Citera
2013-12-11, 13:50
Medlem
Karks avatar
Historiskt infaller börskrascher med 5-7 års mellanrum. Vi närmar hos 6 år sedan senaste kraschen, så mitt råd är att vänta och sedan fynda aktier när banker faller som ett korthus och alla paniksäljer. Det vill säga om inte tredje världskriget bryter ut, men då är ju ändå alla bets off the table
Senast redigerad av Kark 2013-12-11 kl. 13:55.
Citera
2013-12-11, 13:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kark
Historiskt infaller börskrascher med 4-6 års mellanrum. Vi närmar hos 6 år sedan senaste kraschen, så mitt råd är att vänta och sedan fynda aktier när banker faller som ett korthus och alla paniksäljer. Det vill säga om inte tredje världskriget bryter ut, men då är ju ändå alla bets off the table

Det kan absolut vara bra. Det är bra att följa superinvesterarna som kan vänta i flera år på rätt tillfälle. Nu är börsen värderad en bit över snittet så visst kan det stämma att det kan komma en rekyl nedåt. Det kommer alltid när alla investerare glömt bort hur det är att vara aktiespekulant i en bearmarket.
Citera
2013-12-12, 12:29
Medlem
Du vaknar på måndag morgon och världens börser har alla fallit enormt. Vad gör du? Säljer du panikartat?
Det är superviktigt att de 50k du ska spara verkligen är långsiktigt sparande. Har du råd att se din portfölj gå ner 50% utan att du måste sälja för att täcka dina levnadskostnader? Innan du börjar tänka på att sätta in pengar på börsen så måste du vara brutalt ärlig mot dig själv och fråga dig själv hur mycket du har råd att sätta in.

I övrigt så rekommenderar jag indexfonder eller om du är ute efter direktägande i aktier så kör på Investmentbolagen eller i övrigt stora stabila bolag. Jaga inte förhoppningsbolagen. Det viktigaste för en nybörjare är att se till att inte förlora pengar genom vild spekulering.

Vänligen Himmelsblått
Senast redigerad av Himmelsblått 2013-12-12 kl. 12:32.
Citera
2013-12-12, 12:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Historiskt infaller börskrascher med 5-7 års mellanrum. Vi närmar hos 6 år sedan senaste kraschen
Såvida det inte bara var 2,5 år sedan senaste kraschen.
Citera
2013-12-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Du vaknar på måndag morgon och världens börser har alla fallit enormt. Vad gör du? Säljer du panikartat?
Det är superviktigt att de 50k du ska spara verkligen är långsiktigt sparande. Har du råd att se din portfölj gå ner 50% utan att du måste sälja för att täcka dina levnadskostnader? Innan du börjar tänka på att sätta in pengar på börsen så måste du vara brutalt ärlig mot dig själv och fråga dig själv hur mycket du har råd att sätta in.

I övrigt så rekommenderar jag indexfonder eller om du är ute efter direktägande i aktier så kör på Investmentbolagen eller i övrigt stora stabila bolag. Jaga inte förhoppningsbolagen. Det viktigaste för en nybörjare är att se till att inte förlora pengar genom vild spekulering.

Vänligen Himmelsblått
Investmentbolag kommer upp gång på gång. Kan ni ge något förslag på sådana så man kan kolla närmare? Inte främst för att jag ska lägga pengar, men vill försöka bilda mig en uppfattning om hur dom ser ut och vad det handlar om.
Citera
2013-12-12, 20:02
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkri-1990
Investmentbolag kommer upp gång på gång. Kan ni ge något förslag på sådana så man kan kolla närmare? Inte främst för att jag ska lägga pengar, men vill försöka bilda mig en uppfattning om hur dom ser ut och vad det handlar om.

Investor, industrivärden, kinnevik, ratos är exempel på svenska investmentbolag. Berkshire hathaway är ett amerikanskt investmentbolag.
Citera
2013-12-12, 20:28
Medlem
Karks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Såvida det inte bara var 2,5 år sedan senaste kraschen.

Det var ju en walk in the park Jag pratar världen är på väg att gå under krasch. Exempelvis USA och Israel bombar Iran. Kina och Ryssland överger dollar som reserv. Räntor stiger snabbt banker kollapsar. Alltså en krasch som får it-bubblan att framstå som en fjärt i motvind.
Senast redigerad av Kark 2013-12-12 kl. 20:31.
Citera
2013-12-12, 22:06
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Det var ju en walk in the park Jag pratar världen är på väg att gå under krasch. Exempelvis USA och Israel bombar Iran. Kina och Ryssland överger dollar som reserv. Räntor stiger snabbt banker kollapsar. Alltså en krasch som får it-bubblan att framstå som en fjärt i motvind.

Menar du att sådana krascher har skett med 5-7 års mellanrum? Har snarare hört att sådana krascher sker med 100 års mellanrum.
Citera
2013-12-12, 22:38
Medlem
Karks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Menar du att sådana krascher har skett med 5-7 års mellanrum? Har snarare hört att sådana krascher sker med 100 års mellanrum.

Nej krascher sker med 5-7 års mellanrum, men nästa kommer att bli episk. Jag har redan börjat att bygga bombshelter
Senast redigerad av Kark 2013-12-12 kl. 22:41.
Citera
2013-12-13, 01:43
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Nej krascher sker med 5-7 års mellanrum, men nästa kommer att bli episk. Jag har redan börjat att bygga bombshelter

Alltså, end of the world-kracher sker väl knappast med 5-7 års mellanrum. I sådana fall får du gärna hänvisa till vilka krascher som du menar. Vad jag vet är det väldigt ovanligt med krascher som har så pass förödande effekt att det tar flera år för marknaden att återhämta sig igen, aka the Big Ugly Event.
Citera
2013-12-13, 12:26
Medlem
Karks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Alltså, end of the world-kracher sker väl knappast med 5-7 års mellanrum. I sådana fall får du gärna hänvisa till vilka krascher som du menar. Vad jag vet är det väldigt ovanligt med krascher som har så pass förödande effekt att det tar flera år för marknaden att återhämta sig igen, aka the Big Ugly Event.

Nej, skulle så varit fallet hade vi inte kunnat haft denna diskussion just nu eftersom världen per definition hade varit lava och aska. Det jag säger är att nästa krasch kan bli episk på grund av att systemriskerna är de samma som 2007 upplåst x 100.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in