2013-12-18, 19:41
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Mobilen är inte ovidkommande.

Och jag hoppas HR hörsammar rättegångsbalken, inte HD.
Hörsammar rättegångsbalken? Vad tro du att HR baserar sina prövningar på annars?

Så om de dömer FS då har de inte hörsammat rättegångsbalken? Bara för att man hängt på en fb-tråd i ett par år gör en näpperligen inte kvalificerad att uttala sig om lagen. Uppenbarligen finns det lite brister i en del av det juridiska kunskaperna om man tillåter någon att begå ett brott för att man är så jävla ivrig efter att få se material som man inte har rätt till. Domarna i HR har åtminstånde 6-årig utbildning och många antal år som domare i längre rätter innan de får sätta sin fot i HR motför vissas drygt ett par år hängande på en flashbacktråd

PS: kolla upp lite tillämpning av lagar
Citera
2013-12-18, 19:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om det vore sant skulle inga mördare kunna fällas, om inte BOs mobil undersökts. Eller ve och fasa, vad händer om inte BO har någon mobil, då kan inte BOs sista tid i livet kartläggas. Vad gjorde polisen innan mobilernas tid??

Denna mobil är en detalj, och en ovidkommande sådan. Allt pekar mot FS, det har det gjort från dag 1. Spiken i kistan kom när marina hittades. Därför beviljade HD resning.
Detta är inte sant. Om Marina inte hade haft en tredje mobil hade situationen varit lättare för åklageriet, även om det inte hjälpte 2011. Men nu finns det en tredje mobil, och den är inte kartlagd. Därför finns det anledning att misstänka att Marina använt den för att kontakta en alternativ GM, och det ökar också trovärdigheten beträffande mötet på Svartedalsvägen.
Citera
2013-12-18, 19:43
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om det vore sant skulle inga mördare kunna fällas, om inte BOs mobil undersökts. Eller ve och fasa, vad händer om inte BO har någon mobil, då kan inte BOs sista tid i livet kartläggas. Vad gjorde polisen innan mobilernas tid??

Denna mobil är en detalj, och en ovidkommande sådan. Allt pekar mot FS, det har det gjort från dag 1. Spiken i kistan kom när marina hittades. Därför beviljade HD resning.
I det här fallet vet man att M desperat satt och chatta med män som hon bjöd hem och hon kan ju ha samtalat eller sms någon av männen också under sin sista tid.

Polis har inte gått till botten med en mobil som M ägde och det öppnar upp till nya frågetecken om M även haft kontakt med mobilen.

Jag föredrar ett rättssäkert samhälle än Texasmentalitet.
Citera
2013-12-18, 19:44
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men nu hade inte Marina plats för två kort i sin mobil.
Nä, och därför är det är det ännu mer otroligt att hon skulle ha 3 aktiva telefoner!
Citera
2013-12-18, 19:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hörsammar rättegångsbalken? Vad tro du att HR baserar sina prövningar på annars?

Så om de dömer FS då har de inte hörsammat rättegångsbalken? Bara för att man hängt på en fb-tråd i ett par år gör en näpperligen inte kvalificerad att uttala sig om lagen. Uppenbarligen finns det lite brister i en del av det juridiska kunskaperna om man tillåter någon att begå ett brott för att man är så jävla ivrig efter att få se material som man inte har rätt till. Domarna i HR har åtminstånde 6-årig utbildning och många antal år som domare i längre rätter innan de får sätta sin fot i HR motför vissas drygt ett par år hängande på en flashbacktråd

PS: kolla upp lite tillämpning av lagar
Jag tror HR baserar sina prövningar på rättegångsbalken, och hoppas HR gör detsamma och gör en oberoende prövning utan att lyssna på vad HD säger.

Om det är den tid man har hängt på Flashback som avgör om man kan uttala sig om lagen, så har jag hängt på FB lite längre än du.

Vem har tillåtit någon att begå brott?
Citera
2013-12-18, 19:46
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
I resningsbeslutet skriver HD:

Däremot visar man tydlig osäkerhet angående bevisningen för mord.

8 Juli var det väl knappast?...ska du citera är det väl bra om du inte redigerar dem...
Citera
2013-12-18, 19:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Nä, och därför är det är det ännu mer otroligt att hon skulle ha 3 aktiva telefoner!
Men hon hade ju det. Privatmobilen och jobbmobilen är dokumenterade, och firmamobilen registrerades inte 1 april för att ligga i en byrålåda. Om man inte har plats för två SIM i mobilen får man lov att bära med sig två mobiler.

Nu hade Marina semester och lämnade sannolikt jobbmobilen hemma. Då var det inget problem alls att bära med sig privat- och firmamobilen.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-18 kl. 19:57.
Citera
2013-12-18, 19:50
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förhör med Svensson, Leif Fredrik; 2011-03-31 09:16 diarienr: 1400-K126753-10
sid 1040

… jag påstår att dina madrasser är ditlagda i efterhand, efterhand efter det att Marina
har försvunnit eller kanske till och med har blivit mördad i sängen.
Inte en aning.
Var finns då originalmadrasserna?
Inte en aning.
Du kan inte hjälpa mig med det?
Nej för jag vet inte.
Hur kan dom bara försvinna?
Inte en aning.

Tycker du det är tokigt som jag resonerar att madrasserna är bort … att Marina har
blivit mördad i den sängen det är blod i huvudändan det är inte ordinarie madrass dom
är borta. Det är bäddat på ett annorlunda sätt som det brukar vara normalt sett, och
det är jättemycket blod.
Jag vet inte, jag har inte en aning.
Det är besvärliga frågor Fredrik …
… ja men jag vet inte.
Ja men är du osk …
… och jag spekulerar inte.
… är du oskyldig så måste du väl ha en förklaring för mig …
… det måste jag väl fan inte alls …
… det måste du …
… nu är du dum i huvudet om jag inte vet någonting så måste jag väl fan inte ha någon
förklaring, nu får du skärpa dig vet du.

Ja men det är så lätt för dig och sitta jag vet inte, jag vet inte på besvärliga…
… det är inte lätt för mig
… frågor … hade jag …
… det här är fan inte lätt för mig det är nog fan så mycket lättare för dig ska du se.
Nej det är inte.
Det är någon jag brydde mig om som är borta.
Ja
Ja så kom fan inte så säg att det är lätt för mig, för då bryter vi nu och då får du aldrig mer
prata med mig så jävla enkelt är det.

Okej
Ja
Tycker du det …
… så kom int …
… gör din situation bättre?
… kom
… om du är oskyldig inte prata med mig förhörsledare …
… nej men det finns väl andra förhörsledare som är bättre än dig i såna fall som vet hur man
beter sig mot folk.
Det är möjligt men, men det är inte någon som kan ärendet lika bra som jag.
Nehej det är väl inte mitt problem.

Nej
Jag spekulerar inte punkt liksom, svårare än så är det inte.
Jag visar nu bild nummer 13, nu känner du igen dig lite Fredrik här va? Det är
blodbesudlingen …
… ja
… ja, här lite pilar här det är inte helt lätt och se, pilarna är inte så svåra och se.
Nej
Men, men här är alltså här har du blodbesudlingen …
… javisst
… här om man tittar det syns bättre på en, på en dvd eller på en skiva än det här …
… ja
… men om du tittar riktigt noga så det linjära dragningar här va från blodet och utåt
alltså är det alltså linjära dragningar i dom här där pilarna på pilarnas spets så ligger
det med alltså.
Okej
Ja
Eh … ja
Och det innebär för mig som kriminalpolis och förhörsledare att det har legat en annan
madrass eftersom inte din är blodig så har det legat en annan madrass där och sedan
har den madrassen dragits ut ner på golvet.
Okej, inget som jag har en aning om så jag vet inte, inte en aning.

Nej, förstår advokaten det hela det resonemanget att det är alltså linjära dragningar …
… jag förstår vad du menar
… ut på kanten
… och det knyter an till att det ska finnas andra bäddmadrasser
…ja
… som då är blodbesudlade.
.. ja och dom bäddmadrasserna påstår vi är borta originalmadrasserna. Vi har i alla
fall inte hittat dom.
(tystnad)...

Karljäveln har ju för fan inte en aning om ett skit.
Bättre får han nog allt göra ifrån sig framöver annars är det klippt.
Spelar i och för sig ingen roll hur han än väljer att agera, han är rökt och kokt och stekt ändå.
Där gör han ju bort sig så det står härliga till! I en säng han legat i i ett hus han bor i och han har inte en aning om hur det brukar se ut!
Citera
2013-12-18, 19:55
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
8 Juli var det väl knappast?...ska du citera är det väl bra om du inte redigerar dem...
Det har du fullkomligt rätt i.
Jag ber om ursäkt, och har rättat enligt nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
I resningsbeslutet skriver HD:
Citat:
32.

På grund av det anförda är det sannolikt att hovrätten, om den nya bevisningen hade förebringats under rättegången, hade funnit det ställt utom rimligt tvivel,

dels att MJ var död redan före kvällen den 28 juli,

dels
– som en följd härav – att det var FS som undanskaffade MJs kropp och även i övrigt företog åtgärder i syfte att dölja att hon dog i sin säng av ett pistolskott.

Däremot visar man tydlig osäkerhet angående bevisningen för mord.
Citera
2013-12-18, 19:59
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I det här fallet vet man att M desperat satt och chatta med män som hon bjöd hem och hon kan ju ha samtalat eller sms någon av männen också under sin sista tid.

Polis har inte gått till botten med en mobil som M ägde och det öppnar upp till nya frågetecken om M även haft kontakt med mobilen.

Dock ett sådant rättssäkert samhälle där person som du har rätt att få ut alla sorters dokument, för annars var det väl inte rättssäkert eller hur var det du formulerade det?

För mig låter det oerhört osäkert och oseriöst.

Vidare satt inte M desperat och bjöd hem vem som helst, det är inget annat än förtal men det är väl helt ok i ditt "rättssäkra" samhälle.
Citera
2013-12-18, 20:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Tillförlitlig källhänvisning på att hon var "desperat".

Jag vill också ha ett rättssäkert samhälle. Men i det ska det råda ett visst mått av sunt förnuft
och inte krav på överbevisning in absurdum som är något som kunnat iakttas mer än en gång
under senare år i svenska domstolar.
Citera
2013-12-18, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
HD va av en annan uppfattning och det betyder att både Tingsrätten och Hovrätten hade fel.
Fel så det skriker om det, och det ska väl finnas en någorlunda hänvisning vad en domstol kan begära och inte begära. Beviskrav över det normala är inte att föredra och ska inte heller göras. Så för 10 år sedan hade Fredrik fällts redan i Tingsrätten inget annat. Nu har HD visat var skåpet ska stå och då är det för dom små att dansa efter deras beslut. Det duger med den bevisningen som finns i och med Marinas kropp ingenting annat.

Jag blir lite rädd för okunnigheten om rättssystemet i tråden.
TR och HR har väl för fan inte begått ett enda jävla misstag, deras domar är allt genom helt korrekta bedömningar i total enighet. HD kritiserar inte domarna, belägg det.

HD vill pröva nya bevis. Paketet, LJ etc. Vi får se om det kan bringa klarhet, jag är minst sagt tveksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in