2013-12-18, 18:57
Medlem
maskrooss avatar
Hur tänker man egentligen om man som förhörsledare säger:

"är du oskyldig så måste du väl ha en förklaring för mig …"
Citera
2013-12-18, 18:58
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Tyvärr så tror jag att HD indirekt påverkar HRs dom i skuldfrågan. Hur mycket får vi se.
Det skulle vara intressant att se hur HR resonerar kring åklagarens tidsschema där L.J säger sig ha sett "FS" vid rastplatsen med Ms kropp i bilen, samtidigt som hon chattade i datorn med män.
Citera
2013-12-18, 18:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det fetade: Var hon inte bara bortrest enligt FS?
Ja, exakt.
Där noterade du verkligen något väsentligt.
Där avslöjar han sig ju helt enkelt.
Citera
2013-12-18, 19:06
Medlem
Grandiosos avatar
Här hettar det verkligen till stundtals:

Sidan 1071

Berätta en gång till är du snäll.
Ta tillbaka mej till häktet.
Kommer du att gå med på några mer förhör då?
Det beror på hur du beter dej.
På vilket menar du då?

Skall du sitta här och ljuga så är jag helt ointresserad.
Men om jag nu ber dej och berätta om vapnen så (ohörbart) får jag lyssna en gång till.
Du hänger ju upp dej på petitesser hela tiden. Jag påstår jag har en åsikt och du har en
åsikt. Nu har vi rättat till det.
Nej du kan inte rätta till en lögn. Du tror att du kan släta över. Ta upp mej till häktet.
Förstår att det är jobbigt för dej.
Ta upp mej till häktet.

Du är feg Fredrik. Du är Feg.
Och du är en råtta.

Sidan 1086

tyst ca 35 sekunder) Jag påstår fortfarande att det är du som har utfört detta tills
något annat bevisas Fredrik, det, det är i
Då har, då har ju du helt fel upplägg och helt fel tänk, för man är ju oskyldig tills motsatsen
har bevisats
Ja men jag har rätt, det är helt klart, men jag ju rätt att påstå med den bevisningen vi
har här och min kriminal

Du har ju ingen bevisning emot mig, du har bevisning för att det har hänt någonting, jag har
inte gjort någonting
Och när försvann hon då eller när hände detta?
Det vet jag inte
Men du sa ju i förra förhöret att det hände när du var på kyrkogården
Nej jag sa att det kunde ha hänt då, förvräng inte vad jag säger för då bryter vi omgående igen
Citera
2013-12-18, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Kommer det att vara åklagarens förklaring, tror du?
Jag tror man snabbt kommer fastslå att mobilen är ovidkommande så jag tror inte det blir nån förklaring. Mord har klarats upp förr, utan att mobiltelefoner varit tillgängliga. Som fiddes svans går på här i tråden om telefonen så kan man tro att den är det avgörande beviset som hela fallet står och faller med. Nyhet för er - det är det inte! Det finns så mycket på honom som pekar i en tydlig riktning att jag tror och hoppas att det räcker denna gång. Det enda orosmolnet är att HDs ledamöter var skiljaktiga, bevisvärderingen är alltså inte oproblematisk. Men HD har uttalat en vägledning, låt oss hoppas HR hörsammar den.
Citera
2013-12-18, 19:20
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Hur tänker man egentligen om man som förhörsledare säger:

"är du oskyldig så måste du väl ha en förklaring för mig …"

Det finns väl en hel del andra frågeställningar som du bör fundera kring?
Citera
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han trodde vid försvinnandet att hon var på Tjörn. Det här förhöret är åtta månader senare. Då har han också förstått att hon har försvunnit.
Har du någon annan källa än den mordmisstänkte FS? (Du vet, även fast det för dig är främmande, det kan finnas anledning för tilltalad att ljuga).
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror man snabbt kommer fastslå att mobilen är ovidkommande så jag tror inte det blir nån förklaring. Mord har klarats upp förr, utan att mobiltelefoner varit tillgängliga. Som fiddes svans går på här i tråden om telefonen så kan man tro att den är det avgörande beviset som hela fallet står och faller med. Nyhet för er - det är det inte! Det finns så mycket på honom som pekar i en tydlig riktning att jag tror och hoppas att det räcker denna gång. Det enda orosmolnet är att HDs ledamöter var skiljaktiga, bevisvärderingen är alltså inte oproblematisk. Men HD har uttalat en vägledning, låt oss hoppas HR hörsammar den.
Mobilen är inte ovidkommande.

Och jag hoppas HR hörsammar rättegångsbalken, inte HD.
Citera
2013-12-18, 19:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Har du någon annan källa än den mordmisstänkte FS? (Du vet, även fast det för dig är främmande, det kan finnas anledning för tilltalad att ljuga).
Jag svarade på frågan
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det fetade: Var hon inte bara bortrest enligt FS?
med vad FS trodde, enligt FS, precis som frågeställaren.
Citera
2013-12-18, 19:23
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Om en av M:s mobiler inte undersökts så finns ingen kartläggning av M:s sista tid i livet och då är det ett "mörkande" eller ytterligare bevis på att polis har misskött denna utredning.
Det man vet är att M raggade via nätet.

Att polis misskött utredningen med att inte kollat av alla de mobiler M haft lämnar öppet för en alt. g.m
Citera
2013-12-18, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om en av M:s mobiler inte undersökts så finns ingen kartläggning av M:s sista tid i livet och då är det ett "mörkande" eller ytterligare bevis på att polis har misskött denna utredning.
Det man vet är att M raggade via nätet.

Att polis misskött utredningen med att inte kollat av alla de mobiler M haft lämnar öppet för en alt. g.m
Om det vore sant skulle inga mördare kunna fällas, om inte BOs mobil undersökts. Eller ve och fasa, vad händer om inte BO har någon mobil, då kan inte BOs sista tid i livet kartläggas. Vad gjorde polisen innan mobilernas tid??

Denna mobil är en detalj, och en ovidkommande sådan. Allt pekar mot FS, det har det gjort från dag 1. Spiken i kistan kom när marina hittades. Därför beviljade HD resning.
Citera
2013-12-18, 19:39
Medlem
Maloms avatar
Citat:
I resningsbeslutet skriver HD:
Citat:
32.

På grund av det anförda är det sannolikt att hovrätten, om den nya bevisningen hade förebringats under rättegången, hade funnit det ställt utom rimligt tvivel,

dels att MJ var död redan före kvällen den 28 juli,

dels
– som en följd härav – att det var FS som undanskaffade MJs kropp och även i övrigt företog åtgärder i syfte att dölja att hon dog i sin säng av ett pistolskott.
Däremot visar man tydlig osäkerhet angående bevisningen för mord.
Senast redigerad av Malom 2013-12-18 kl. 19:51. Anledning: saknad 2:a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in