2013-12-18, 13:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om vi aldrig kan få reda på att Gud existerar så hade folk med all säkerhet inte trott på Gud, men nu finns det troende. Det innebär attr de troende har fått reda på att Gud existerar, på ett eller ett annat sätt. Så visst kan man få reda på det, kanske inte empiriskt, men kanske på ett något annat sätt.
Nej. De troende vet inte att gud existerar, de TROR att han gör det. Hörs på namnet eller?

Citat:
Du menar att man kan testa empiriskt om Gud skulle besvara böner? Hur kan man testa det? Hur kopplar du det till Gud och inte till slumpen?

Ett talande experiment gjordes i England, på 5o-talet tror jag. Eftersom man i alla kyrkor (och säkerligen i många hem också) ber gud att skydda och ta hand om kungafamiljen, borde deras hälsa vara betydligt bättre än genomsnittet, just med tanke på att många miljoner människor ber om samma sak. Detta är dock inte fallet.
Vad säger det oss? Att även om miljoner och åter miljoner ber gud om en sak så händer det inte.
Case closed.
Citera
2013-12-18, 14:22
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Precis vad man gjort. Och det finns faktiskt en bevisad effekt, men det sorgliga är att personer blandar ihop placebo med någon osynlig gud.
Fast man har väl även gjort experiment där man bett för sjuka som inte visste om att man bad för dem? Då gav det ingen effekt alls.
Citera
2013-12-18, 14:24
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Första premissen:
Något kan inte uppstå av sig själv.
Virtuella partiklar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_particle
Citera
2013-12-18, 15:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. De troende vet inte att gud existerar, de TROR att han gör det. Hörs på namnet eller?

Ett talande experiment gjordes i England, på 5o-talet tror jag. Eftersom man i alla kyrkor (och säkerligen i många hem också) ber gud att skydda och ta hand om kungafamiljen, borde deras hälsa vara betydligt bättre än genomsnittet, just med tanke på att många miljoner människor ber om samma sak. Detta är dock inte fallet.
Vad säger det oss? Att även om miljoner och åter miljoner ber gud om en sak så händer det inte.
Case closed.
Men ändå hävdar de att deras guds existens är bevisad.
Citera
2013-12-18, 15:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men ändå hävdar de att deras guds existens är bevisad.

Slå upp "självbedrägeri" i ordlistan.
Citera
2013-12-18, 15:20
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Slå upp "självbedrägeri" i ordlistan.
Tog fram min ordbok och slog upp det:
"illusion, livslögn, tron på något falskt"
Citera
2013-12-18, 15:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tog fram min ordbok och slog upp det:
"illusion, livslögn, tron på något falskt"
Citera
2013-12-18, 16:18
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Precis vad man gjort. Och det finns faktiskt en bevisad effekt, men det sorgliga är att personer blandar ihop placebo med någon osynlig gud.

Om jag inte missminner mig så skall det även vara statistiskt säkerhetsställt att man återhämtar sig sämre än normalt om någon ber för en och man vet om det. Det tyder väl på att en eventuell gudom skiter i de nödställda och/eller att de nödställda som vet att folk ber för att de skall bli bättre snabbt drabbas av prestationsångest.
Citera
2013-12-18, 16:40
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fast man har väl även gjort experiment där man bett för sjuka som inte visste om att man bad för dem? Då gav det ingen effekt alls.
Precis. Om man är omedveten om det ger det ingen effekt alls.
Citera
2013-12-18, 16:50
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Om vi aldrig kan få reda på att Gud existerar så hade folk med all säkerhet inte trott på Gud, men nu finns det troende. Det innebär attr de troende har fått reda på att Gud existerar, på ett eller ett annat sätt. Så visst kan man få reda på det, kanske inte empiriskt, men kanske på ett något annat sätt.

Nej, det innebär det inte. Det finns människor som hävdar att extasen är en gudomlig känsla. Är det också ett bevis på att gud finns? Nej det är det inte. Det är snarare en intention att höja upp värdet av extasen till något man väljer att kalla för gud, eller den mest värdefulla upplevelsen.

Det ni underkastade gör är endast att ni upphöjer underkastelsen till det högsta, genom att kalla den för gud. Sen när du underkastar dig så känner du gud genom underkastelsen, eftersom du har jämställt underkastelsen med gud. Att du då kallar den känslan för gudsbevis innebär bara att du inte vet vad ett bevis är och att du är intellektuellt ohederlig alternativt ointelligent.
Senast redigerad av Reymont 2013-12-18 kl. 17:30.
Citera
2013-12-18, 18:03
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Byt ut gud mot valfri mytologisk varelse.
Citera
2013-12-18, 18:05
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:
Om jag påstår att det INTE existerar några katter hemma hos dig, har jag inte bevisbörda för mitt påstående, menar du?

Låt oss göra ett experiment.
Jag påstår att baksidan av planeten Makemake är gjord av västerbottenost. Så, nu säger jag att du har bevisbördan att bevisa att så inte är fallet.

Det är samma slags förhållande som att man skulle ha bevisbördan för att gud inte finns.

Tycker du att det verkar ok? I så fall, återkom med ett motbevis om mitt påstående, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in