Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Pastakrydda skrev inte om alla misstänkta. FS är inte dömd. Anser du, med tanke på hur FS har uppträtt hittills, att det finns risk för flykt, fortsatt brottslighet eller försvårande av utredning?
Jag tror inte rättsväsendet tycker om att hålla odömda inlåsta, men att det i många fall är nödvändigt. Men i det här fallet behövs det inte. Och vid friande dom sparar jag skattepengar på att han släpps redan nu.
Att någon släpps trots att häktningsgrunden "att det inte är föreskrivet ett straff på mindre än två års fängelse och det inte är uppenbart att häktningsgrund saknas" uppfylls inneär enligt stjärnadvokaten Elisabeth Massi-Fritz "ett så högt beviskrav att det ofta talas om ”obligatorisk häktning” vid vissa brott."
Vad gäller prejudikat finns ett enda HD-utlåtande från 1985 (NJA 1985, s 868), där det fastslås att det krävs mycket starka skäl för att inte använda paragrafen om obligatorisk häktning vid ett brott med minst två år i straffskalan.
I domen redogör man för vilka dessa skäl kan vara.
Den häktade hade dömts till två års fängelse för våldtäkt och skulle vara häktad i väntan på att domen vann laga kraft. Dessa var de krav HD ställde för att att fria honom:
*Straffet var två års fängelse, vilket är precis på gränsen för obligatorisk häktning.
*Mannen levde under mycket ordnade förhållanden.
*Mannen var helt ostraffad sedan tidigare.
Hur många av dessa kriterier tycker du stämmer in på FS?
Vad gäller självmordsfaran tror jag inte att den är överhängande, men om han inser att han är rökt kan den inte uteslutas.
Till sist: så bra att du värnar om skattebetalarnas pengar. Jag blir extra glad för att du själv är en skattebetalare. Jag trodde du ägnade all vaken tid åt att tillvarata FS intressen och skriva inlägg på FB.