2013-12-20, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och Hansson nöjde sig med att häktningen fortgår utan förhandling.- Trots att man trodde han skulle gå loss med Hansson fina bevisning. Det är nog så att är man häktad första gången av HR på sannolika skäl, så ska det mycket till i ett sånt här fall att gå loss i en häktningsförhandling.

Advokaten kanske ville få klarhet i fler SMS, CJs tex ?
Eller JEs ?
Citera
2013-12-20, 11:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Då har vi nästa, den 29 juli alltså klockan 10.01, då har vi pratat om ett sms till dig
ifrån Marinas telefon, vilket du förnekar att du har fått.
Ja, jag har inte fått det nej.
Förhör med Svensson, Leif Fredrik; 2010-08-12 10:10 diarienr: 1400-K126753-10
995
Och då är det på det viset att detta förstod inte jag i förra förhöret utan det här är på
viset att Marinas och din telefon är i Stora Höga (ohörbart) så det är rörelser på båda
telefonerna, från Stora Högamasten till Kode och det innebär att telefonerna följs åt.
Dom följs åt ifrån Stora Högamasten till bostadsområdet och du förnekar det här
sms:et. Jag har inte en aning vad det står i det, men det har i alla fall vi har en notering
som har visat 10.01 (ohörbart)..
Den tiden ligger jag garanterat och sover.

Du kan aldrig komma ifrån dom här tekniska detaljerna hur du än säger, Fredrik. Det
går inte. Hennes telefon rör sig samtidigt med din telefon.
Omöjligt. Jag är hemma och sover garanterat vid den tiden. Då är det nån annan som har med
sig min telefon om den rör sig
.
Citera
2013-12-20, 11:39
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte det faktiskt eftersom han fick ut Marina snabbt inom 15-20 min.
Det kanske är så att han hade mobilen däremot för sen tror jag den dog helt efter detta.
Han va väl och gjorde sig av med lite av hennes prylar för dom fattas ju och det är en del.

Jag vet inte vad jag ska tro där.

Jag tror också hon mördas 27/28 och att FS snabbt fick ut henne ur huset.
Men därmed inte sagt att han inte placerade henne på en okänd plats tills natten efter.
Jag ser inget som motsäger att det skulle kunna gått till så heller.

LJ:s vittnesmål passar ju perfekt in i den beskrivningen.
Det kanske är just så åklagaren tänkt sig att använda vittnet.

Att det är FS som är skyldig är jag övertygad om, och att han jobbade med åtgärder efter mordet också kvällen/natten efter mordet är jag också övertygad om.

FS kanske skaffade sig ett "alibi" för fel natt eftersom han då exponerade sig mer när han gömde kroppen än kvällen innan.

Det är bara teorier, men skulle det kunna vara så?
Vad tror ni?
Citera
2013-12-20, 11:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Men därmed inte sagt att han inte placerade henne på en okänd plats tills natten efter.

Att det är FS som är skyldig är jag övertygad om, och att han jobbade med åtgärder efter mordet också kvällen/natten efter mordet är jag också övertygad om.

FS kanske skaffade sig ett "alibi" för fel natt eftersom han då exponerade sig mer när han gömde kroppen än kvällen innan.

Vad tror ni?

Ja, alltså tiden för mordet har han tidigare haft en öppning på. Det har han säkerligen inte längre.
Det är alltså så att han säger att han sover då Marinas mobil skickar sms till hans mobil.
Det dom försöker bevisa är att mobilerna följs åt då det händer. Alltså att Fredrik har båda telefonerna vid det tillfället.

Så något är det som åklagaren kommer lämna in angående 29 juli 10.01. Det va sista gången tror jag den telefonen va vid liv.

Sen har du det där med Marinas bil då som redan den 28 juli stod på pendeln. Så varför skulle hennes telefon va i området den 29 juli om hon rest, som det då ska se ut som att hon gjort.

En klassiker som används av dom flesta misstänkta mördarna i förhör.

- Omöjligt. Jag är hemma och sover garanterat vid den tiden. Då är det nån annan som har med sig min telefon om den rör sig.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-20 kl. 11:51.
Citera
2013-12-20, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Vad tror ni?

Tele2. Du måste få med Tele2.
LJ såg nada 26-30e, eller blev hämtad av Roine.
Citera
2013-12-20, 11:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaha, jag uppfattade det som att RJ skulle säga att han hämtade LJ på parkeringen den 29-30. Och att det då visade att LJ hade fel om dag. Jag uppfattade dock att i resningsansökan klart och tydligt lämnades utrymme för att LJs iakttagelse kan vara från endera 27-28 eller 28-29.

Oavsett detta trodde jag advokaten skulle dra fram sitt ess redan under LJs vittnesmål, och gå in på hans osäkerhet kring telefonsamtalen. Redan där blir ju tidpunkten för hans iakttagelse oklar. Varför skulle advokaten vänta till RJs vittnesmål?

Och som sagt, advokaten har ju möjlighet att kalla RJ om han vill. Så det är väl snarast han som ni ska rikta ilskan mot, om han nu underlåter att göra det trots att ni anser att vittnesmålet är så viktigt. Det är i så fall där tjänstefelet ligger, om det nu skulle vara frågan om det.

Helt korrekt uppfattat, och man klargör om varför man lämnar en öppning om när L såg sin grannes bil med stora vita paket.
Och ja, Hansson kan kalla R om han behagar, och han har kallat åklagarens vittne tidigare om resor till Holland, så det är fritt fram.
Det sista halmstrået är taget med hull och hår.
Citera
2013-12-20, 11:59
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ja, alltså tiden för mordet har han tidigare haft en öppning på. Det har han säkerligen inte längre.
Det är alltså så att han säger att han sover då Marinas mobil skickar sms till hans mobil.
Det dom försöker bevisa är att mobilerna följs åt då det händer. Alltså att Fredrik har båda telefonerna vid det tillfället.

Så något är det som åklagaren kommer lämna in angående 29 juli 10.01. Det va sista gången tror jag den telefonen va vid liv.
Kan det vara det här kanske:

SMS till Fredrik från Marinas telefon.

2010-07-29 kl. 10.01.39. Marinas mobil öppnar under mast Stora Höga N.
2010-07-29 kl. 10.01.39. Fredriks mobil öppnar under mast Kode N.
Citera
2013-12-20, 12:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Nej, ringt har hon inte gjort. Sms som hon har fått och skickat iväg.
Nej, jag fattar ingenting.
Ja, jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men jag tycker det.. jag vet inte om
advokaten.. om jag uttrycker mig otydligt, mellan 11.52 och 10.01 så är det konstigt att
hon inte hör av sig visuellt per telefon..
(Ohörbart).. prata lite med (ohörbart).. för Fredrik att han (ohörbart) sms till systern där..
Ja.
(ohörbart)… hon hade (ohörbart) så att säga.
Okej. Men sen har vi ju det här med bilregistret också som är väldigt konstigt. För att
14.30 (ohörbart) den 28 så säger hon ju till systern att hon "är i Linköping" eller "är på
väg till Linköping" och då borde hon väl inte vara ute i skogen vid Ålevattnet nånstans
där den här killen är som blir registrerad?

Citera
2013-12-20, 12:08
Bannlyst
Citat:

Sen har du det där med Marinas bil då som redan den 28 juli stod på pendeln. Så varför skulle hennes telefon va i området den 29 juli om hon rest, som det då ska se ut som att hon gjort.

En klassiker som används av dom flesta misstänkta mördarna i förhör.

- Omöjligt. Jag är hemma och sover garanterat vid den tiden. Då är det nån annan som har med sig min telefon om den rör sig.

Så här säger Polisen om master och telefoner.
https://anonfiles.com/file/42dba4ac4569965157745e68b9e31650

Att förhörsledaren Berry ljuger är ganska uppenbart.
Både om rörelse och att telefonerna är på samma plats.
Det återkommande ljugandet och manipulerandet av vittne och utredning från Polis & Åklagare är en röd tråd i fallet.
Citera
2013-12-20, 12:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Hovrätten för Västra Sverige

Justerad bevisuppgift i mål B 4677-13

Begärt vittnesförhör med R**ne Johansson återkallas. Det synes som att det var en natt senare han hämtade upp Lennart J*nsson i Stora Höga.

Jag vill upplysa om att ett tilläggsprotokoll kommer att inges med ytterligare skriftlig bevisning som kommer att åberopas.
Det rör sig om en förnyad undersökning av Fredrik Svenssons telefon. Det finns nu tekniska möjligheter att återskapa raderade SMS. Texten i SMS från Marina Johanssons telefon till Fredrik Svenssons telefon den 29 juli 2010 finns nu att läsa. Likaså har SMS tagits fram ang. en fordonsfråga från Fredrik Svensson den 7 juli 2010. Svensson har hörts om detta och förhöret ingår i tilläggsprotokollet. Denna utredning föranleder inga ytterligare vittnesförhör från åklagaren.
Urban Svenkvist

MÅLNR: B 4677-13
AKTBIL: 89

Jaha där ser man och undrar va det står i det sms:et 29 juli då Marina inte levde. Och Fredrik gör fordonsförfrågningar alltså, ja men då så. Det ska bli intressant att se vad han knappat iväg från Marinas telefon till sin egen.
Det är så här desperata åklagare agerar. Märkligt att de tidigare inte lyckats "återskapa" vare sig C.J och J.E sms.

Nu sprack ett vittne som kan leda till att ett annat vittne faller. Och då inkommer polis med "nytt" bevis bara för att förlänga häktningstiden.

Får se om nu försvaret tar strid i denna fråga och begär att åklagaren visar upp sitt nya bevis inför HR.
Citera
2013-12-20, 12:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Så här säger Polisen om master och telefoner.
https://anonfiles.com/file/42dba4ac4569965157745e68b9e31650

Att förhörsledaren Berry ljuger är ganska uppenbart.
Både om rörelse och att telefonerna är på samma plats.
Det återkommande ljugandet och manipulerandet av vittne och utredning från Polis & Åklagare är en röd tråd i fallet.
Det är en ganska allvarlig beskyllning att påstå att en polis far med lögn.
På vilket sätt är det uppenbart att han ljuger?
Kan du belägga detta på något sätt så vore det jättebra. Inte minst för din egen
trovärdighets skull.
Så upp till bevis nu, tack!

Och på vilket sätt har det ljugits och manipulerats från åklagarhåll?
Citera
2013-12-20, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Jaha, jag uppfattade det som att RJ skulle säga att han hämtade LJ på parkeringen den 29-30. Och att det då visade att LJ hade fel om dag. Jag uppfattade dock att i resningsansökan klart och tydligt lämnades utrymme för att LJs iakttagelse kan vara från endera 27-28 eller 28-29.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fetstilta, det står det inte.

Har du nu förstått var tjänstefelet ligger, och hur desperat åklagaren är för att vinna målet?

Jo, det gör det sluta sprida desinformation i tråden!

Det är korrekt som framförs i förklaringen att det råder tveksamheter kring
tidpunkten för vittnet LJs iakttagelser på den aktuella rastplatsen, något som
jag tidigare också anmärkt i resningsansökan
. Enligt min mening kan man av
de oprecisa tidsangivelserna inte utesluta att iakttagelserna är gjorda natten
mellan den 27 och 28 juli. LJs beskrivning av vad han gjorde och vilka som var
närvarande på rastplatsen är av naturliga orsaker knapphändig.
Ovan har jag redovisat att det är min bedömning att det är rimligast att anta att
emballaget placerades på fyndplatsen i nära anslutning till att MJ togs av daga.
Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det är troligare
att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli, så minskar inte
detta betydelsen av de uppgifter han lämnat. Det är i själva verket så att detta
ytterligare skulle minska utrymmet i tid för en alternativ gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in