Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Jag skulle säga att det är precis tvärt om! Ett litet bryggeri har betydligt större möjligheter att sprida sin produkt över landet med systembolagets hjälp än att göra det i egen regi. Ta USA som exempel, där säljs regionens öl just i regionen, det är skitsvårt att få tag i annat.
Vissa påstår att det är lättare att få tag i små partier av amerikansk microbryggd öl i Sverige än vad det är i USA.
Kanske bättre att jämföra med Europa än med ett land som USA? USA är inte jämförbart med ett litet europeiskt land på många områden. Vad med Danmark? Ett land som är i stort sett identiskt med Sverige.
Tar man utbudet av öl från mikrobryggerier så är det i KBH mycket, mycket bättre än i någon svensk stad. Du har något dussin verkliga nördbutiker, som alla kör sitt eget sortiment (problemet med Systemet är ju att även om de har bra sortiment så är det ju i stort sett samma grejer överallt, även om jag vet att butikscheferna har en viss frihet), ytterligare ett bra gäng hyfsat välsorterade ölhandlare, fler seriösa pubar och dessutom poppar bra öl upp i livsmedelsbutiker. Du kan utan problem hitta öl från småbryggerier som Amager bryghus, Nörrebro bryghus, Vestfyen, Refsvindinge, Stronzo mfl ute i livsmedelsbutikerna. Netto har visserligen sällan mer än kanske tre-fyra bra öl, men det räcker ju med att gå till Irma eller Superbrugsen för att hitta ett ölsortiment på 30-50 sorter. Ffa verkar det som att sortimentet varierar mer mellan livsmedelsbutikerna än det gör mellan Systembolagets butiker. Om det beror på större intresse för lokal öl, mer vakna butikschefer eller mindre toppstyrning vet jag inte, men det är rätt kul.