2013-12-18, 09:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nu jämförde jag med länderna i vår närhet - DK, Tyskland, Nederländerna... DK har ca 250 bryggerier på 5,5.miljoner invånare. Men visst är det kul att svenskarna börjar få en ölkultur. Tror tyvärr det där med Systembolaget sätta käppar i hjulen för småbryggerierna. Det är helt enkelt för svårt att köpa specialöl.
Det är ju inte svårt. Du kan få tag på i stort sett vilket öl som helst utom Westvleteren och Närke Kaggen Stormaktsporter via Systembolaget men ska du ha något som inte finns i ordinarie sortiment får du göra en beställning. Tror du det är lika lätt i vanliga ölbutiker utomlands?
Citera
2013-12-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag skulle säga att det är precis tvärt om! Ett litet bryggeri har betydligt större möjligheter att sprida sin produkt över landet med systembolagets hjälp än att göra det i egen regi. Ta USA som exempel, där säljs regionens öl just i regionen, det är skitsvårt att få tag i annat.
Vissa påstår att det är lättare att få tag i små partier av amerikansk microbryggd öl i Sverige än vad det är i USA.

Kanske bättre att jämföra med Europa än med ett land som USA? USA är inte jämförbart med ett litet europeiskt land på många områden. Vad med Danmark? Ett land som är i stort sett identiskt med Sverige.

Tar man utbudet av öl från mikrobryggerier så är det i KBH mycket, mycket bättre än i någon svensk stad. Du har något dussin verkliga nördbutiker, som alla kör sitt eget sortiment (problemet med Systemet är ju att även om de har bra sortiment så är det ju i stort sett samma grejer överallt, även om jag vet att butikscheferna har en viss frihet), ytterligare ett bra gäng hyfsat välsorterade ölhandlare, fler seriösa pubar och dessutom poppar bra öl upp i livsmedelsbutiker. Du kan utan problem hitta öl från småbryggerier som Amager bryghus, Nörrebro bryghus, Vestfyen, Refsvindinge, Stronzo mfl ute i livsmedelsbutikerna. Netto har visserligen sällan mer än kanske tre-fyra bra öl, men det räcker ju med att gå till Irma eller Superbrugsen för att hitta ett ölsortiment på 30-50 sorter. Ffa verkar det som att sortimentet varierar mer mellan livsmedelsbutikerna än det gör mellan Systembolagets butiker. Om det beror på större intresse för lokal öl, mer vakna butikschefer eller mindre toppstyrning vet jag inte, men det är rätt kul.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2013-12-18 kl. 10:09.
Citera
2013-12-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är ju inte svårt. Du kan få tag på i stort sett vilket öl som helst utom Westvleteren och Närke Kaggen Stormaktsporter via Systembolaget men ska du ha något som inte finns i ordinarie sortiment får du göra en beställning. Tror du det är lika lätt i vanliga ölbutiker utomlands?

Men det är ju det som är problemet? Vem fan BESTÄLLER öl? Går jag i en ölbutik så rotar jag runt lite, frågar personalen och så testköper jag kanske fyra-fem olika sorter som verkar intressanta. Att beställa öl är ju fullkomligt bisarrt. Du går väl inte in i en ostaffär och beställer ost?
Citera
2013-12-18, 09:35
Bannlyst
För att vi har monopol på alkoholen kanske.
Citera
2013-12-18, 10:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Men det är ju det som är problemet? Vem fan BESTÄLLER öl? Går jag i en ölbutik så rotar jag runt lite, frågar personalen och så testköper jag kanske fyra-fem olika sorter som verkar intressanta. Att beställa öl är ju fullkomligt bisarrt. Du går väl inte in i en ostaffär och beställer ost?
Jag, eftersom bolagets butikssortiment till 90% består av ljus lager. Jag kan däremot sitta hemma vid datorn och beställa ur ett rikligt sortiment och få det levererat gratis till valfri butik.
Som jag sagt flera gånger tidigare, vem kommer ha en ölbutik med 1000 sorters öl på en ort med 10-15 000 invånare? Alltså är jag bunden till matbutikens utbud, vilket också kommer att till 90-95% bestå av ljus lager och kanske 30 sorters övrigt öl.
Jag vill prova nytt hela tiden! Hur ska jag göra då?
Citera
2013-12-18, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
För att vi har monopol på alkoholen kanske.
Har du aldrig varit utanför Sveriges gränser? Island, Norge och Finland har egna systembolag som har monopol på alkoholförsäljningen. Danmark är enda undantaget.
Citera
2013-12-18, 11:52
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Såhär ser boken ut:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6jq89t&s=5

På sidan står det "David Kenning" "Öl"..

En annan intressant sak som det står om ölmagen(alltså myten om ölmagen) tog jag även en bild på:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=korhj&s=5

Siffrorna är tagna från 2010, nu köper vi mindre legal öl eftersom vi "bara" konsumerar 49.5 liter öl per/år/person enligt sveriges bryggerier. Fast det innefattar inte Tyskölen.
Citera
2013-12-18, 11:54
Medlem
Citat:
Jag, eftersom bolagets butikssortiment till 90% består av ljus lager. Jag kan däremot sitta hemma vid datorn och beställa ur ett rikligt sortiment och få det levererat gratis till valfri butik.
Som jag sagt flera gånger tidigare, vem kommer ha en ölbutik med 1000 sorters öl på en ort med 10-15 000 invånare? Alltså är jag bunden till matbutikens utbud, vilket också kommer att till 90-95% bestå av ljus lager och kanske 30 sorters övrigt öl.
Jag vill prova nytt hela tiden! Hur ska jag göra då?

Åka in till närmaste stad? Eller om du bor långt åt helvete ut på vischan, beställa på nätet. Men det har ju isåfall inget med Systembolaget som monopol att göra, eftersom du då lika gärna kan beställa från en eller annan tysk ölhandlare.
Citera
2013-12-18, 12:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Åka in till närmaste stad? Eller om du bor långt åt helvete ut på vischan, beställa på nätet. Men det har ju isåfall inget med Systembolaget som monopol att göra, eftersom du då lika gärna kan beställa från en eller annan tysk ölhandlare.
Så i stället för att jag ska kunna sitta hemma och beställa 20 sorters öl och få dem levererade till min närmaste butik gratis, så tycker du att köra 12-15 mil till en butik är ett bra alternativ?
Eller att köpa på nätet? Ja, om jag kan beställa från en butik som levererar gratis så är det ett likvärdigt alternativ, men troligast är att jag kommer att få beställa mina 20 sorter från 4-5 olika butiker som vill ha hyfsat mycket betalt för att leverera till mig.
Citera
2013-12-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Har du aldrig varit utanför Sveriges gränser? Island, Norge och Finland har egna systembolag som har monopol på alkoholförsäljningen. Danmark är enda undantaget.

Även USA reglerar alkoholförsäljningen Det är olika åldergränser i olika stater inom spektrumet 14 år till 22 år innan man får köpa pilsner....

I Danmark ska man vara över 16 för att köpa SPRIT(numera) .....Öl räknas inte ens som "alkohol"
Citera
2013-12-18, 14:07
Medlem
Citat:
Så i stället för att jag ska kunna sitta hemma och beställa 20 sorters öl och få dem levererade till min närmaste butik gratis, så tycker du att köra 12-15 mil till en butik är ett bra alternativ?
Eller att köpa på nätet? Ja, om jag kan beställa från en butik som levererar gratis så är det ett likvärdigt alternativ, men troligast är att jag kommer att få beställa mina 20 sorter från 4-5 olika butiker som vill ha hyfsat mycket betalt för att leverera till mig.

12-15 mil till närmaste stad?!? Var fan bor du? I vilket fall som, så har det här inte ett skit med Systemets monopol att göra. Har du ens kollat vad andra butiker ska ha för att leverera? Fick precis en sexpack Leffe Bruin 75cl för 140:- av en kollega som varit en tur nere i Tyskland. Med de priserna känns det som man ska slänga på rätt jävla mycket för själva leveransen för att INTE kunna konkurrera med Systemet.

Tycker du för övrigt vi ska ha en statlig ostaffär också? Så att alla ute på vischan ska kunna beställa smarta italienska ostar utan att krångla? Det blir liksom lite löjligt att försvara Systemet med det argumentet.

Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
I Danmark ska man vara över 16 för att köpa SPRIT(numera) .....Öl räknas inte ens som "alkohol"

Fel. Du ska vara 16 för att köpa öl och vin i butik (och 18 på puben, även om det är lite sisådär med kollen). Ska du köpa starkare saker - vill mena att gränsen går runt 12-15% - ska du vara 18. Och självklart räknas öl som alkohol. Man utgår bara inte från att folk ENBART dricker öl för att bli fulla.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2013-12-18 kl. 14:14.
Citera
2013-12-18, 14:12
Bannlyst
De där siffrorna kan väl inte stämma, jag dricker alltså Danmarks siffror på EN månad, året runt. Sex om dan är väl inget.

Edit: Iofs så tar ju jag statistiskt ölen för 20 khattuggare, och de är ju jävligt många, så OK då.
Senast redigerad av Attributt 2013-12-18 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in