Citat:
Det är ju inte svårt. Du kan få tag på i stort sett vilket öl som helst utom Westvleteren och Närke Kaggen Stormaktsporter via Systembolaget men ska du ha något som inte finns i ordinarie sortiment får du göra en beställning. Tror du det är lika lätt i vanliga ölbutiker utomlands?
Citat:
Problemet med monopolet är att Systembolaget har kollikrav på många intressanta ölsorter som man skulle vilja testa 1-3 flaskor av men helst inte köpa 24 flaskor för 30+ kr/st. Samtidigt "förbjuder" (alt. tar en hutlös tullavgift) man import från utländska ölhandlare som säljer samma öl fast styckvis för ett överkomligt pris. Att privatimportera till Sverige från en utländsk ölhandlare är ett vågspel där man riskerar att bli av med varorna i tullen eller att få betala en massa extra avgifter. Jag, eftersom bolagets butikssortiment till 90% består av ljus lager. Jag kan däremot sitta hemma vid datorn och beställa ur ett rikligt sortiment och få det levererat gratis till valfri butik.
Som jag sagt flera gånger tidigare, vem kommer ha en ölbutik med 1000 sorters öl på en ort med 10-15 000 invånare? Alltså är jag bunden till matbutikens utbud, vilket också kommer att till 90-95% bestå av ljus lager och kanske 30 sorters övrigt öl.
Jag vill prova nytt hela tiden! Hur ska jag göra då?
Som jag sagt flera gånger tidigare, vem kommer ha en ölbutik med 1000 sorters öl på en ort med 10-15 000 invånare? Alltså är jag bunden till matbutikens utbud, vilket också kommer att till 90-95% bestå av ljus lager och kanske 30 sorters övrigt öl.
Jag vill prova nytt hela tiden! Hur ska jag göra då?
Visst har ni rätt i att en typisk ölbutik i t.ex. Tyskland har en mycket sämre sortiment än de flesta Systembolag. Men detta vägs upp av att man i Tyskland fritt kan beställa ovanliga ölsorter styckvis från onlinehandlare. Och så är det i de flesta europeiska länder.