2013-12-18, 16:20
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är ju inte svårt. Du kan få tag på i stort sett vilket öl som helst utom Westvleteren och Närke Kaggen Stormaktsporter via Systembolaget men ska du ha något som inte finns i ordinarie sortiment får du göra en beställning. Tror du det är lika lätt i vanliga ölbutiker utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag, eftersom bolagets butikssortiment till 90% består av ljus lager. Jag kan däremot sitta hemma vid datorn och beställa ur ett rikligt sortiment och få det levererat gratis till valfri butik.
Som jag sagt flera gånger tidigare, vem kommer ha en ölbutik med 1000 sorters öl på en ort med 10-15 000 invånare? Alltså är jag bunden till matbutikens utbud, vilket också kommer att till 90-95% bestå av ljus lager och kanske 30 sorters övrigt öl.
Jag vill prova nytt hela tiden! Hur ska jag göra då?
Problemet med monopolet är att Systembolaget har kollikrav på många intressanta ölsorter som man skulle vilja testa 1-3 flaskor av men helst inte köpa 24 flaskor för 30+ kr/st. Samtidigt "förbjuder" (alt. tar en hutlös tullavgift) man import från utländska ölhandlare som säljer samma öl fast styckvis för ett överkomligt pris. Att privatimportera till Sverige från en utländsk ölhandlare är ett vågspel där man riskerar att bli av med varorna i tullen eller att få betala en massa extra avgifter.

Visst har ni rätt i att en typisk ölbutik i t.ex. Tyskland har en mycket sämre sortiment än de flesta Systembolag. Men detta vägs upp av att man i Tyskland fritt kan beställa ovanliga ölsorter styckvis från onlinehandlare. Och så är det i de flesta europeiska länder.
Citera
2013-12-18, 16:21
Medlem
Citat:
Jag, eftersom bolagets butikssortiment till 90% består av ljus lager. Jag kan däremot sitta hemma vid datorn och beställa ur ett rikligt sortiment och få det levererat gratis till valfri butik.
Som jag sagt flera gånger tidigare, vem kommer ha en ölbutik med 1000 sorters öl på en ort med 10-15 000 invånare? Alltså är jag bunden till matbutikens utbud, vilket också kommer att till 90-95% bestå av ljus lager och kanske 30 sorters övrigt öl.
Och då är vi där igen. Systembutikerna i de orterna har idag det utbud som du beskriver ovan, 90% ljus lager.

Möjligheten att kunna beställa vad som helst till vilken butik, är en konsekvens när Systembolaget slår knut på sig själv för att kunna uppfylla EU:s krav på likvärdighet mellan producenter och monopolkravet. Det är något som används av ett fåtal, men som få betalas av flertalet. Att ha ett stort utbud av öl är ingen rättighet. Jag önskar att jag kunde hitta ett stort antal märken jordnötssmör i butik, men det är det inget statligt bolag som tagit ansvar för.

Om du försöker se lite längre, hade givetvis ölimportörena lagt upp ett nätverk för att lagerhålla och distribuera även specialöl, som hade nått ut även till mataffärer. Det hade öppnats nya möjligheter att nå ut till kunder och återförsäljare. Jag tror sortimentet totalt sett blivit intressantare.
Citera
2013-12-18, 16:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
12-15 mil till närmaste stad?!? Var fan bor du? I vilket fall som, så har det här inte ett skit med Systemets monopol att göra. Har du ens kollat vad andra butiker ska ha för att leverera? Fick precis en sexpack Leffe Bruin 75cl för 140:- av en kollega som varit en tur nere i Tyskland. Med de priserna känns det som man ska slänga på rätt jävla mycket för själva leveransen för att INTE kunna konkurrera med Systemet.

Tycker du för övrigt vi ska ha en statlig ostaffär också? Så att alla ute på vischan ska kunna beställa smarta italienska ostar utan att krångla? Det blir liksom lite löjligt att försvara Systemet med det argumentet.

Fel. Du ska vara 16 för att köpa öl och vin i butik (och 18 på puben, även om det är lite sisådär med kollen). Ska du köpa starkare saker - vill mena att gränsen går runt 12-15% - ska du vara 18. Och självklart räknas öl som alkohol. Man utgår bara inte från att folk ENBART dricker öl för att bli fulla.
Nej, jag har sex mil till närmsta stad med 100 000 invånare, men jag ska hem också... Så även om jag bara räknar i rena bensinpengar så kommer det kosta mig ca 150 kr, plus två timmar fritid. Bra eller anus?

Vad tror du ett paket på ca 5 kg (ungefär vad ett sexpack halvlitersöl väger) kostar att skicka från Tyskland? Tror du att du kommer under 100 kr?
Enligt postens prislista kommer ett företagspaket på 5 kg med leverans 16.00 nästa år att kosta 184.40 för en avtalskund, är det rimligt att betala i frakt för ett sexpack tycker du?
Citera
2013-12-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Visst har ni rätt i att en typisk ölbutik i t.ex. Tyskland har en mycket sämre sortiment än de flesta Systembolag. Men detta vägs upp av att man i Tyskland fritt kan beställa ovanliga ölsorter styckvis från onlinehandlare. Och så är det i de flesta europeiska länder.
Det beror på vad du menar med en typisk ölbutik. Om du menar en vanlig Getränkemarkt har de oftast ett fantastiskt utbud av tysk öl. Precis som på Systembolaget är det 90% ljus lager/pils, men av betydligt högre kvalitet än svensk öl. Vad gäller utländsk öl är det dock oftast inte så bra.
Då får man gå till en specialbutik, som brukar ha betydligt bättre utbud än de flesta Systembolag, möjligen undantaget ett par av de större. Men som sagt, man kan beställa fritt vad man vill ha.
Citera
2013-12-18, 16:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Problemet med monopolet är att Systembolaget har kollikrav på många intressanta ölsorter som man skulle vilja testa 1-3 flaskor av men helst inte köpa 24 flaskor för 30+ kr/st. Samtidigt "förbjuder" (alt. tar en hutlös tullavgift) man import från utländska ölhandlare som säljer samma öl fast styckvis för ett överkomligt pris. Att privatimportera till Sverige från en utländsk ölhandlare är ett vågspel där man riskerar att bli av med varorna i tullen eller att få betala en massa extra avgifter.

Fel. Det är inte Systembolaget som har kollikrav, det är leverantörerna. Detta har dock börjat luckras upp och ett flertal leverantörer har slopat kollikrav på en del dyrare sorter och även gjort mindre kollin (sex eller tolv) på lite "halvdyra" sorter.
Citera
2013-12-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
Svensk statistik kan man inte lita på. All Svensk statistik kommer från politisk styrda institut (statens kompisar).

Tex har Sverige 7% arbetslöshet....men den riktiga siffran är 40%

I den där alkohol-statistiken ingår ju inte all "privat import" från Tyskland. Ja det lönar sig att handla öl i Tyskland och sälja till 16 åringar i Sverige.....

Ej heller hembränning.

Så sent som idag sa Rapport att arbetslösheten är 8.4%....OK 30 % är i fas 3 då......38.4% arbetslösa ska det vara
Citera
2013-12-18, 16:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Så sent som idag sa Rapport att arbetslösheten är 8.4%....OK 30 % är i fas 3 då......38.4% arbetslösa ska det vara
Det är inte 30% av de 8,4 procenten som är i fas 3 då? Har lite svårt att tro att nära hälften av Sveriges befolkning är arbetslösa.
Citera
2013-12-18, 17:09
Medlem
Avva66s avatar
Vet inte hur stark öl de dricker i grannländerna, men är mellanölet inräknat så
är det ju en annan femma. Svenskar verkar ha en förkärlek till riktigt stark öl.
Less is more.
Citera
2013-12-18, 17:33
Bannlyst
Citat:
Även USA reglerar alkoholförsäljningen Det är olika åldergränser i olika stater inom spektrumet 14 år till 22 år innan man får köpa pilsner....

I Danmark ska man vara över 16 för att köpa SPRIT(numera) .....Öl räknas inte ens som "alkohol"

Vem fan snackar om åldersgränser här? Sverige, Norge, Finland och Island har statliga alkoholmonopol, förstår du ens vad det betyder?
Citera
2013-12-18, 17:54
Moderator
vfs avatar
Släpp arbetslösheten nu/Mod
Citera
2013-12-18, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Har du aldrig varit utanför Sveriges gränser? Island, Norge och Finland har egna systembolag som har monopol på alkoholförsäljningen. Danmark är enda undantaget.

Vi har det i större utsträckning, sedan tror jag inte det är många som varit på Island, men fortsätt du raljera skit. Svenskar dricker mindre just för att vi har monopol, men mindre än vad säger jag inte. "Svenskar" dricker mindre för vi har fler muslimer än alla grannländer.
Citera
2013-12-18, 18:39
Medlem
Citat:

Nämn gärna en systembutik som har 1000 ölsorter i sortimentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in