2013-12-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag tror inte heller att han skulle fly, som Q skriver så har han inte visat sådana tendenser innan. Fotboja var ju en idé. Spar skattepengar dessutom.
Om du nu bortser från flyktrisken, tycker du det är ok att att en häktad mördare ska få permission för att fira jul? Ska alla häktade brottslingar få permission över jul? Din och övriga FS kramares ömkan över en häktad mördare får det kännas som jag skulle spy upp min frukost.
Citera
2013-12-18, 10:02
Medlem
Citat:
Du tror alltså att han skulle fly?
Sist jag kollade hade FS adress så jag förstår inte riktigt ditt svar. Han bor tillsammans med sin flickvän?

Jag menade mer om någon tror att han skulle försöka gå under jorden.

Nej jag tror inte han skulle fly, för läser du så ser du att inte har någon stans att fly till, mer än den flickvännen som förstör sitt liv med att ha med honom att göra.

Och precis som jag skrev hans tillflykts ort blir till den/det enda han har, alltså sin adress med flickvännen. Jag tror inte han är välkommen hem till sina barn och kan fortsätta tejpa dom.

Han har drogerna och sin flickvän, lycka till att bli anpassad i samhället med det.
Citera
2013-12-18, 10:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Om du nu bortser från flyktrisken, tycker du det är ok att att en häktad mördare ska få permission för att fira jul? Ska alla häktade brottslingar få permission över jul? Din och övriga FS kramares ömkan över en häktad mördare får det kännas som jag skulle spy upp min frukost.

En häktad person är en icke dömd person, oavsett brottsmisstanke. Jag önskar att du med flera kunde åtminstone försöka göra skillnad på själva utredningen och själva brottsmisstanke.

Ang julfirande för häktade personer så anser jag att det handlar om bevisläget i vardera separata fall. Det allra bästa vore ju om det inte tog en sån förbannad tid, eller hur? För alla parter.

Jag vill spy över hur den här utredningen sett ut. Jag tror att om det hade varit samma utredare som i Idafallet så hade saker och ting varit klart för länge sedan. Men det är ju bara vad jag tror. Förstås.

Det enda jag kramar är min hund.
Citera
2013-12-18, 10:04
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Nej jag tror inte han skulle fly, för läser du så ser du att inte har någon stans att fly till, mer än den flickvännen som förstör sitt liv med att ha med honom att göra.

Och precis som jag skrev hans tillflykts ort blir till den/det enda han har, alltså sin adress med flickvännen. Jag tror inte han är välkommen hem till sina barn och kan fortsätta tejpa dom.

Han har drogerna och sin flickvän, lycka till att bli anpassad i samhället med det.

Då missförstod jag ditt svar. Ber ödmjukast om ursäkt.
Citera
2013-12-18, 10:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Promemoria Åklagarmyndigheten
Resningsmaterialet.

7. Marina Johansson anträffades i ett skogsparti i Spekeröd. Kroppen låg gömd under nio nerhuggna granar från en plats alldeles bredvid. Platsen i sig tyder på att den som lagt kroppen där är bekant med omgivningen; terrängen är delvis oländig och rent av svår att ta sig till med en vanlig personbil. Spaningsutredningen har visat att vägen i anslutning till platsen för anträffande har röjts av skogsarbetare efter att Marina Johansson placerats där. Terrängen var sålunda än otillgängligare än vad som var fallet i april i år.

Teknisk utredning visar att kroppen inte har flyttats utan har legat på samma plats hela tiden.
Flera faktorer talar för att det är Fredrik Svensson som har dumpat kroppen.

Till att börja med har han haft tillgång till Marina Johanssons fyrhjulsdrivna bil, som av detta skäl lämpar sig mycket väl för att fara på de aktuella vägarna. Fredrik Johansson är vidare bekant med Spekeröd och dess naturreservat genom att han har bott där i flera år och rört sig i reservatet för att fotografera. Han tar heller ingen risk genom att köra in i reservaten eftersom han är "legitim" i området. För en alternativ gärningsman innebär detta ett risktagande, än mer påtagligt genom att denne tillika har ett lik i lasten. Som framgått tidigare finns inga spår (förutom madrasserna och kulhålet vill säga) eller liklukt i bostaden. Detta tyder på att kroppen har avlägsnats omgående från bostaden. Redan efter 20 minuter lämnar nämligen ett lik ifrån sig liklukt och någon sådan har inte upptäckts på fastigheten eller för den delen i någon av parets bilar.

Av detta kan den slutsatsen dras, att gärningsmannen måste ha återvänt till bostaden efter dumpningen för att undanröja spår.
De teoretiska möjligheterna för en alternativ gärningsman att hinna med detta, att utsätta sig för detta risktagande och därutöver uppvisa sällsynt kallblodighet framstår som ytterligt små.
Avslutningsvis framstår det som svårförklarligt varför en alternativ
gärningsman över huvud taget skulle genomföra de dubbla riskprojekten att (utöver själva mordet naturligtvis) transportera bort liket och städa i sovrummet. Fredrik Svensson däremot har all anledning att vidta dessa åtgärder.
Citera
2013-12-18, 10:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
På fredag är det ingen direkt förhandling utan man beslutar om fortsatt häktning bara.
Jag antar att det är meningslöst att be om källa på att ingen förhandling hålls på fredag.
Citera
2013-12-18, 10:22
Medlem
Finlisas avatar
Det är inte omöjligt att fs planerat mordet på Marina och därför kunde agera så snabbt att få ut kroppen. Hade det varit en olycka så har jag svårt att tro att han skulle kunna agera så snabbt.

Frågan är om han haft medhjälpare, tänker närmast på nuvarande flickvännen, hans senaste objekt för att få mat och tak över huvudet. Dock kommer kriminalvården att tillgodose dessa behov i många år framöver. Blir dyrt för oss skattebetalare men hellre det än att en mördare går lös.

Citat:
Resningsmaterialet.

Detta tyder på att kroppen har avlägsnats omgående från bostaden. Redan efter 20 minuter lämnar nämligen ett lik ifrån sig liklukt och någon sådan har inte upptäckts på fastigheten eller för den delen i någon av parets bilar.

Citera
2013-12-18, 10:23
Bannlyst
Citat:
Här har det inte snyftats. Jag undrade mest hur folk såg på det här med mobilen och om folk tänker att det kan sätta FS på fri fot vid nästa häktningsförhandling. Mördare ska sitta bakom lås och bom, där är vi rörande överens. Men FS är trots allt inte dömd och inget hittills har bevisat att han mördat Marina.

Menar du att personer som inte är dömda inte ska kunna frihetsberövas?
Eller ska man släppa ut alla häktade över jul- och nyårshelgerna?
Jag har inget emot att häktade får fira jul ordentligt. Ge dem gröt, skinka och Kalle på storbildstv.
Men de bör vara separerade från resten av samhället. Väldigt få av Sveriges häktade sitter där de sitter för att de samlat in pengar till röda korset.
Citera
2013-12-18, 10:24
Bannlyst
Citat:
PM Åklagarmyndigheten
Resningsmaterialet
Städning av brottsplatsen inkluderande borttransport av Marina Johansson
Gärningen torde ha krävt en omfattande planering (eller noggrant uttänkt och genomförd brottsplan, som tingsrätten skriver).
Ett antal omständigheter, talar i denna riktning.
Skjutningen, till att börja med, bör ha varit lättare att genomföra om Marina Johansson sovit (läs under punkten 5 angående vilka omständigheter som talar för att hon legat/sovit i sängen). Gärningsmannen har i så fall inväntat detta. För Fredrik Svensson, som bor i huset, har det varit mycket enkelt att invänta detta tillfälle.
Kroppen och bäddmadrasserna har varit insvepta i en presenning. En sådan har sannolikt varit nödvändig för att inte behöva lägga kropp och madrasser direkt på golvet, vilket i sin tur sannolikt skulle åstadkomma spår/liklukt. På fastigheten lär, enligt förhörsuppgifter, ha funnits en presenning, vilket Fredrik Svensson bör ha varit medveten om. En alternativ gärningsman däremot måste i så fall ha känt till detta alternativt ha tagit med sig en till bostaden. Båda alternativen framstår, i förening med övriga omständigheter, som mindre troliga.
[/i]

Ojdå, en kedja av sannolikheter...

Citat:

Av detta kan den slutsatsen dras, att gärningsmannen måste ha återvänt till bostaden efter dumpningen för att undanröja spår.

[/i]

Vilket stöd har ÅK för detta påstående ?
Citera
2013-12-18, 10:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har inget emot att häktade får fira jul ordentligt. Ge dem gröt, skinka och Kalle på storbildstv.
Men de bör vara separerade från resten av samhället. Väldigt få av Sveriges häktade sitter där de sitter för att de samlat in pengar till röda korset.
Pastakrydda skrev inte om alla misstänkta. FS är inte dömd. Anser du, med tanke på hur FS har uppträtt hittills, att det finns risk för flykt, fortsatt brottslighet eller försvårande av utredning?

Jag tror inte rättsväsendet tycker om att hålla odömda inlåsta, men att det i många fall är nödvändigt. Men i det här fallet behövs det inte. Och vid friande dom sparar jag skattepengar på att han släpps redan nu.
Citera
2013-12-18, 10:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Nej så menar jag absolut inte! Jag har lite svårt att förklara mig idag verkar det som...

En häktad är inte en dömd person.
En häktad person ska kunna hållas häktad på rätt grunder, oavsett brottsmisstanke .

Sen anser jag fortfarande att häktningstiderna är omänskligt långa i många fall. Jag förstår även att man samlar bevisning och hör folk under häktningstider. Men fotboja vore väl ett alternativ i många fall där häktningstiden drar ut på tiden? Rent generellt alltså.

En dömd person ska naturligtvis frihetsberövas.
Citera
2013-12-18, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hans beteende sedan han släpptes av TR visar att han inte behöver vara häktad i avvaktan på rättegång. Risken för flykt, fortsatt brottslighet eller försvårande av utredning är försumbar.

Det borde även anses uppenbart att obligatorisk häktning inte krävs av samma skäl.

Men jag avstår helst från att sia om vad som kommer att hända på fredag. Turerna i det här resningsärendet har överraskat mig för många gånger.
Källa på att risk för fortsatt brottslighet skulle vara försumbar? En desperat haschtomte utan hopp, pengar och med de enda riktiga vännerna på FB ( ) skulle jag bedöma ligga i en akut riskzon för recidiv. Kolussion är det däremot inte, det framgår väl av senaste häktningsprotokollet.
Flyktfara? Tror inte han kommer att fly till varmare länder. Däremot kan insikten att han är en mördare som kommer att få sitta ett decennium i fängelse leda till självmord. Det är inte alldeles ovanligt att personer häktas för flyktfara p g a suicidrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in