2013-12-18, 01:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Numret existerade i form av ett företagsabonnemang och användes kanske främst till presumtiva kunder. MJ:s mor kan ha vetat att MJ inte brukade bära omkring denna mobil och och prövade därför bara att ringa numret ett fåtal gånger.

Exet PF kontaktade henne på det numret fram till 2010. Mamman ringde och numret angavs som firmanummer. Det ska mycket till för att det abonnemanget ska vara oanvänt - och polisen tänkte inte på att kolla innan det blev försent och telebolaget av integritetsskäl hade raderat samtalsdata.
Citera
2013-12-18, 01:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, men här är du nog inne på den gamla kontaktlistan. - Hur den nya såg ut vet vi av förklarliga skäl inte.
Ny kontaktlista?
Citera
2013-12-18, 01:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har du bara innehållsförteckningen..?
Innehållsförteckningen innehåller en lista på dokument som ingår i slasken. Ingenstans finns det uppgifter om smygmobilen. Ge dig, letsdoit, polisen kände inte till smygmobilen.
Citera
2013-12-18, 05:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Snart är det fredag och då är nästa häktningsförhandling. Vad tror vi? Kommer FS förbli häktad eller kommer han fira julafton i frihet?

Det är ju inte heller så långt kvar till v.2 om dom nu håller schemat.

Tror ni att FS skulle försvinna om han skulle släppas på fri fot? Eller tror ni att han, som han gjort tidigare, hållit sig hemma utan tecken på att dra någonstans?
Citera
2013-12-18, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Snart är det fredag och då är nästa häktningsförhandling. Vad tror vi? Kommer FS förbli häktad eller kommer han fira julafton i frihet?

Tror ni att FS skulle försvinna om han skulle släppas på fri fot? Eller tror ni att han, som han gjort tidigare, hållit sig hemma utan tecken på att dra någonstans?

Vart skulle han försvinna?? Han har ju ingenting och ingenstans att ta vägen han har inte byggt upp något under hela sin livstid som är värt något, skulle han bli fri blir första bästa person han kan leva på bli hans tillflyktsplats.
Citera
2013-12-18, 09:19
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Vart skulle han försvinna?? Han har ju ingenting och ingenstans att ta vägen han har inte byggt upp något under hela sin livstid som är värt något, skulle han bli fri blir första bästa person han kan leva på bli hans tillflyktsplats.

Du tror alltså att han skulle fly?
Sist jag kollade hade FS adress så jag förstår inte riktigt ditt svar. Han bor tillsammans med sin flickvän?

Jag menade mer om någon tror att han skulle försöka gå under jorden.
Citera
2013-12-18, 09:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Hans beteende sedan han släpptes av TR visar att han inte behöver vara häktad i avvaktan på rättegång. Risken för flykt, fortsatt brottslighet eller försvårande av utredning är försumbar.

Det borde även anses uppenbart att obligatorisk häktning inte krävs av samma skäl.

Men jag avstår helst från att sia om vad som kommer att hända på fredag. Turerna i det här resningsärendet har överraskat mig för många gånger.
Citera
2013-12-18, 09:28
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Du tror alltså att han skulle fly?
Sist jag kollade hade FS adress så jag förstår inte riktigt ditt svar. Han bor tillsammans med sin flickvän?

Jag menade mer om någon tror att han skulle försöka gå under jorden.

Jag tror inte han skulle fly. Sätt en fotboja på honom över julen så är det problemet löst.

Att fly skulle vara det sämsta han kan göra.
Citera
2013-12-18, 09:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag tror inte han skulle fly. Sätt en fotboja på honom över julen så är det problemet löst.

Att fly skulle vara det sämsta han kan göra.

Jag tror inte heller att han skulle fly, som Q skriver så har han inte visat sådana tendenser innan. Fotboja var ju en idé. Spar skattepengar dessutom.
Citera
2013-12-18, 09:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det innebär att polisen kände till detta nummer. - Och förutom polisen: FS, MJ:s familj, PF... och alla som sökte på "ExploVision":
http://www.yelp.se/biz/explo-vision-bleket

Utan polisen så fanns det ingen mobil som hade hittats. Det är alltså infört i polisens material.
Polisen har resonerat att mobilen inte är använd och har ingen som helst relevans för det här fallet.

Brännvinsadvokater som letar bevisning i slasken har inget case. Det är över detta, men inte hos tyckarna de tror på friande dom. Sen ska man få läsa att han dömdes för att det är ett prestigemål eller liknande. Det är ganska så ointressant att diskutera en sån sak som en gamma mobil som hittades och lades dokumenterad i en slask.

Nej, han flyr ingenstans för han har inga pengar att fly. Men en som är misstänkt för mord får sitta på häktet som alla andra. Snyfteriet om mördarna att dom ska fira jul hemma är en politisk fråga och bör tas upp där.

På fredag är det ingen direkt förhandling utan man beslutar om fortsatt häktning bara.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-18 kl. 09:46.
Citera
2013-12-18, 09:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Utan polisen så fanns det ingen mobil som hade hittats. Det är alltså infört i polisens material.
Polisen har resonerat att mobilen inte är använd och har ingen som helst relevans för det här fallet.

Brännvinsadvokater som letar bevisning i slasken har inget case. Det är över detta, men inte hos tyckarna de tror på friande dom. Sen ska man få läsa att han dömdes för att det är ett prestigemål eller liknande. Det är ganska så ointressant att diskutera en sån sak som en gamma mobil som hittades och lades dokumenterad i en slask.

Nej, han flyr ingenstans för han har inga pengar att fly. Men en som är misstänkt för mord får sitta på häktet som alla andra. Snyfteriet om mördarna att dom ska fira jul hemma är en politisk fråga och bör tas upp där.

På fredag är det ingen direkt förhandling utan man beslutar om fortsatt häktning bara.

Här har det inte snyftats. Jag undrade mest hur folk såg på det här med mobilen och om folk tänker att det kan sätta FS på fri fot vid nästa häktningsförhandling. Mördare ska sitta bakom lås och bom, där är vi rörande överens. Men FS är trots allt inte dömd och inget hittills har bevisat att han mördat Marina.
Citera
2013-12-18, 09:57
Medlem
MrsMagoos avatar
PM Åklagarmyndigheten
Resningsmaterialet

Som nämnts ovan visar den tekniska utredningen att kulhålet i väggen kan k orsakats av en 9mm ammunition. Genom förhörsuppgifter, bl.a. från Fredrik Svensson själv, som säger sig ha provskjutit med vapnet i skogen, är det klarlagt att Marina Johansson hade tillgång till en pistol, vilken förvarades i bostaden. Pistolen, som Marina Johansson har fått av sin numera avlidne morfar, har enligt den tekniska utredningen varit möjlig avfyra med 9 mm:s ammunition. Vapnet har inte kunnat anträffas under förundersökningen.

Städning av brottsplatsen inkluderande borttransport av Marina Johansson
Gärningen torde ha krävt en omfattande planering (eller noggrant uttänkt och genomförd brottsplan, som tingsrätten skriver).
Ett antal omständigheter, talar i denna riktning.
Skjutningen, till att börja med, bör ha varit lättare att genomföra om Marina Johansson sovit (läs under punkten 5 angående vilka omständigheter som talar för att hon legat/sovit i sängen). Gärningsmannen har i så fall inväntat detta. För Fredrik Svensson, som bor i huset, har det varit mycket enkelt att invänta detta tillfälle.
Kroppen och bäddmadrasserna har varit insvepta i en presenning. En sådan har sannolikt varit nödvändig för att inte behöva lägga kropp och madrasser direkt på golvet, vilket i sin tur sannolikt skulle åstadkomma spår/liklukt. På fastigheten lär, enligt förhörsuppgifter, ha funnits en presenning, vilket Fredrik Svensson bör ha varit medveten om. En alternativ gärningsman däremot måste i så fall ha känt till detta alternativt ha tagit med sig en till bostaden. Båda alternativen framstår, i förening med övriga omständigheter, som mindre troliga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-18 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in