2013-12-17, 13:46
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Edit: för att inte tala om alla krigsfångar som tyskarna dödade eller om våldtäckterna. Det väcktes bara ett åtal och det var mot 3 tyskar som gängvåldtog ( se där inte bara afrikaner som gör det ) en judisk kvinna och dem blev dömda för att dem var en skam mot den tyska rasen och inte för att dem våldtog henne.

En ren lögn, vilket sannolikt även är fallet med många andra av dina påståenden. Jag kan nämna flera fall där tyskar dömdes till långa fängelsestraff för våldtäkt på polska kvinnor. (Straff som naturligtvis våldtäktsmän världen över förtjänar, oavsett nationalitet.)

Vad har du för källor för dina uppgifter? Delge gärna dessa -- "googla själv" eller "jag bor där, så jag vet nog" håller inte acceptabel vetenskaplig standard för en vederhäftig debatt.
Citera
2013-12-17, 14:10
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad som däremot VAR tillåtet var att HOTA att skjuta folk som inte betedde sig, precis som Monty gjorde här ovan; det var till och med tillåtet att ta gisslan fram till konversionen 49.

Däremot var naturligtvis avrättningar av ej dömda brottslingar icke tillåtna. Som vanligt försöker nassarna blanda bort korten.

Jo, naturligtvis var det tillåtet inte bara att samla in gisslan, utan även att avrätta den om det gjordes enligt vedertagen praxis och den militära nödvändigheten krävde detta. Annars vore det ju ett väldigt tomt hot för Monty att komma med, eller hur? Anglosaxarna erkände denna princip, liksom övriga krigförande makter, vilket kom fram bland annat under den i vissa andra avseenden något tvivelaktiga rättegången mot generalfältmarskalk List efter kriget. Domstolen:

http://ess.uwe.ac.uk/WCC/List3.htm
Citat:
"It is a fundamental rule of justice that the lives of persons may not be arbitrarily taken. A fair trial before a judicial body affords the surest protection against arbitrary, vindictive or whimsical application of the right to shoot human beings in reprisal. It is a rule of International Law, based on these fundamental concepts of justice and the rights of individuals, that the lives of persons may not be taken in reprisal in the absence of a judicial finding that the necessary conditions exist and the essential steps have been taken to give validity to such action. The possibility is great, of course, that such judicial proceedings may become ritualistic and superficial when conducted in wartime but it appears to be the best available safeguard against cruelty and injustice. Judicial responsibility ordinarily restrains impetuous action and permits principles of justice and right to assert their humanitarian qualities. We have no hesitancy in holding that the killing of members of the population in reprisal without judicial sanction is itself unlawful. The only exception to this rule is where it appears that the necessity for the reprisal requires immediate reprisal action to accomplish the desired purpose and which would be otherwise defeated by the invocation of judicial inquiry. Unless the necessity for immediate action is affirmatively shown, the execution of hostages or reprisal prisoners without a judicial hearing is unlawful. The judicial proceeding not only affords a measure of protection to innocent members of the population, but it offers, if fairly and impartially conducted, a measure of protection to the military commander, charged with making the final decision.

"It cannot be denied that the shooting of hostages or reprisal prisoners may under certain circumstances be justified as a last resort in procuring peace and tranquility in occupied territory and has the effect of strengthening the position of a law abiding occupant. ... "

Före den nya konventionen 1949 var avrättning av gisslan som repressalieåtgärd helt och hållet laglig och korrekt, enligt internationella avtal och urminnes sed och bruk. Man kan förstås på olika grunder ha moraliska eller etiska invändningar mot detta, men knappast några juridiska. Det man istället ville döma vissa tyska befälhavare för var just att de inte avrättat sin gisslan i enlighet med rådande sed, det vill säga bland annat vad anglosaxarna uppfattade som ett alltför stort antal gisslan per attentat.

Urskillningslösa bombningar av civila uppfattades dock som olagliga före kriget, och sådana gjorde sig ju som bekant främst anglosaxarna skyldiga till i democidal skala. Där kan man verkligen tala om krigsförbrytelser ...
Citera
2013-12-17, 14:19
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Med andra ord kollektiv bestraffning samt avrättning av krigsfångar för vad andra gjort är förbjudet och var det redan under andra världskriget.

Korrekt. I denna fråga har Sköll fel i sak, behandlingen av krigsfångar var redan noga reglerad, och avrättning eller grym behandling av fångar var i högsta grad förbjuden. Sedan bröt förstås alla sidor i kriget gravt mot dessa regler, men de ägde icke desto mindre laga kraft.

Endast i fallet Sovjetunionen blir de juridiska frågorna mer komplicerade, då denna stat inte hade ratificerat den relevanta Genèvekonventionen. Därför, menade man, skyddades inte heller Röda armé-soldater av dess provisioner.

På den anglo-amerikanska sidan drog annars den gode Eisenhower till med ett milt sagt fult knep för att inte behöva leva upp till konventionens fordringar angående behandlingen av tyska krigsfångar: Han lät helt enkelt ta ifrån dem status som "prisoners of war" genom att istället benämna dem som "disarmed enemy forces". På så vis behövde man till exempel inte hålla dem med mat enligt vad konventionen stipulerade ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Disarmed_Enemy_Forces
__________________
Senast redigerad av Menschenkind 2013-12-17 kl. 14:26.
Citera
2013-12-17, 15:40
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Och så till den viktiga frågan: Hur många avrättade han? Hur många avrättade han över huvud taget som svar på dödade brittiska soldater?

Det vet jag inte men jag tycker att det är ganska irrelevant. Om hotet var så pass effektivt att han inte behövde göra det så förminskar det inte att han faktiskt uttalade hotet.

De allierade utförde för övrigt även hotet och avrättade tyska civila vid flera tillfällen. Ex den 24 April i Reutlingen i Wurttemberg så avrättade fransmännen 4 tyska civilister som hämnd för en fransk soldat som dödats.

Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Genèvekonventionen från 1929 som senare blev den 3:e 1949 handlar om just behandling av krigsfångar vilket t.ex. förbjöd avrättning av dem för vad andra gjort så det är ett klart krigsbrott. Den var även underskriven av Tyskland 1929 och ratificerad 1934 så den var bindande för tyskarna så där har du klart fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Convention_(1929)
http://www.cicr.org/applic/ihl/ihl.nsf/States.xsp?xp_viewStates=XPages_NORMStatesParties& xp_treatySelected=305
http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/ART/305-430003?OpenDocument

http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/ART/305-430047?OpenDocument

Med andra ord kollektiv bestraffning samt avrättning av krigsfångar för vad andra gjort är förbjudet och var det redan under andra världskriget.

Detta har du rätt i. Jag drog uppenbarligen förhastade slutsatser om att avrätta krigsfångar, något som mycket riktigt var förbjudet. Att avrätta civilister var dock inte förbjudet vilket källan som jag tidigare länkade till också mycket riktigt visar.

Att avrätta krigsfångar var för övrigt något som alla sidor engagerade i och det finns inget som säger att tyskarna gjorde detta i större utsträckning än någon annan sida.
__________________
Senast redigerad av Skoll 2013-12-17 kl. 15:52.
Citera
2013-12-17, 16:59
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
En ren lögn, vilket sannolikt även är fallet med många andra av dina påståenden. Jag kan nämna flera fall där tyskar dömdes till långa fängelsestraff för våldtäkt på polska kvinnor. (Straff som naturligtvis våldtäktsmän världen över förtjänar, oavsett nationalitet.)

Vad har du för källor för dina uppgifter? Delge gärna dessa -- "googla själv" eller "jag bor där, så jag vet nog" håller inte acceptabel vetenskaplig standard för en vederhäftig debatt.

Skiter väll fullständigt om en nazist som du inte tror mig , källan är Seksualne niewolnice III Rzeszy från Cezary Gmyz. Ge mig nu några källor där soldater blev dömda och man verkställde domen för våldtakt under septemberkampanjen ?
__________________
Senast redigerad av TheSmoker 2013-12-17 kl. 17:06.
Citera
2013-12-17, 17:23
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad som däremot VAR tillåtet var att HOTA att skjuta folk som inte betedde sig, precis som Monty gjorde här ovan; det var till och med tillåtet att ta gisslan fram till konversionen 49.

Däremot var naturligtvis avrättningar av ej dömda brottslingar icke tillåtna. Som vanligt försöker nassarna blanda bort korten.

Pajas, när man hotar att utföra något så får det också antas att man är villig att utföra det annars så finns det ingen chans att man någonsin skulle bli tagen på allvar igen. Inte för att det gör någon skillnad, jag har redan visat upp exempel på när de allierade faktiskt verkställde sina hot om att avrätta civila.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Snälla du jag är från schlesien , vem fan är rene martel?

En professor som skrev boken The Eastern Frontiers of Germany.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Bismarks kulturkampf och avskedandet av alla polska lärare , förbudet mot polacker att äga mark , och införandet av Königlich Preußische Ansiedlungskommission in den Provinzen Westpreußen und Posen gjorde allt för att diskriminera polacker och koloniser polska marker snälla låtsas inte som bismarck krigade mot katoliker då alla katoliker i prinicip var polacker och det vara bara en väg att gå för att förinta polska traditioner och kultur.

Detta knappast mer anmärkningsvärt än vad svenskarna gjorde vid Skåne eller fransmännen vid Elsass-Lothringen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Bara att läsa om einzatsgruppe och selbshutche finns massa med info på internet om hur dessa utförde dessa avrättningar , inte vidare svårt att hitta hur många som dog då tyskar är rätt noga med dokumentation.

Hittepå för det mesta. Einzatsgruppen siffrorna är enormt uppblåsta och handlade om bekämpande av partisaner, vilket var fullt lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Vadå överväldigande majoritet, även om tyskarna skeppade in hundra tusentals röstare med tåg så vann tyskarna inte med någon överväldigande majoritet i dessa så kallade fria val där man blev avskedad om man röstade för polen och blev av med sin pansion då skulle jag också rösta tyskt förfan!

De vann med 59.6% av rösterna i val där man i värsta fall blev mördad av polska terrorister för att man inte röstade rätt. Enbart 40.4% av väljarna ville tillhöra Polen och detta var sannolikt pga av de polska och franska terroristmetoderna. Även med en begränsad matematisk förmåga så borde du väl kunna se att 60% är mer än 40%?

Att tyskarna skulle ha skickat in folk att rösta i valet i Övre Silesien och att de skulle ha kunnat utföra någon som helst form av repressalier faller på sin egen orimlighet. Fransmännen ville inte att Övre Silesien skulle tillhöra Tyskland och hade tidigare sänt trupper dit och satt dit den franske generalen Le Rond som chef för den civila administrationen. Är rätt osannolikt att tyskarna skulle ha kunnat komma undan med någon form av tveksamma metoder under de omständigheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Haha snälla du jag är från schlesien varken tysk eller polsk och jag vet nog hur det var.

I så fall så är det bara att beklaga din allmänna historiska oförmåga. Även om vi antar att du kommer från Schlesien så gör det knappast dig till expert på området på samma sätt som jag inte automatiskt är bra på svensk historia bara för att jag är svensk. Enbart någon som är osäker på sina egna kunskaper behöver åberopa den här typen av argument.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Trots århundraden av germanization så var schlesien fortförande polsk , visst dem högre uppsatta var oftast tyska protestanter och arbetarklassen var polsk.

Bluff, se valet 1919-1920 i övre Silesien. Lloyd George beskrev för övrigt förslaget om att ge Övre Silesian till Polen som att "ge en klocka till en apa", något som för övrigt torde ha varit ganska sant.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Läs om dem schlesiska upproren , det första började när tyska vakter dödae 10 civila polska gruvarbetare , som fick 140 000 tusen arbetare att gå i strejk derars krav var helt enkelt att polacker skulle få vara med i styrelsen av provinsen. Slutade med att tysken gick in och hängde eller avrättade med arkebusering av 2 500 polacker tyskarna slutade inte förän engelsmännen och fransmännen kom in och stoppade dem 1919.

Det andra började när tyskarna trodde felaktigt att polackerna förlorat i warszawa mot ryssarna och tyskarna började fira och våldföra sig på slesierna en än gång och schlesien gjorde uppror för andra gången , det slutade med att polackerna fick rättigheter genom att poliskåren blev till hälften polsk nu

Låter som sedvanligt polsk chauvinistisk propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Det trejda fick tyskarna spö och vi schlesier fick autonomi i den polska staten med eget parlament.

Du menar när ni polacker etniskt rensade bort tyskarna från deras områden 1944-45?

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Nej 100 000 är enligt uppskatningar en bok Polish Ministry of Information by Hutchinson & Co..,London det är mer än ditt svar utan någon källa som var : öh nej det låter ju hemskt mycket och nazister var ju inte elaka -

Jag är ointresserad av en referens i en bok. Finns mängder av av absurda påståenden om uppblåsta dödssiffror från många olika katastrofer och konflikter som inte håller måttet när man väl undersökt saken och jag kommer att fortsätta betrakta siffran 100 000 med skepsis tills det kommer fram bevis på att metoderna som använts var tillförlitliga.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Jaha inte mitt fell att du inte hittar det, hittar du någon dom eller rättegång av tyska arme mot soldater som deltog i september kampajen?

Jag har inte direkt bekymrat mig om att leta men jag har ingen anledning att tro att det inte skulle förekomma.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Men snälla dödandet av krigsfångar är visst ett krigsbrott till och med i ww2.

Se min rättelse av mig själv ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Ja Volkdeutscher var duktiga på att avrätta polacker sen att karman vände aja.

Och polacker var duktiga på att våldta och mörda tyskar. i den mån tyskar hyste agg mot dessa rundskalliga, potatisnästa, rovodlande hobbitar som var duktiga på att både stjäla, våldta, mörda så kan kanske det förklaras med sagda polackers vidriga behandling av de tyska civilbefolkningen i områden som var etniskt tyska och som polackerna i sin girighet och rovlystnad inte ville släppa.
Citera
2013-12-17, 17:29
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det ska jag berätta för dig, han var en fransk professor vid universitetet i Lille, och han skrev 1930 en bok som ansåg att tyskarna skulle få gränsområden från polackerna:

http://books.google.se/books?id=jgHPAAAAMAAJ&q=eastern+frontiers+of+germa ny&dq=eastern+frontiers+of+germany&hl=en&sa=X&ei=W ZqvUrqBCurnywPQxIHQAQ&ved=0CDUQ6AEwAQ

Det intressanta i denna historia är alltså vad nassarna håller på med, de letar upp obskyra böcker från 30-talet som stödjer deras teser och hänvisar till Encyklopaedia BritanNica från 20-talet. Allt för att prångla ut sin "sanning".

Säkert, det måste förstås svida ordentligt för dig att få din trevliga, inrutade verklighet ifrågassatt. Men fortsätt du med dina pajaskonster, jag har slutat att ta dig på allvar.
Citera
2013-12-17, 17:40
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Pajas, när man hotar att utföra något så får det också antas att man är villig att utföra det annars så finns det ingen chans att man någonsin skulle bli tagen på allvar igen. Inte för att det gör någon skillnad, jag har redan visat upp exempel på när de allierade faktiskt verkställde sina hot om att avrätta civila.



En professor som skrev boken The Eastern Frontiers of Germany.



Detta knappast mer anmärkningsvärt än vad svenskarna gjorde vid Skåne eller fransmännen vid Elsass-Lothringen.



Hittepå för det mesta. Einzatsgruppen siffrorna är enormt uppblåsta och handlade om bekämpande av partisaner, vilket var fullt lagligt.



De vann med 59.6% av rösterna i val där man i värsta fall blev mördad av polska terrorister för att man inte röstade rätt. Enbart 40.4% av väljarna ville tillhöra Polen och detta var sannolikt pga av de polska och franska terroristmetoderna. Även med en begränsad matematisk förmåga så borde du väl kunna se att 60% är mer än 40%?

Att tyskarna skulle ha skickat in folk att rösta i valet i Övre Silesien och att de skulle ha kunnat utföra någon som helst form av repressalier faller på sin egen orimlighet. Fransmännen ville inte att Övre Silesien skulle tillhöra Tyskland och hade tidigare sänt trupper dit och satt dit den franske generalen Le Rond som chef för den civila administrationen. Är rätt osannolikt att tyskarna skulle ha kunnat komma undan med någon form av tveksamma metoder under de omständigheterna.



I så fall så är det bara att beklaga din allmänna historiska oförmåga. Även om vi antar att du kommer från Schlesien så gör det knappast dig till expert på området på samma sätt som jag inte automatiskt är bra på svensk historia bara för att jag är svensk. Enbart någon som är osäker på sina egna kunskaper behöver åberopa den här typen av argument.



Bluff, se valet 1919-1920 i övre Silesien. Lloyd George beskrev för övrigt förslaget om att ge Övre Silesian till Polen som att "ge en klocka till en apa", något som för övrigt torde ha varit ganska sant.



Låter som sedvanligt polsk chauvinistisk propaganda.



Du menar när ni polacker etniskt rensade bort tyskarna från deras områden 1944-45?



Jag är ointresserad av en referens i en bok. Finns mängder av av absurda påståenden om uppblåsta dödssiffror från många olika katastrofer och konflikter som inte håller måttet när man väl undersökt saken och jag kommer att fortsätta betrakta siffran 100 000 med skepsis tills det kommer fram bevis på att metoderna som använts var tillförlitliga.



Jag har inte direkt bekymrat mig om att leta men jag har ingen anledning att tro att det inte skulle förekomma.



Se min rättelse av mig själv ovan.



Och polacker var duktiga på att våldta och mörda tyskar. i den mån tyskar hyste agg mot dessa rundskalliga, potatisnästa, rovodlande hobbitar som var duktiga på att både stjäla, våldta, mörda så kan kanske det förklaras med sagda polackers vidriga behandling av de tyska civilbefolkningen i områden som var etniskt tyska och som polackerna i sin girighet och rovlystnad inte ville släppa.

Ja där ser man ännu mera nonsens utan någon grund från dig ,förvånande, hoppas verkligen att du stannar i din lilla håla i skogen och hailar medan polackerna och tyskarna kan fortsätta leva ifred från retarderade individer som dig.

Diskussionen är över.
Citera
2013-12-17, 18:46
  #201
Medlem
Zaedrewss avatar
Hitler kunde vunnit sitt krig om han inte förklarat USA krig. Det måste anses vara en av världshistoriens mest idiotiska beslut. USA (dess befolkning) ville inte ha krig speciellt inte mot tyskarna.
Citera
2013-12-17, 18:49
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Ja där ser man ännu mera nonsens utan någon grund från dig ,förvånande, hoppas verkligen att du stannar i din lilla håla i skogen och hailar medan polackerna och tyskarna kan fortsätta leva ifred från retarderade individer som dig.

Diskussionen är över.

Jaja, fega du ur och kryp tillbaka under din sten och göm dig. Mig gör det inget att du signalerar din egen oförmåga att föra en saklig diskussion
Citera
2013-12-17, 18:53
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hitler kunde vunnit sitt krig om han inte förklarat USA krig. Det måste anses vara en av världshistoriens mest idiotiska beslut. USA (dess befolkning) ville inte ha krig speciellt inte mot tyskarna.

Hitler ville inte direkt ha krig mot USA heller men som jag förstår saken så var man bunden av sitt avtal med Japan om att förklara krig? Saken var den att den amerikanske presidenten Roosevelt väldigt gärna ville ha krig med Tyskland och gjorde allt han kunde för att provocera fram ett krig i Europa. När det inte fungerade så tog man bakvägen genom att bland annat strypa handeln med olja till Japan, något som helt enkelt tvingade Japan att gå i krig med USA.
Citera
2013-12-17, 19:04
  #204
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Hitler ville inte direkt ha krig mot USA heller men som jag förstår saken så var man bunden av sitt avtal med Japan om att förklara krig? Saken var den att den amerikanske presidenten Roosevelt väldigt gärna ville ha krig med Tyskland och gjorde allt han kunde för att provocera fram ett krig i Europa. När det inte fungerade så tog man bakvägen genom att bland annat strypa handeln med olja till Japan, något som helt enkelt tvingade Japan att gå i krig med USA.

Han hade avtal med ryssarna också bröt det, avtal med många andra bröt de avtalen också. Så nja bunden var nog inte Hitler av avtal. Jo Roosevelt ville ha krig men den amerikanska befolkningen och hans politiska motståndarna ville inte detta. Var ju ett massivt motstånd mot Roosevelt internt för att gå i krig mot tyskarna innan Hitler förklarade krig och allt deras arbete var förgäves.

Förstår inte Hitler ett dugg där speciellt med tanke på att det fanns ingen plan alls för att kunna besegra USA. Vilket man kan se på de rent av skrattretande försök som gjordes senare med att frakta flygplan med ubåtar för att attackera New York...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in