2013-12-16, 21:40
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Alla ni som förhoppningsfullt och skadeglatt kraxar om "bolånetorskar" och "snart kommer den stora kraschen" och "bostadsbubbla", varför?

Har ni inte annat att göra? Kanske ni skulle lägga ned denna energi på något produktivt istället?

Sluta med era larviga paralleller med krisländer som Irland, Grekland, Portugal, de finns inte.

Det finns ingen "normalränta" som vi skall återgå till. Det finns nämligen ingen normalekonomi att återgå till. Det är nya tider nu. Glöm nostalgin.

Sug på det...

Vad är den nya ekonomin du talar om? Vad innehåller den?
2013-12-16, 21:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Om en ort drabbas av ett kraftigt varsel p.g.a. att ortens största arbetsgivare lägger ner så är inte det samma sak som om bostadsköparna köpt och räknat med värdestegring på sin bostad. I praktiken är det ju lika hemskt oavsett vad prisfallet beror på.
Att bruket lägger ner är snarare att betrakta som en 'svart svan' d.v.s. att något utanför kalkylen inträffar. T.ex fanns en ruraliseringsrörelse i USA när kalla kriget pågick som värst. Många var helt enkelt rädda för att bo i storstäder där de ansåg att risken var som störst för att en sovjetisk atombomb skulle dimpa ner. Att då bosätta sig i ett hus utanför uppfattades som tryggare.

Jag tror att få sandviksbor kunde förutse att huvudkontoret skulle flyttas 2011 efter att ha legat där i 150 år, på samma sätt som många i Detroit trodde att bilindustrin skulle vara stadens stora ekonomiska lok för lång tid framöver.

Framtiden är svår att förutse.

Nej precis, det var få sandviksbor som kunde förutse det och jag har även ett personligt exempel nyligen från en avfolkningsort där en villa såldes för en dryg miljon. Köparna var ett par som ville ha en större villa och eftersom det tar tid att sälja en bostad på dessa orter köpte de först den nya villan innan de sålde sin.

Några månader efter köpet gott igenom gick den enda industin på orten i kk och båda mannen och kvinnan som nu satt med två villor blev båda arbetslösa. De sitter fortfarande på två villor men lyckligtvis har mannen lyckats få en provanställning på en större ort fem mil därifrån, även det jobbet är dock osäkert och andra företag på den orten har slagit igen.

Två villor och nu endast en osäker lön är alltså läget för dem. Personligen bedömer jag att en fyramiljoners-bostad i Stockholm är klart mindre risk men alla får förstås göra sin bedömning.

.
2013-12-16, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det kan vara 2%. Poängen, som borde vara självklar, är att den nominella bolåneräntan med sällsynta undantag kommer vara ett par procentenheter högre än inflationen. För närvarande är realbolåneräntan knappt 3, eftersom vi har i stort sett 0 i inflation.

Varför inte börja med att ta reda på vad som har varit normala räntor innan du påstår saker om det. Vi befinner oss ändå i forumet nationalekonomi och då bör man kanske undvika alltför mycket fria fantasier. Det är svårt att ta något av det du skriver på allvar efter att du slängt ur dig saker som är helt fel.

.
2013-12-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte börja med att ta reda på vad som har varit normala räntor innan du påstår saker om det. Vi befinner oss ändå i forumet nationalekonomi och då bör man kanske undvika alltför mycket fria fantasier. Det är svårt att ta något av det du skriver på allvar efter att du slängt ur dig saker som är helt fel.

.

Vad har jag slängt ur mig som varit "helt fel"? Är det att jag höftade med 3-4 när 2-3 kanske vore mer korrekt som gör dig upprörd?
Det handlar inte om vad "normala räntor" är, utan om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen. Och de kommer alltid vara ett par procentenheter högre.

Det är roligt att det är just de som uppenbart inte har läst en enda högskolepoäng nationalekonomi som är ivrigast på att påminna om att vi befinner oss i nationalekonomiforumet.
2013-12-16, 22:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad har jag slängt ur mig som varit "helt fel"? Är det att jag höftade med 3-4 när 2-3 kanske vore mer korrekt som gör dig upprörd?
Det handlar inte om vad "normala räntor" är, utan om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen. Och de kommer alltid vara ett par procentenheter högre.

Det är roligt att det är just de som uppenbart inte har läst en enda högskolepoäng nationalekonomi som är ivrigast på att påminna om att vi befinner oss i nationalekonomiforumet.

Ja i ena inlägget säger du att en normal realränta ligger på 3-4% och i nästa säger du att den kan ligga på 2%. Minst ett av påstående är helt klart fel och du har inte underlag för något av påståendena. Dessutom är även ditt påstående att realräntorna alltid kommer vara ett par procent högre grundlöst. Detta kan mycket väl kan vara normalt men det behöver inte alltid vara så och det påståendet visar att du saknar basal förståelse för ekonomi.

Om det som du nu säger inte handlar vad normala räntor är borde du förstås undvika att komma med påståenden om det, speciellt när du inte har koll på saken. Men du säger också nu att det handlar om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen och det är just det som kallas för realränta. Det du skriver får åtminstone mig att känna att du kanske inte ens känner till det.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-16 kl. 23:12.
2013-12-16, 22:58
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Det kan vara 2%. Poängen, som borde vara självklar, är att den nominella bolåneräntan med sällsynta undantag kommer vara ett par procentenheter högre än inflationen. För närvarande är realbolåneräntan knappt 3, eftersom vi har i stort sett 0 i inflation.

Om du orkar kan du ju jämföra
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Konsumentprisindex/Konsumentprisindex-KPI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/115817/
och till exempel
http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/index.htm

Och vi har inte legat under målinflationen konstant. 2011 låg vi en bra bit över, liksom 2008 och 2002-2003. Däremot har inflationen i snitt de senaste 15 åren legat under målet.

Men när inflationen dyker upp igen och räntan därefter så kommer det ju bero delvis på att lönerna ökat i delar av ekonomin, särskilt då bland de människor som har höga bolån. Varför skulle vi förvänta oss högre inflation än "bolånetorskarnas" löneökningar?
2013-12-17, 02:31
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Framtiden är svår att förutse.
Absolut är det så. Det är ju helt omöjligt. Ett 10 sekunder klipp som visar hur lustigt det kan bli när man "tror" att något är säkert. I'm from Detroit
Det man kan göra är att titta tillbaka en 40 år i tiden. Då ser man stora svängningar och ständigt nya världsliga problem som påverkar.
Visst, folk kan gärna ta lån där de amorterar av det på 140 år och där stor del av deras disponibla inkomst läggs på bara räntor för att hoppas att inget direkt händer de närmaste 50 åren. Jag väntar och fyndar sen
2013-12-17, 04:52
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

En bra värdemätare är ofta, är kostnaden för att köpa högre än att hyra? I så fall är det bubbelvarning, eller om räntan förändras, blir det dyrare än att hyra?
2013-12-17, 06:55
Avslutad
Citat:
Ja i ena inlägget säger du att en normal realränta ligger på 3-4% och i nästa säger du att den kan ligga på 2%. Minst ett av påstående är helt klart fel och du har inte underlag för något av påståendena. Dessutom är även ditt påstående att realräntorna alltid kommer vara ett par procent högre grundlöst. Detta kan mycket väl kan vara normalt men det behöver inte alltid vara så och det påståendet visar att du saknar basal förståelse för ekonomi.

Om det som du nu säger inte handlar vad normala räntor är borde du förstås undvika att komma med påståenden om det, speciellt när du inte har koll på saken. Men du säger också nu att det handlar om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen och det är just det som kallas för realränta. Det du skriver får åtminstone mig att känna att du kanske inte ens känner till det.

.

Nu är Bananen ute och cyklar, för det är inte helt grundlöst eller totalt utan underlag:

2013-04-17, Stefan Ingves, Riksbanchef och nationalekonom:
Ränteläget är nu lågt globalt. Vi tror att både tillväxt, inflation och räntor så småningom kommer att återgå till det normala. Säg att man antar att den nominella räntan är 4 procent och inflationstakten 2 procent. Då blir realräntan 2 procent vilket är ungefär där den brukar ligga under normala förhållanden. Exakt hur lång tid det tar innan detta inträffar är det svårt att bedöma. Enligt vår prognos kommer reporäntan att vara ca 2,5 procent vid början av 2016 så just nu är vi en bra bit ifrån vad som kan anses normalt

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Chatt/2013/Chatt-med-riksbankschef-Stefan-Ingves-den-17-april/
Senast redigerad av vonEisen 2013-12-17 kl. 07:00.
2013-12-17, 07:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Nu är Bananen ute och cyklar, för det är inte helt grundlöst eller totalt utan underlag:

2013-04-17, Stefan Ingves, Riksbanchef och nationalekonom:
Ränteläget är nu lågt globalt. Vi tror att både tillväxt, inflation och räntor så småningom kommer att återgå till det normala. Säg att man antar att den nominella räntan är 4 procent och inflationstakten 2 procent. Då blir realräntan 2 procent vilket är ungefär där den brukar ligga under normala förhållanden. Exakt hur lång tid det tar innan detta inträffar är det svårt att bedöma. Enligt vår prognos kommer reporäntan att vara ca 2,5 procent vid början av 2016 så just nu är vi en bra bit ifrån vad som kan anses normalt

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Chatt/2013/Chatt-med-riksbankschef-Stefan-Ingves-den-17-april/

Vet du vad ordet grundlöst betyder?
Det var grundlöst eftersom den som uttalade det bara kastade ur sig olika gissningar och lade fram det som fakta trots att personen inte hade en aning om saken. Det ursprungliga påståendet var också att realräntan var 3-4%.

Dessutom brukar Ingves oftast ha fel i sina prognoser. Plocka hellre fram statistik för vad som är en normal realränta för det var det saken gällde. Åtminstone om länken inte innehåller den informationen, själv hinner jag inte läsa den nu.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-17 kl. 08:07.
2013-12-17, 08:52
Avslutad
Citat:
Vet du vad ordet grundlöst betyder?
Det var grundlöst eftersom den som uttalade det bara kastade ur sig olika gissningar och lade fram det som fakta trots att personen inte hade en aning om saken. Det ursprungliga påståendet var också att realräntan var 3-4%.

Dessutom brukar Ingves oftast ha fel i sina prognoser. Plocka hellre fram statistik för vad som är en normal realränta för det var det saken gällde. Åtminstone om länken inte innehåller den informationen, själv hinner jag inte läsa den nu.

.

RB:s reporäntebesked brukar släppas tillsammans med en prognos och en penningpolitisk
rapport med statistik.
Det var du som påstod att det inte finns något underlag.
Nu skriver du att underlaget, riksbankens prognoser, ofta är fel.
Underlaget finns inte och dessutom brukar det ha fel?
Senast redigerad av vonEisen 2013-12-17 kl. 08:58.
2013-12-17, 09:33
Medlem
tgv23000s avatar
Wooohooo !! räntan sänkt som jag förutspådde igår, samt kanonsiffror från Valueguard.
Stockholm BR202
Senaste mån+1,3%
3 mån+2,4%
12 mån+13,3%
http://www.valueguard.se/stockholmbr

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här