2013-12-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightbored
Man kan tycka att det vore klargjort. Det jag kan läsa i FUP är detta (inget direkt citat från s 406):

I överkäken, höger sida saknas tand 17. Övriga tänder är bevarade. På vänstra sidan i överkäken saknas tand 21, 22, 23, 24, 25, 26 och 27. Tändernas gropar är oskadade och utskotten är oskadade. Tänderna är oskadade. I underkäken, som saknar mjukdelar och där benet är oskadat, saknas på högra sidan tänderna: 41, 42, 43, 44, 45, 46 och 47. På vänstra sidan saknas tänderna: 31, 33 och 35. Det finns även bakre tand, 38, som sitter fast i käkbenet. Groparnas väggar är bevarade. Inga skador ses.

Under Utlåtande på s 409 står heller inget om att tänderna har slagits ut vid dödstillfället.

Jag är ingen tandläkare eller rättsmedicinsk expert och vet inte hur jag ska tolka texten från s 406.

Edit: borde varit klargjort
Edit: tänderna i över och underkäke saknas på motsatta sidor. Det är också konstigt tycker jag. Om det vore genom våld genom ett slag mot en viss sida av käken. Eller kan effekten bli sådan av ett slag?

Det är nog klargjort! Finns inga skador så slogs inte tänderna ut av mördaren.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2013-12-16 kl. 22:56.
Citera
2013-12-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag föredra att lita på kakafee som uppenbart kände Ida väl.

Nej hon hade ingen protes eller liknande.
Hon hade lite hål så där men annars fina tänder, men det kostar och gå till tandläkaren så inte alla som gör eller att de har tandläkarskräck!
Citera
2013-12-16, 23:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Jag har nog läst vartenda inlägg i detta ämne.
Men både du o jag vet ju att hon inte dog av avsaknaden av tänder. Att de saknas är märkligt, visst, det håller jag med om. Men jag tror inte att tänderna är avgörande för att lösa gåtan.
Jag (o troligen andra med mig) tycker att det blir lite tradigt att läsa sida upp o sida ner med gissningar (mer eller mindre kvalificerade) på hur tänderna försvunnit.
Hennes mor vittnade i rätten, eller i ett förhör, om att I*a hade tandproblem. OM hon var deprimerad/borderline personlighetsstörning/adhd o missbrukare så är väl tandhygien kanske inte överst på prioriteringslistan?
O iom att ingen i denna tråd tycks veta hur tänderna har försvunnit, men alla gissar vilt, så känner jag att man inte kommer framåt, utan bara står o stampar. O innan vi vet ordet av blir någon av teorierna en trådsanning.

Då tolkar jag det som att vi ändå var rätt så överens. Frånsett din gissning (kvalificerad eller ej) om huruvida BO till följd av olika diagnoser, prioriterade sina tänder eller icke
Citera
2013-12-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jägare där! Jag har påträffat många kadaver som saknat ett gäng tänder. Men du får så klart tro på att GM lyckats med bedriften att väldigt precist slå sönder ansiktet utan att ge en enda skada på resten av benen i ansiktet, ej heller på de kvarvarande tänderna i munnen (i form av flisor m.m), men dock slår han ut 18 tänder helt å hållet, som dessutom inte orsakar skada i groparna.

Att lyckas slå ut 18 tänder i sin helhet, utan att ens någon av de lämnar kvar delar av roten, känns bara det ganska orealistiskt tycker jag.

Det verkar också som att GM plockat ut alla delar av struphuvudet också. Och tungbenet. Och små ben från handloven! Eller slog han bort dessa från offret?

Eller så kanske naturen haft sin gilla gång på kroppen. Jag sätter mina visdomständer på det.

Vad gäller ditt vad har du nog inte så mycket att förlora Vist en del äldre djur svälter ihjäl för att dom har dåliga tänder så det förekommer. Id@ va ung. Jag har aldrig påstått att dom är utslagna. Jag har sagt att det är skumt att dom saknas. Vad gäller halsens mjukdelar har vi nog samma åsikt.
Citera
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Jag kan med största sannolikhet säga att hon inte dog av 18 utdragna -sparkade -slagna tänder.

Enligt vad jag läst så dör man om man inte kommer till sjukhus illa kvickt efter att ha förlorat två liter blod.
Så min åsikt är att hon dog av blodförlust.

Sedan huruvida det var från skadan på huvudet eller ett knivhugg eller en snittad hals låter jag vara osagt, men det var ju inte det du frågade efter, utan du ville veta vad hon dog av, o mitt svar är blodförlust.
Faktum är att h@n faktiskt frågade om du visste hur hon dog, så där tog du fel.

"Din åsikt" är att hon dog av blodförlust? Du är av åsikten av det var så hon dog? Du TYCKER att hon dog så? Okej!

Man kan slå ut tänder på folk utan att skada käkbenen. Om det är vad som hänt kan jag inte svara på. Men det är onekligen märkligt att tänderna saknas.

Jag har en teori: Jag läste lite snabbt i FUP om det här med P*rs syster, deras festande i systerns lägenhet natten då mordet ägde rum. De hade tagit amfetamin, om jag nu läste rätt. P*r verkar ju dessutom knarka i största allmänhet. Jag vet av tidigare erfarenheter att knarkare som gillar amfetamin ofta lider av tandlossning (pga muntorrheten som tillslut tar ut sin rätt). Med det i åtanke samt det faktum att P*r använt amfetamin börjar jag fundera kring huruvida Id@ också använde sig av denna drog. Jag vet att det kan anses irrelevant att diskutera ett eventuellt drogmissbruk, men kom ihåg att Id@ faktiskt skaffat barn med denne P*r, uppenbarligen funnit något gemensamt med denne man och kanske delat många intressen. Det är inte helt osannolikt att även Id@ har testat både det ena och det andra. Hennes tänder kunde mycket väl ha varit i sådant skick att det snart ändå hade lossats en del tänder.

AJ måste ju ha skitit på sig när han insåg att Id@ hade blödarsjuka och när han då eventuellt även såg hur tänderna for ut ur munnen. För visst fan är han egentligen klen? Tror att några i tråden har skrivit det. Han ville väl puckla på lite och sedan blev hela situationen övermäktig. Tänk, vilket misstag det här var...

Men jag har svårt att tro att tänderna flög ut i lägenheten. Jag har ingen direkt idé om vart tänderna kan ha tagit vägen. Det hela verkar ju ha skett hastigt och utan någon som helst planering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är många tänder. Så gott som alla tänder på ena halvan av överkäken och så gott som alla på andra halvan av underkäken+några till.

Ja tänk om idas pappa kom, vill inte ens tänka tanken på vad som hade hänt då, men den tanken som slår mig just nu när han inte åkte dti, det är hans samvete till VARFÖR gjorde jag inte det för då hade det sett annourlunda ut sa han i föhöret, varje fråga han svarar på så lägger han skulden på sig själv vilket gör att han mår ännu sämre..många här skriver, ja cliff ska skippa rättvisa, han kommer att plocka han själv mm...ja cliff har ett rykte sen för men tro mig det finns kvar i han, MEN han ska ju inte behöva känna sig pressad... ung som att folk skriver här ute, han kanske känner att han måste visa alla vad han går för....men han har både barn och barnbarn där ute som inte vill förlora honom, så hoppas att han ber någon spring pojk göra det för han så han kan vara hemma och hälsa på barnen precis när han vill
Citera
2013-12-16, 23:36
Medlem
Citat:
Om det skulle ha gjorts av GM så skulle det vara märken på nackkotorna, o det hittades väl 7 intakta halskotor?

vad menas med 7 intakta halskotor?
Citera
2013-12-16, 23:36
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightbored
Man kan tycka att det vore klargjort. Det jag kan läsa i FUP är detta (inget direkt citat från s 406):

I överkäken, höger sida saknas tand 17. Övriga tänder är bevarade. På vänstra sidan i överkäken saknas tand 21, 22, 23, 24, 25, 26 och 27. Tändernas gropar är oskadade och utskotten är oskadade. Tänderna är oskadade. I underkäken, som saknar mjukdelar och där benet är oskadat, saknas på högra sidan tänderna: 41, 42, 43, 44, 45, 46 och 47. På vänstra sidan saknas tänderna: 31, 33 och 35. Det finns även bakre tand, 38, som sitter fast i käkbenet. Groparnas väggar är bevarade. Inga skador ses.

Under Utlåtande på s 409 står heller inget om att tänderna har slagits ut vid dödstillfället.

Jag är ingen tandläkare eller rättsmedicinsk expert och vet inte hur jag ska tolka texten från s 406.

Edit: borde varit klargjort
Edit: tänderna i över och underkäke saknas på motsatta sidor. Det är också konstigt tycker jag. Om det vore genom våld genom ett slag mot en viss sida av käken. Eller kan effekten bli sådan av ett slag?
Jag håller med om att det är skumt hur alla tänder (från framtand till den sista sista bakersta tanden) på den ena sidan i överkäken och på den andra sidan i underkäken saknas. Se en bra bild här på vilka tänder det handlar om:

http://www.folktandvardenstockholm.se/fakta-rad/fakta-om-tander/tandernas-namn/

Sedan står det "Tändernas gropar är oskadade". Jag drog ut en visdomstand för ca ett halvår sedan. Ett bra tag efteråt hade jag en "grop" där tanden hade suttit. Men nu har gropen "växt igen" och det märks inte att det funnits en tand där. Kan mördaren dragit ut tänderna på henne? Vidrig tanke. Jag begriper inte detta. Men att en 23-åring skulle kunna förlora så många tänder på ett "naturligt" sätt tror jag inte en sekund på.

Samtidigt är det inget som lyfts fram från åklagarsidan.
Citera
2013-12-16, 23:37
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee
Nej hon hade ingen protes eller liknande.
Hon hade lite hål så där men annars fina tänder, men det kostar och gå till tandläkaren så inte alla som gör eller att de har tandläkarskräck!
Tack, jag förstår att du blir ursinnig. Du är inte ensam om det.
Citera
2013-12-16, 23:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Människan har sju halskotor, och intakta betyder hela.
Citera
2013-12-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad<br /> <br /> <br /> dhoc
Då tolkar jag det som att vi ändå var rätt så överens. Frånsett din gissning (kvalificerad eller ej) om huruvida BO till följd av olika diagnoser, prioriterade sina tänder eller icke

ja idas mamma sa att hon hade problem med en tand, större var det inte, sen om så skulle ha alla dess olika sjukdomarna hindrar inte från att ha bra tandhygien eller dusch hygien
Citera
2013-12-16, 23:50
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Helt enkelt att hela halsens kotor är oskadade.
De är 7 stycken från atlaskotan (C1) som skallen vilar på, till C7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in