2013-12-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Som sagt - uttjatat ämne, och felaktigt.

Jag själv bor i ett villaområde där i stort sätt samtliga på min gata ligger i topp 10% av inkomsttagarna, de flesta topp 3%. På ytan ser det "svenskt" ut men tittar man lite närmare så finns det väldigt många invandrare eller människor med åtminstone en förälder av utländsk härkomst. Jag skulle nog tippa 20-40%. Mest av europeisk börd (islänningar, britter, finnar, östeuropeer, turkar, fransmän, judar etc) men även en hel del bättre bemedlade kineser och till och med någon somalier finns här. Många är invandrare som varit här i decennier och fått en chans att "komma in", eller expats. Samma dynamik gäller på Söder, där TS bor. En stor andel med utländsk härkomst bor på Söder. Jag personligen är inte rädd för invandrare, tvärtom - jag skulle önska att fler duktiga invandrare kom och gjorde Stockholm ännu mer kosmopolitiskt. Jan Helin's Bromma är det. Jan Guillou's Östermalm likaså. Men det betyder inte per automatik att man vill hänga med folk som just klivit av bananbåten. Vilken idiot som helst förstår att de som söker asyl och kommer från världens fattigaste hörn har svårare att komma in i systemet - de fastnar i de mest utsatta områdena. Man kan vara för invandring men inte vilja bo med de fattigaste för det. Folk med utbildning och goda jobb väljer att bo i områden där andra runtomkring dem också har utbildning och goda jobb. Summa summarum: De flesta finare områdena har nog en högre invandrarfrekvens än det typiska Svensson-radhusgettot - men det är en socioekonomisk fråga var man väljer att bo.

Att "de finare områden har en högre invandrarfrekvens än de typiska Svensson-radhusgettot" verkar du dock inte ha några som helst belägg för, dessutom låter det föga troligt med tanke på sammansättningen på de svenska invandrarna. Det är dock intressant att du beskriver vilka invandrare som bor i "ditt" område. Avsaknaden av MENA-invandrare är atypisk: man påstår sig gillar mångkultur, men endast när den är från kulturellt närstående länder. Problemgrupperna lyser som vanligt med sin frånvaro.

Södermalm är den minst mångkulturella statsdelen i hela Stockholm.
http://www.statistikomstockholm.se/attachments/article/39/S_2012_08.pdf
(Titta på sid.25)

Det bor inte alls "En stor andel med utländsk härkomst" på Söder, tvärtom - det ligger långt under snittet i Stockholm, vilket är 30 %.

Fler duktiga invandrare skulle säkert vara välkommet, men fungerar det inte lika bra med fler duktiga svenskar? "Duktiga" skulle förövrigt diskvalificera i stort sett samtliga somalier, tjaa, utom din (påstådda) granne då.
Senast redigerad av Krick1 2013-12-16 kl. 21:24.
Citera
2013-12-16, 21:24
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Var man bor är en klassfråga och alla kommer inte hamna i Bromma eller i innerstan. Men majoriteten har det väldigt bra där man bor oavsett var det är.

Var man bor är precis som du säger en klassfråga. Därför borde omröstningen ifall det ska komma fler invandrare till Rinkeby, Gottsunda, Angered med flera samhället ske av de folket som blir påverkade. Inte av någon jävla PKist som sitter på flera miljoner kronor och blir hyllad till skyarna för att han har "vackra" åsikter om någonting som aldrig kommer beröra honom.

Förstår du varför det är hyckleri?
Citera
2013-12-16, 21:30
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte, jag vet. Jag bor ju här. Du bor också i ett för den delen. Avundsjuk? Banken äger inte mig i alla fall.

OT: Jag var på en god väns bröllop i Storbrittanien i helgen. Han är halv-indier/halv-irländare. De flesta personerna där var hybrider av olika exotiska slag. Alla känner sig som britter. Alla är glada.
kul att du tror att välutbildade engelsmän, norrmän, fransmän och indier är samma sak som analfabetiska menaiter.

lev du på i tron om att du är god för att du har en mörk vän på facebook (givetvis adopterad från korea och heter olle). du kan säkert skryta om att du känner nån bög också.
Senast redigerad av Joanic 2013-12-16 kl. 21:32.
Citera
2013-12-16, 21:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Om man jobbar mycket, tjänar mycket pengar, och vill bo i villaområde strax utanför stan, har man då samma kultur? I så fall har alla som inte jobbar mycket, inte tjänar mycket pengar, och inte bor i villaområden också samma kultur.

Det kanske är precis vad de har. Mångkultur
Senast redigerad av Hegamon 2013-12-16 kl. 21:38.
Citera
2013-12-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Det här är troligtvis den mest frekvent återkommande påståendet på Flashback och är egentligen en klassfråga.

Vad jag vet så finns det många med utländskt ursprung i de flesta områden men med vissa undantag. Det finns ju helvita enklaver i bland annat Skåne...

Att det faktum att man värnar om andra människor ska medföra att man måste bo i segregerade områden haltar lika mycket som att man måste bo på härbärge för att man värnar om hemlösa. Eller i skogen för att man värnar om vargar.

Jag är övertygad om att människan bosätter sig i de områden man trivs i, och har ekonomisk möjlighet att bosätta sig i.
Det gäller alla oavsett hudfärg eller yrkesgrupp.

Som sagt det här påståendet är uttjatat och korkat.

Nej det är det inte! Att propagera för ngt. som enbart (till största del) den Svenska arbetarklassen får lida fan för är inte ok på ngt. sätt.
Citera
2013-12-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joanic
kul att du tror att välutbildade engelsmän, norrmän, fransmän och indier är samma sak som analfabetiska menaiter.
Det är ju precis det jag INTE tror. Läs om inlägget. Din trådstart säger "Kritvita journalister som älskar invandring - men bor i kritvita apartheidområden." Men jag hävdar att det är en myt att det är så. Däremot vill framgångrika människor bo med andra framgångsrika, invandrare eller inte.
Citera
2013-12-16, 21:37
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Var man bor är precis som du säger en klassfråga. Därför borde omröstningen ifall det ska komma fler invandrare till Rinkeby, Gottsunda, Angered med flera samhället ske av de folket som blir påverkade. Inte av någon jävla PKist som sitter på flera miljoner kronor och blir hyllad till skyarna för att han har "vackra" åsikter om någonting som aldrig kommer beröra honom.

Förstår du varför det är hyckleri?

Sådär kan man säga om allt. Då borde bara folk med resursstöd få rösta i dom frågor, folk med A-kassa få rösta om A-kassan osv osv. Det är inte hållbart eller rimligt. Dessutom så är ju majoriteten av folket i sverige Arbetarklass. Det är en klar minoritet som bor i fina välbärgade områden så som solsidan, äppelviken, djursholm etc.

För övrigt såg jag någon kommentar om att inga MENA-invandrare (eller väldigt få iaf) bor i välbärgade områden. Är de så konstigt? Hur länge har vi haft invandring från MENA? Tror ni själva att man dom första åren efter flytten till ett nytt land, där man börjar om på noll, får lära sig ett nytt språk, där ens tidigare kunskaper ofta är irrelevanta osv, klättrar stadigt på klasstegen?
Citera
2013-12-16, 21:37
Medlem
VonArsles avatar
Dagligt böneutrop på östermalm hade vart nåt. Vallfärd till moske med X antal burkadamer varje söndag till östermalm hade vart en succe.
Citera
2013-12-16, 21:41
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Men snälla du. De områden som är sådär invandrartäta är ju generellt sätt dåliga områden om man tänker på kvaliteten på de boenden som finns där. Det är nog den största anledningen att journalister inte vill bo där. Och att de områden som de väljer är BRA områden i samma fråga. Jag tror det har väldigt lite med mångkulturen att göra.

Visst är det så generellt sett. Journalisterna väljer bort nedgångna områden,
där bostadsbolagen inte lagt mycket pengar på år och dag. Hyrorna är låga
och det finns mestadels gråa höghus.

Det har inte med invandrare per say att göra.

Även innan invandringen började på allvar så fanns det bra och dåliga områden
i Sverige.

Hela den här grejen med att journalister undviker invandrare är en fabrikation
av SD-verkstaden.
Citera
2013-12-16, 21:42
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Det är ju precis det jag INTE tror. Läs om inlägget. Din trådstart säger "Kritvita journalister som älskar invandring - men bor i kritvita apartheidområden." Men jag hävdar att det är en myt att det är så. Däremot vill framgångrika människor bo med andra framgångsrika, invandrare eller inte.
Där påstår du alltså att gruppen "framgångsrika" är en homogen grupp som delar intressen och dylikt? Jag tror inte att Jonas Sjöstedt vill vara vän med bankdirektörer, då han är deras meningsmotståndare.
Citera
2013-12-16, 21:44
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking39
Inte ens klappturken Pekgul vågade bo kvar i Tensta
"Nalin Pekgul, välkänd socialdemokratisk förkämpe för invandrartäta förorter, lämnar sin egen förort Tensta för att hon tycker den har blivit för osäker. Tensta har blivit för farligt för barnen, säger hon."
Hon har skyddad adress tydligen har försökt ta reda på var hon bor men ingen på Flashback tycks veta . Hon kan ju inte ha så lätt att gömma sig
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=731499

Haha, ja för henne går det bra att flytta minsann, men hur är det med alla andras barn som måste bo där, i det helvete som politikerna skapat? De som inte har pengar eller resurser att flytta därifrån? Hyckleriet är så stort att man inte vet var man ska börja.
Citera
2013-12-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Där påstår du alltså att gruppen "framgångsrika" är en homogen grupp som delar intressen och dylikt? Jag tror inte att Jonas Sjöstedt vill vara vän med bankdirektörer, då han är deras meningsmotståndare.

Nu vet jag inte var Sjöstedt bor, men jag misstänker att det inte är Djursholm eller Saltis. Däremot kanske Söder eller dylikt, som också är högutbildat men mer vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in