2013-12-16, 20:25
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När jag var där var det bara en liten sänka, som man kan hitta varsomhelst. När var du där?

När var du själv där?
Citera
2013-12-16, 20:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där är en allmän text om tändsatspartiklar, f ö den andra träffen man får på "tändsatspartikel" om man googlar. Jag frågade vilken expert som var källan till analysen av tändsatspartiklarnas placering i det här specifika fallet?

Du menar att avsaknaden av tändsatspartiklar i marinas kranie tyder på ett distansskott. Det finns väl någon kriminalteknisk undersökning som slår fast att avsaknaden av tändsatspartiklar i marinas kranie verkligen är anmärkningsvärt, så att det inte är precis det man kan förvänta sig av en kropp som legat ute i nästan två år? Återigen, gissar du bara?
Nej, jag uttalade mig allmänt och inte om det här specifika fallet.
Citat:
Det är mer sannolikt med tändsatspartiklar i målet på nära håll än på långt håll. På långt håll åker någon enstaka partikel med, medan det blir många partiklar i målet på nära håll.
Och du frågade inte om det här specifika fallet.
Citera
2013-12-16, 20:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
När var du själv där?
Efter fyndet. När var FN-SOLDATEN där?
Citera
2013-12-16, 20:29
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Det vore väldigt märkligt om du var vid fyndplatsen före fyndet, tycker du inte? Bjussa istället på vecka. Så ser vi fram mot detsamma från FN-SOLDATEN.
Citera
2013-12-16, 20:31
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:

Troligtvis efter fyndet då m a o om FN-Soldaten också varit där
Citera
2013-12-16, 20:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Troligtvis efter fyndet då m a o om FN-Soldaten också varit där
Om FN-SOLDATEN var där efter fyndet och inte allt för långt efter bör det ha sett ut som på min bild: http://img5.imageshack.us/img5/944/imag0073i.jpg. Det är en liten sänka, inte en grop. När var du där, FN-SOLDATEN, före fyndet eller under barmark 2013?
Citera
2013-12-16, 20:46
Avslutad
Citat:
Nej, jag uttalade mig allmänt och inte om det här specifika fallet.Och du frågade inte om det här specifika fallet.

Visst gjorde du det. Du instämde i Eerieyes åsikt att frånvarons av tändsatspartiklar i marinas kranie tyder på ett distansskott. Se nedan

Citat:
Eerieye*
Kudden hade varit full av tändsatspartiklar i s f. Det fanns f ö inte mycket sådant i kraniets innandöme heller - vilket torde utesluta s k "påsittande" skott.

Citat:
Quarrel
Det är en intressant iakttagelse. Det finns inga spår av kulan än skadorna på huvudet. Den danske rättsläkaren uttalar t.o.m. att teoretiskt skulle en syl eller metallstav kunnat användas, även om 9 mm fullmantlad kula är det troligaste. Även om pistolen hölls inuti något som fångade upp krutstänk bör någon tändsatspartikel hamnat i skallen, på samma sätt som en tändsatspartikel hamnade i skotthålet i väggen.

Jag har aldrig hört talas om en avrättning på avstånd med pistol. Detta tyder på att det var ett vådaskott.

Så nu undrar jag vilken expert som gjort en tändsatsanalys av Marinas kranie, och hur vi därmed vet att frånvaron av sådana spår verkligen är anmärkningsvärda när det gäller ett lik som legat ute nästan två år? Om det är spår som försvinner naturligt med tiden med väta och förruttnelse av mjukdelar osv, så håller ju inte din teori om distansskott, ja t o m vådaskott. Så fram med källan nu! Eller gissar du bara?
Citera
2013-12-16, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Visst gjorde du det. Du instämde i Eerieyes åsikt att frånvarons av tändsatspartiklar i marinas kranie tyder på ett distansskott. Se nedan

Så nu undrar jag vilken expert som gjort en tändsatsanalys av Marinas kranie, och hur vi därmed vet att frånvaron av sådana spår verkligen är anmärkningsvärda när det gäller ett lik som legat ute nästan två år? Om det är spår som försvinner naturligt med tiden med väta och förruttnelse av mjukdelar osv, så håller ju inte din teori om distansskott, ja t o m vådaskott. Så fram med källan nu! Eller gissar du bara?
Nej, jag uttalade mig allmänt om tändsatspartiklar, även om det var i anslutning till det här fallet.
Citera
2013-12-16, 20:53
Avslutad
Citat:
Nej, jag uttalade mig allmänt om tändsatspartiklar, även om det var i anslutning till det här fallet.
Du uttalade dig om vad frånvaron av tändsatspartiklar i marinas kranium betydde för slutsatser om påsittande skott vs distansskatt. Du drog t o m slutsatsen utifrån detta att det tydde på vådaskott. Nu säger du alltså att det inte fanns nån grund för såna slutsatser i det här specifika fallet baserat på frånvaron av tändsatspartiklar i kraniet?
Citera
2013-12-16, 20:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du uttalade dig om vad frånvaron av tändsatspartiklar i marinas kranium betydde för slutsatser om påhittande skott vs distansskatt. Du drog t o m slutsatsen utifrån detta att det tydde på vådaskott. Nu säger du alltså att det inte fanns nån grund för såna slutsatser i det här specifika fallet baserar på frånvaron av tändsatspartiklar i kraniet?
Nej, det sa jag inte. Jag ser ingen anledning att frångå vad som gäller allmänt i det här specifika fallet. Gör du?
Citera
2013-12-16, 21:07
Avslutad
Citat:
Nej, det sa jag inte. Jag ser ingen anledning att frångå vad som gäller allmänt i det här specifika fallet. Gör du?
Det beror på. Vad som gäller för ett lik som undersöks omedelbart efter skottskadan uppkommit behöver naturligtvis inte vara applicerbart på ett kranium som legat ute i nästan två år, och varit utsatt för väder och vind, djur och naturlig förruttningsprocess. Om det är applicerbart med "allmän regel" i detta specifika fall, beror ju vilka förutsättningar som "den allmänna regeln" bygger på. Det har du säkert full koll på?
Citera
2013-12-16, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det beror på. Vad som gäller för ett lik som undersöks omedelbart efter skottskadan uppkommit behöver naturligtvis inte vara applicerbart på ett kranium som legat ute i nästan två år, och varit utsatt för väder och vind, djur och naturlig förruttningsprocess. Om det är applicerbart med "allmän regel" i detta specifika fall, beror ju vilka förutsättningar som "den allmänna regeln" bygger på. Det har du säkert full koll på?
Jag har full koll på att tändsatspartiklar inte ruttnar i skallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in