Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Nej, jag uttalade mig allmänt och inte om det här specifika fallet.Och du frågade inte om det här specifika fallet.
Visst gjorde du det. Du instämde i Eerieyes åsikt att frånvarons av tändsatspartiklar i marinas kranie tyder på ett distansskott. Se nedan
Citat:
Eerieye*
Kudden hade varit full av tändsatspartiklar i s f. Det fanns f ö inte mycket sådant i kraniets innandöme heller - vilket torde utesluta s k "påsittande" skott.
Citat:
Quarrel
Det är en intressant iakttagelse. Det finns inga spår av kulan än skadorna på huvudet. Den danske rättsläkaren uttalar t.o.m. att teoretiskt skulle en syl eller metallstav kunnat användas, även om 9 mm fullmantlad kula är det troligaste. Även om pistolen hölls inuti något som fångade upp krutstänk bör någon tändsatspartikel hamnat i skallen, på samma sätt som en tändsatspartikel hamnade i skotthålet i väggen.
Jag har aldrig hört talas om en avrättning på avstånd med pistol. Detta tyder på att det var ett vådaskott.
Så nu undrar jag vilken expert som gjort en tändsatsanalys av Marinas kranie, och hur vi därmed vet att frånvaron av sådana spår verkligen är anmärkningsvärda när det gäller ett lik som legat ute nästan två år? Om det är spår som försvinner naturligt med tiden med väta och förruttnelse av mjukdelar osv, så håller ju inte din teori om distansskott, ja t o m vådaskott. Så fram med källan nu! Eller gissar du bara?